EGR-klep defect (6R BM)

Vincent

Nieuw lid
Hi All,

Ik ben sinds een dikke maand in het bezit van een VW Polo 6R BM.
Superwagen, en zie het ook als de beste koop voor mij ook.
(Nog) geen wegenbelasting, lekker zuinig (1:27), gewoon genieten. :D

Maar op een moment gingen er toch een keer een lampje knipperen (het spiraaltje).
Op advies van de VW-garage kan het komen door het hete weer, na het afkoelen van de auto zou het weer verholpen moeten zijn. Zo gezegd, zo gedaan en inderdaad, lampje heeft een 3 weken niet gebrand.

Totdat, het motormanagement lampje oranje begon te branden. Was toch in de buurt van de garage dus heb het meteen uit laten lezen. En ja hoor, het bekende Polo BM euvel, de EGR-Klep en koeler zijn defect.:oops:

Tot overmaat van ramp valt dit net een maand buiten de 2-jarige fabrieksgarantie,:cry:
echter werd me verteld dat er een coulanceregeling bij VW bekend is omtrent dit probleem.
Onderdelen zouden 70% goedkoper zijn, maar het kost een hele dag om het te vervangen.

Uurloon a €75 x 8 werkuren is €600 plus onderdelen ruim 400 euro? :shock:
Flinke kosten inschatting dus.

Het euvel is echter nog niet gerepareerd omdat ik toch benieuwd ben of meerdere hier ervaring mee hebben die mij tips kunnen geven over hoe-wat-waar.

Dus bij deze, Welkom en wie kan mij raad geven?
Groet, Vincent

Ps: Foto is altijd leuk :P
IMG2012062700550-1.jpg

Hoi Vincent, dat is balen zeg. Als ik je verhaal hier boven lees heb je de BM nu een dikke maand? Wat ik dan niet helemaal begrijp is dat je toch moet betalen, zelfs bij een tweedehands heb je toch minimaal 3 of 6 maand garantie? Of heb je hem niet via een dealer gekocht? Je hebt meteen een aardig kostenplaatje zeg, even 1000 euro ophoesten. :(
Wel kinderachtig trouwens van de dealer, zeggen ze dat het een bekend probleem is maar omdat het net een maand buiten de 2 jarige garantie valt moet je toch een gedeelte betalen. En toen je voor de eerste keer met de garage had gebeld over je probleem viel het nog wel in de garantieperiode?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben benieuwt wat je km stand is.
Om dit te voorkomen las ik dat dealers de tip geven meer toeren te maken,maar dat gaat ten koste van je 1 op 27.
Trouwens 1 op 27 heb ik nog nooit gehaald,1op25 een ritje naar venetie,verder is mijn werkelijk gebruik bij de tank meestal 1 op 19.
Jammer dat je bij de bm de klep niet kunt uitschakelen,naar mij idee is dit geen vw kwaal maar hebben de meeste duitse auto,s hier vroeg of laat last van.

Het EGR probleem is een typisch Nederlands probleem i.v.m. vele file en korte stukjes rijden.

Wat betreft jouw probleem/vraag; je mag van een auto een bepaalde verwachting hebben qua levensduur van onderdelen, ik weet niet precies hoe lang dat is (weet ook jouw kilometerstand niet) maar ik zou je beroepen op dit "recht" wat je hebt, dan zou de dealer (importeur) jouw reparatie moeten vergoeden! Het is natuurlijk belachelijk als je een auto van 20.000euro koop en er niet eens 3 jaar normaal mee kunt rijden!

Ik zou er overigens niet te lang mee doorrijden, dan kan je roetfilter ook nog eens problemen gaan geven! (verstoppen, en moet dan in het ergste geval vervangen worden als deze niet meer te regenereren is! Dit is waarschijnlijk een nog duurder geintje dan je EGR klep laten vervangen)

Wat ik overigens ook wel een opmerkelijk feit vind is dat ze 8uur werk rekenen voor zo een klusje, binnen 2 uur heb je een motor toch wel naast een auto leggen, dan lijk mij dat een egr klep/koeler toch wel wat minder mag wezen!

En V-power of andere dure diesel tanken, dat houdt de klep en motor schoon. Iedereen vindt 7 cent per liter extra te duur, maar als je dit soort bedragen ziet dan valt dat nog wel mee.

De mijne is een tijdje terug ook vervangen ( bj nov 2010) maar ik maak dan ook best veel kilimoters. In mijn geval viel het gelukkig wel mee omdat er nog garantie op zit.

Wat ik vreemd vind zijn de bedragen die je noemt! Je dealer is of belachelijk duur, of ze hebben je erg grove schatting gegeven. Als ik mijn factuur bekijk dan zie ik het volgende; 575 euro aan onderdelen (zonder coulanceregeling dus) en 400 euro arbeid. Nog steeds belachelijk duur inderdaad mja, je rijdt tenslotte diesel en dealer is en blijft duur ;)

En V-power of andere dure diesel tanken, dat houdt de klep en motor schoon. Iedereen vindt 7 cent per liter extra te duur, maar als je dit soort bedragen ziet dan valt dat nog wel mee.

