Ervaring met banden op de 6R en koopadvies nieuwe banden

iichel

Exclusive lid
12,863
4
8,079
283
Graag je info invullen op de drive link onderaan

Hoi hoi iedereen,

Ik dacht, eens een mooi centraal topic maken...
Mijn voorbanden zitten op 2,5mm profiel, bij 1,6mm moeten ze vervangen worden maar liever doe ik wat eerder.
Weinig profiel en een nat seizoen op komst lijkt me niet erg bevorderend voor het algemene veiligheidsgevoel en mijn verzekeringspremie. En winterbanden vind ik het nog te vroeg voor.

Dus wat ik eens wou proberen:
We maken een mooi lijstje met de ervaringen van de banden onder de 6R (6C mag van mij ook meedoen, die heeft immers dezelfde ophanging).

Wat op het lijstje kan zijn zaken als standaard gegevens (merk, type, maat) en wat subjectieve ervaringen (geluid, grip, brandstofverbruik, slijtage).

TS begint natuurlijk.

Lid: iichel - 6R 1.2 TDI, OEM verlaagd
Band: Pirelli P Zero Nero GT - OEM 17 inch velgen - zomerband - 215/40/R17 - voor en achter
Ervaring: redelijk luidruchtig, erg goede grip, brandstofverbruik 1 op 22, geen directe vergelijking met andere banden.
Bandenspanning: 1x in de zoveel weken opgepompt naar 2,5-2,6 bar.
Slijtage: ongeveer 45.000km gereden sinds 2015 en voor van 8.5 naar 2,5, achter van 8.5 naar 3.5mm. Om het seizoen zijn de banden van voor naar achter en vice versa. Geen last van onregelmatige slijtage/cuppen.

Mocht dit topic aanslaan, ben ik zeker bereid om iets voor te bereiden op google drive, zodat we daar gezamenlijk iets kunnen invullen. Denk hierbij aan een spreadsheet.

Uiteindelijk wil ik mede aan hand van de hier verzamelde gegevens eens kijken welke nieuwe banden ik wil. Wordt het weer Pirelli, wellicht Michelin of Bridgestone? Of compleet iets anders?

Graag je info invullen op de drive link:

https://docs.google.com/spreadsheet...uFNfMukwhiJQznEjR53ogBLU2MM/edit?usp=drivesdk
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Maik
Misschien even in de TS een template pakken voor in te vullen dingen, basis.

Lid: bartjuu - 6R 1.2 TSI, OEM verlaagd sportonderstel
Band: Continental PremiumContact 2 - OEM 17 inch Mallory velgen - zomerband - 215/40/R17 - voor en achter
Ervaring: Niet overdreven hoorbaar, erg goede grip, brandstofverbruik 1 op 20, geen directe vergelijking met andere banden.
Bandenspanning: 1x per maand check tot 2.5 bar
Slijtage: 62.000KM gereden op de eerste set, deze waren bij 35.000KM van voren naar achter gewisseld en andersom. Eindstand profiel voor; 2.6 en achter; 2.8. Toen het zooitje laten vervangen.

Misschien interessante aanvulling, waar heb je de banden laten verwisselen of heb je dit zelf gedaan?
Ik heb mijn banden laten vervangen via BandenThuis.nl, erg bekwame gasten die op locatie je banden komen verwisselen. Dit kan zowel thuis als op werk. Oude banden voeren ze gratis af als je dat wilt. Nieuwe banden komen niet van een lange voorraad maar vers uit de fabriek, te cheken door de DOT-code.

En misschien ook interessant: type winterbanden vermelden als je deze gebruikt. Ik gebruik ze niet, heb ze ook niet haha.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Aangezien ik 2 sets velgen (OZ en origineel) heb, zal ik ze beide bespreken ;)

Lid: Jasper_05 - 6R 1.4 16v, AP schroefset verlaagd
Band: Goodyear Efficientgrip - OEM 17 inch velgen - zomerband - 215/40/R17 - voor en achter
Ervaring: Zachte band, stil, best goede grip, ziet er sportief uit voor een normale band, geen onregelmatigheden
Bandenspanning: 1x in de zoveel weken opgepompt naar 2,2 - 2,0 bar.
Slijtage: Ongeveer 40.000km mee gereden nu en hebben nog wel een 3 - 4mm profiel schat ik. Vorig jaar voor en achter gewisseld.

