Max1996
Bekend lid
Goedemorgen forumleden,
Deze keer geen vraag over mijn polo maar over de polo van een vriend. Ik heb al wat onderzoek gedaan op het forum maar ben helaas niet veel wijzer geworden. Het betreft een Polo 6n2 1.4 16V benzine. Het motormanagement lampje brandt al een tijdje op het dashboard. Het vermoeden was dat het de EGR-klep is aangezien dit een bekende kwaal is van deze generatie polo. Vanochtend de auto uitgelezen en inderdaad de foutcode: P0401 - EGR 'A', onvoldoende stroom gedetecteerd.
De EGR is circa 2 jaar geleden vervangen echter is het motormanagement lampje nooit verdwenen. We hebben de EGR verwijderd en gekeken of we deze konden schoonmaken. In de polo 1.4 16v is de EGR een redelijk dichte unit dus veel viel er niet schoon te maken. Daarnaast zag de EGR er nog goed uit omdat deze dus redelijk recent was vervangen.
Waar zou het probleem nog in kunnen zitten? Ik lees meerdere opties die mogelijk kunnen zijn.
1. Vervangen van de lambda sensor, wellicht zorgt deze voor de foutcode. Of wanneer de sensor niet naar behoren werkt genereert deze een andere foutmelding?
2. Schoonmaken van de 'ijzeren' buis aan de EGR. Deze kan mogelijk verstopt zitten. Hoe maak je deze het makkelijkst schoon?
3. Nieuwe EGR is niet ingeleerd dus vandaar dat de foutcode blijft.
Hoor graag van jullie wat een verstandige volgende stap zou zijn om te ondernemen.
Deze keer geen vraag over mijn polo maar over de polo van een vriend. Ik heb al wat onderzoek gedaan op het forum maar ben helaas niet veel wijzer geworden. Het betreft een Polo 6n2 1.4 16V benzine. Het motormanagement lampje brandt al een tijdje op het dashboard. Het vermoeden was dat het de EGR-klep is aangezien dit een bekende kwaal is van deze generatie polo. Vanochtend de auto uitgelezen en inderdaad de foutcode: P0401 - EGR 'A', onvoldoende stroom gedetecteerd.
De EGR is circa 2 jaar geleden vervangen echter is het motormanagement lampje nooit verdwenen. We hebben de EGR verwijderd en gekeken of we deze konden schoonmaken. In de polo 1.4 16v is de EGR een redelijk dichte unit dus veel viel er niet schoon te maken. Daarnaast zag de EGR er nog goed uit omdat deze dus redelijk recent was vervangen.
Waar zou het probleem nog in kunnen zitten? Ik lees meerdere opties die mogelijk kunnen zijn.
1. Vervangen van de lambda sensor, wellicht zorgt deze voor de foutcode. Of wanneer de sensor niet naar behoren werkt genereert deze een andere foutmelding?
2. Schoonmaken van de 'ijzeren' buis aan de EGR. Deze kan mogelijk verstopt zitten. Hoe maak je deze het makkelijkst schoon?
3. Nieuwe EGR is niet ingeleerd dus vandaar dat de foutcode blijft.
Hoor graag van jullie wat een verstandige volgende stap zou zijn om te ondernemen.
Tesla
Model 3 Highland