Engine flush... wat vindt jij?

Ik ben het eens met de stelling

  • Ja

    Stemmen: 0 0.0%
  • Nee

    Stemmen: 6 66.7%
  • Gedeeltelijk

    Stemmen: 3 33.3%

  • Totaal aantal stemmers
    9

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hali halo,

Nieuwe auto's komen met een hoop spannend onderhoud. Je bent (grotendeels) onbekend met de onderhoudshistorie en zeker weten doe je niks. Dus ik wil altijd zeker zijn dat bepaalde zaken in orde zijn. Zo laat ik altijd een grote beurt doen en de remvloeistof vervangen bij het kopen van een nieuwe auto.

Ik weet dat in het geval van mijn auto er een onderhoudsgat is geweest. De laatste grote beurt is 5 jaar geleden, waar er slechts 1 jaar geleden nog een kleine beurt is geweest. Dat is 4 jaar zonder het wisselen van olie, waar er toch vermoedelijk behoorlijk wat kilometers zijn gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit de nodige black sludge met zich meebrengt. Denkend aan manieren om dit op te lossen, overwoog ik een engine flush. Dat bracht me op de volgende stelling:

Een engineflush slecht voor je motor.

Laat me weten wat jij vindt, kijk nu al uit naar de verschillende meningen/discussies.
- Giltix
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
ooit een Passat (1.8 20VT) gehad die een oliedrukprobleem had. zolang de motor koud was en lage toeren draaide was er niks aan de hand.
Als de motor warm werd (en de olie dus ook) ging boven de 3000rpm het olielampje branden met de melding: Oliedruk te laag.
een korte inspectie liet zien dat er behoorlijk wat troep en rommel in de motor zat (blacksludge, verbrande olie). Na overleg met de eigenaar besloten om eerst de olie te wisselen en een flush te doen. dit mocht niet baten. De volgende stap was weer een flush, ditmaal met een liter ATF, vervolgens nieuwe olie erop en nog een Forte flush er door, probleem bleef.
Carterpan verwijderd omdat ons vermoeden was dat de oliepomp kapot was, hier bleek dat het carter helemaal vol met verbrande olie en blacksludge zat. dit allemaal schoon gemaakt, binnenkant van het blok schoongemaakt, oliepomp vervangen EN het aanzuigzeefje. Hierna nieuwe olie erop, flink stuk rijden, weer spoelen en weer nieuwe olie erop. hierna is het probleem niet weer terug gekomen en ook leek de motor geen gevolschade te hebben! auto rijd nog steeds zonder problemen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Catunambu was de carterpan makkelijk te verwijderen? Wellicht dat ik dat tijdens de oliewissel ook even doe, alles schoonmaken etc.
Neem aan dat de meeste sludge zich toch in de carterpan verzameld he?
De auto waarbij ik het carter had verwijderd was een PASSAT. Op de schaal van 10 krijgt die een 9 met de hoeveelheid werk. Subframe zat in de weg. Bij jou auto weet ik het zo niet, ik verwacht dat als je de uitlaat weg haalt, het carter er zo onder weg t halen is. Zitten nog wel 2 boutjes bij je krukaslager aan de achterzijde (moeilijk bij te komen, met wat stoeien wel te doen.

Verwijder, zoals @Johan al zei, ook je kleppendeksel even, pak een tandenborstel en wat remmenreiniger en poets alles zoveel mogelijk schoon. Na afloop de motor vullen met olie, warm laten draaien en weer olie verversen. Dan moet alles goed zijn! Succes!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!