Bij de makro scheelt het maar 1 cent geloof is.
Echter als ik deze duurdere diesel van de makro tankt lijkt het beter of gelijkwaardig te lopen als gewone diesel.
Met v-power heb ik de indruk dat de bm iets meer rauwer lijkt te lopen.
Sommige beweren dat deze diesel met toevoegingen weer slechter is voor de verstuivers,laat een laagje achter zeggen ze.

in elke brandstof zitten toevoegingen, denk niet dat je auto het langer uit houd op 100% zuiver spul

Wow, wat een reactie's allemaal! De huidige km-stand van mijn Polo is nu 69000km.

Ik heb inmiddels contact gehad met de Bovag-garage daar waar ik hem heb gekocht en zij zullen hem na mijn vakantie repareren.
Het zijn serieuze bedragen waar het om gaat, en zij zeggen dat ingeschatte kosten (Wealer VW-dealer) belachelijk zijn.

Komende twee weken ben ik in Italie, en ga hem daarna wegbrengen voor de reparatie. Ik zal ervoor zorgen dat ik de kosten en reparatie's hier zal plaatsen om dit topic nuttig te houden.
De eerste generatie 6R BlueMotions naderen nu toch de periode dat je zelf voor de kosten moet opdragen (ofwel, uit de 2jarige fabrieksgarantie).

Mijn verbruik 1:27/25 wordt gehaald omdat ik elke dag 160km moet reizen en alleen over de snelweg rij.
Nu haal ik dat natuurlijk niet met de airco aan, maar als ie uit staat, en de CC op 110km/h zet, spaar je heel wat leuke centen uit ;-).

Wie gelooft hier trouwens in V-Power/Ultimate/Energie Diesel?

1:27 met meest snelwegkilometers en met CruiseControl? Dan heb jij de eerste Polo die z'n beloftes van 1:30 kan waarmaken. Ik zit gemiddeld ongeveer op 1:22 maar dan meest 80 km wegen zonder CC. Ik denk dat jij nog zuiniger kan als je de CC niet gebruikt, je zult denken dat je met CC het zuinigst rijdt maar de praktijk wijst uit dat je zuiniger rijdt zonder CC. Het scheelt bij mij tweetiende. :wink:

1:27 met meest snelwegkilometers en met CruiseControl? Dan heb jij de eerste Polo die z'n beloftes van 1:30 kan waarmaken.

Hmm, ik ken er toch een hoop die vergelijkbare resultaten haalt wat betreft het snelwegverbruik.
In het weekend (waarbij ik meer in stadsverkeer terecht kom) zal het verbruik dalen naar 1:23.

Daar moet nog bij komen dat ik met Dunlop SP SportMaxx 215 rijdt. T.o.v. de standaard geleverde Continentals 185 stijgt het verbruik hierdoor ook nog eens. Over de hele breedte heb ik 6cm meer band, meer grip maar ook meer rolweerstand. Ik controleer met regelmaat de bandendruk.

Ps: thnx voor de CC tip! zal het eens uitproberen :mrgreen:, het is alleen zo gemakkelijk :?

Hallo allen!

Ik zal jullie nog op de hoogte houden omtrent de EGR-Klep.
Ondanks dat m'n garage het aanbood om het probleem zelf op te lossen heb ik toch besloten dit niet te doen!

Waarom?
-(Bovag)Garage daar waar ik hem heb gehaald is boven Shiphol;
-Garage heeft niet alle kennis in huis;
-Ik geef zelf veel om "goede" dealerservice (zie liever een stempel van de dealer in het onderhoudsboekje dan van een willekeurige garage)

En dan de vraag, wat is de financiële schade?
Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de VW-dealer regio Eindhoven, zij gaven meteen aan na het uitleggen van het probleem wat onderzoek te doen en mij terug te bellen. Zo gezegd, zo gedaan.

Omdat defecte EGR-kleppen bij zuinige auto's (met name Polo 6R BM) een bekend euvel is staat hier wel degelijk een coulance regeling op. De vergoeding is als volgt!
70% korting op het onderdeel (€550,- incl BTW)
100% korting op het arbeidsloon.

Totaalprijs €165,- incl. BTW en het is om de hoek.
Tevens voeren ze meteen (inbegrepen) een kleine onderhoudsbeurt uit.

Dusss...... voor de particuliere 6R BM rijders met een dergelijke probleem.
Ga eerst goed navraag doen en met meerdere dealers contact opnemen,
alleen de officiële VW-dealers kunnen gebruik maken van de coulance regeling!

Groet, Vincent

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!