Ervaringen met spoorverbreders op de 6r

voordelen: wielen komen iets meer naar buiten zodat ze mooi aansluiten op de wielkast

nadelen: goedkope versies kunnen barsten, te brede spoorverbreders (verder dan 2 a 3 cm zou ik persoonlijk niet gaan) kunnen te grote krachten op je wiellagers veroorzaken waardoor deze heel snel sneuvelen

Dus neem niet de goedkoopste spacers. Zolang je in breedte niet extreem gaat (Chop-Shop schiet meteen te binnen.. spacers van 20+ cm :roll:) blijft het allemaal wel heel :)

Edit: en vergeet niet om langere wielbouten te nemen
 
ik heb ze op mijn mini van 12 en 16 mm per wiel, 12 voor en 16 achter, zodat de wielen precies netjes in de spatborden vallen. icm verlaging is dit heel erg mooi gelukt. let wel op dat je er verlengde wielbouten bij neemt. klinkt logisch maar er zijn er een hoop die dit vergeten!

hou me op de hoogte met de 6r verbreding, ik ben het ook van plan als de mijne er is!
 
De krachten op je lagers nemen onevenredig toe. Al helemaal icm verlaging. Ik heb de mijne 25-30 verlaagd en 215 banden. Ik vind dit een prima combinatie Twannieguitar. Kijk eerst eens bij anderen voordat je aan zulke oplossingen gaat denken is mijn advies!
 
Ik was vanmorgen bij de bandenboer en die sprak ook over extra slijtage van de lagers. Ook worden de krachten op de assen anders... als je daar over nadenkt is dat eigenlijk wel logisch...
Ik ben te lang van school om het uit te leggen hahaha, maar volgens mij is het simpele natuurkunde.

Ik zie er voorlopig maar eens van af denk ik.
 
Nou ik zit nu op school en heb hier de leraren eens gevraagd. En die zijn allen van mening dat een verlaging totaal geen invloed heeft op je wiellagers. Net zoals spoorverbreders want als de et waarde van je velgen veranderd is dat hetzelfde als een spoorverbreder plaatsen. Alleen als jij met je caster en camber gaat knoeien heeft dat invloed.
 
Ik krijg het gevoel dat verbreding én verlaging/verhoging parten speelt met de wiellagers in radiaall verband.
Neem bijv. een drastische vergelijking van verbreding van 100cm ...1meter, dus je band/wiel naar buiten, wat denk je dat er met je wiellager in radiale kracht zal meemaken?? Duzz,....
Bij verlaging/verhoging, vanuitgaande dat af fabriek je aandrijfassen horizontaal afgesteld zijn, wat gebeurd hier dan met een toepassing?, verlaging bijv. staan je wielassen niet meer horizontaal.... :roll: :roll: :roll: en hoe verder die dipt, hoe schuiner die tov horizontaal komen te staan, ook hier weer extra radiale krachten op de lagers.
Just my 2cents...
 
Een verlaging doet niks aan de stand van je wiellagers. Jij hebt het over je aandrijfsassen. maar die zijn voorzien van homokinetische koppelingen dus dat is te verwaarlozen. Uiteraard een spoorverbreder van een meter is logisch dat je dan je wiellagers naar de klote helpt maar een spacer van 20 mm is te verwaarlozen.
 
Nou spoorverbreders veranderen je et waarde. Dus als jij velgen met een andere et waarde dan orgineel eronder schroeft heb je hetzelfde effect en dus totaal te verwaarlozen.

Je kan gewoon spoorverbreders plaatsen. Dat boeit geen zak. zolang ze maar niet te dik zijn.

Ik heb een jaar rondgereden met 2.5 cm per kant en geen problemen ondervonden.
 
op mn eerste auto (Mazda Xedos 6) ooit RX8 velgen gezet, vielen met 2cm spacers mooi in de kassen maar elke 600! km nieuwe homokineten was wel duur. Zonder verlaging. Ben dus wel degelijk van mening dat ook kleine afwijkingen een grote impact kunnen hebben bij sommige auto's
 
Snap geen f..k wat jullie allemaal zeggen, maar heb geen spijt van mijn uitspraak :cool: , mijn gevoel zegt dat het "gewoon" zo is. En verlaging maakt stugger dus minder wordt opgevangen door de schokbrekers/veren dus meer door de (wiel)lagers. En ook de inch maat speelt mee zeg ik ook gewoon nog ff :cool: ! Hoe minder band dikte, hoe minder lucht dus demping hoe eer klappen op je lager en werk aan de winkel, Brrrrrrr werk?!?!?!
 
@ Bas, als je op je originele wielen spoorverbreders gaat zetten zorgt dat 100% zeker wel dat je lagers anders/sneller gaan slijten! de originele et-waarde is zo 'berekend' dat de kracht die je auto op het lager uitoefend precies in het midden van dat lager valt, als je dus je wiel verder naar buiten plaatst verander je dus het hart van je velg t.o.v. je lager en wordt die dus zwaarder belast!

Ik zeg niet dat je dit al binnen geringe tijd zal merken (net als mensen die beweren dat originele schokdempers met verlagingsveren zo stuk zijn, tuurlijk beinvloed het de levensduur maar ze gaan gerust niet na een paar duizend kilometer stuk), maar het is zeker waar! Als jouw leraren zeggen dat het niet zo is mogen ze nog wel even een lesje natuurkunde volgen! (kracht x arm, want die verander je dus met spoorverbreders)
 
Het is niet noemenswaardig. Op moment dat jij velgen met een andere et waarde monteert heeft dat ook invloed op je lagers. Maar dat is allemaal zo gering dat je er weinig van zult merken.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!