fans radiateur

Hallo iedereen!

Gisteren heeft mijn Polo (9N 2003) een airco-onderhoudsbeurt gehad, alles weer afgevuld en schoongemaakt, prima in orde.
Maar de monteur had bij het testen wel een opmerking en dat was over het draaien van de grote en kleine fan op de radiateur.

Volkswagen Workshop Manuals > Polo Mk4 > Engine > 4-cylinder injection engine > Engine cooling > Dismantling and assembling parts of cooling system > Assembly overview - parts of cooling system - body side

Het kleine fannetje (nr.6 bij onderstaande link) gedraagt zich normaal; de auto wordt gestart, airco aan en na een minuutje begint die fan te draaien om de condensor af te koelen.
De grote fan (nr. 10 bij onderstaande link) hebben we niet zien draaien bij het testen van de airco, alleen weten we niet zeker of dit nou normaal is of een storing is...
Na wat speuren op diverse andere Polo-forums ben ik niet veel wijzer geworden, sommige zeggen dat de de grote en de kleine fan altijd samen moeten draaien.
Anderen beweren dat de kleine er alleen is om de airco te helpen en dat de grote alleen begint de draaien als je motor voldoende warm is.
Ik heb net een ritje gemaakt, motor goed warm gestookt en de airco uitgezet om te zorgen dat het kleine fannetje de radiateur niet gaat helpen.
Maar zelfs met wat stilstaan krijg ik mijn temperatuurmetertje zo goed als niet voorbij de 90 graden en de grote fan heb ik ook niet zien draaien!?
Wat dan weer zou betekenen dat mijn blok gewoon niet warm genoeg loopt om de grote fan te activeren...

Ben ik nou op spoken aan het jagen of is de grote fan gewoon kapot? Of iets anders wat de geest heeft gegeven....
Wat is het normale werkende gedrag van de fans op je radiateur?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!