Lid: Jasper_05 - 6R 1.4 16v, AP schroefset verlaagd
Band: Toyo Proxes T1R - OZ 18 inch velgen - zomerband - 215/35/R18 - voor en achter
Ervaring: Performance band, wat luider dan de Goodyears, harder ook, zeer goede grip bij droog weer, bij nat weer wat voorzichtiger zijn, geen onregelmatigheden
Bandenspanning: 1x in de zoveel weken opgepompt naar 2,6 - 2,4 bar.
Slijtage: Heb ze samen met de velgen tweedehands gekocht, dus weet niet hoeveel km ze al gedaan hebben. Ik heb er nu 7000km mee gereden en hebben nu ook nog een 3 - 4mm profiel.
 
Lid: Bas6r, 1.6TDI 105pk, orginele vering
Band: Nankang NS20 - OZ 17 inch velgen - zomerband - 195/45/R17 - voor en achter
Ervaring: Presteren over het algemeen goed, hardere soort rubber dus iets meer lawaai maar voldoende grip tijdens droog en nat wegdek, verbruik rond de 1 op20.
Bandenspanning: 3.0Bar ivm gemonteerd op 8.5j velgen
Slijtage: 7000km oud en pas 1mm versleten.

zelf gemonteerd met een bandenbazoeka en daarna gebalanceerd. Ik snap dat veel mensen niet kiezen voor het met Nankang maar in de wereld van de "getunede" auto's worden ze overal gebruikt door de aparte banden maten die ze maken, en de prijs/kwaliteit verhouding.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105PK/250nm - galingas chip naar 140pk/300nm 
Lid: Bas6r, 1.6TDI 105pk, orginele vering
Band: Nankang NS20 - OZ 17 inch velgen - zomerband - 195/45/R17 - voor en achter
Ervaring: Presteren over het algemeen goed, hardere soort rubber dus iets meer lawaai maar voldoende grip tijdens droog en nat wegdek, verbruik rond de 1 op20.
Bandenspanning: 3.0Bar ivm gemonteerd op 8.5j velgen
Slijtage: 7000km oud en pas 1mm versleten.

zelf gemonteerd met een bandenbazoeka en daarna gebalanceerd. Ik snap dat veel mensen niet kiezen voor het met Nankang maar in de wereld van de "getunede" auto's worden ze overal gebruikt door de aparte banden maten die ze maken, en de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb ze 1 keer gehad maar ik vond ze echt waardeloos lees :gevaarlijk met nat weer...

Voor mij in elk geval alleen nog a merk banden

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Volkswagen  polo 6c  1.0 tsi 
Lid: Ruiter91 - 6R 1.6TDI, 150pk / 338nm, aardig verlaagd d.m.v. Eibach pro street S schroefset.
Band: 215/40/17 Hankook Ventus v12 evo 2
voor en achter op 17" oem Mallory velgen.
Ervaring: Geluid valt erg mee en vind de grip met zowel droog en nat weer erg goed. Zelfs nu ze bijna aan vervanging toe zijn.
Brandstofverbruik: 1 op 19 gemiddeld.
Bandenspanning: 2,4 voor, 2,6 bar achter.
Slijtage: ongeveer 35.000km gereden sinds 2015 en voor van nieuw naar 2,1, achter van nieuw naar 2,4 mm. Banden zijn niet gewisseld met een winterset wel een keer van voor naar achter gegaan. Helaas door niet de auto uitgelijnd te hebben zijn de voorbanden (nu achter) wel gecupt.

Banden worden altijd besteld op autobandenmarkt. Super fijne en snelle service. Gemonteerd door een kameraad bij de vw dealer.
 
Ik heb ze 1 keer gehad maar ik vond ze echt waardeloos lees :gevaarlijk met nat weer...

Voor mij in elk geval alleen nog a merk banden

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Hoezo gevaarlijk met nat weer? Wat merkte je dan? Wielspin met wegrijden, wegglijden in bochten of slippen tijdens het remmen? Ik rij namelijk best door maar ik heb nooit problemen, en rij ik toch 1000km in de week.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105PK/250nm - galingas chip naar 140pk/300nm 
Hoezo gevaarlijk met nat weer? Wat merkte je dan? Wielspin met wegrijden, wegglijden in bochten of slippen tijdens het remmen? Ik rij namelijk best door maar ik heb nooit problemen, en rij ik toch 1000km in de week.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Ik voelde gewoon dat ik schoof in de bochten.
En tijdens het remmen

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Volkswagen  polo 6c  1.0 tsi 
Ik voelde gewoon dat ik schoof in de bochten.
En tijdens het remmen

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Dat is apart, ik heb daar namelijk helemaal geen last van. Had je de NS2 of de NS20? Daar zit namelijk een groot verschil in. En welke maten reed je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105PK/250nm - galingas chip naar 140pk/300nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!