EGR bij TDI motoren

Ik zit al een tijdje te denken om middels VAG-COM de EGR werking te verlagen (Ca. 85%).

Dit zou als voordeel hebben dat de motor minder vervuild (minder roet uitstoot) en bij deellast een fractie (waarschijnlijk niet merkbaar) zuiniger is. Het nadeel is de verhoogde NOx uitstoot wat tot APK afkeur kan leiden. De betreffende waardes & procedure staan hier uitgelegd.

Wat zijn jullie gedachtes over het verminderen van de EGR klep? Heeft iemand hier daar ervaring mee?
 
True, dat is een kwestie van de orignele waarde en de 'aangepaste' waarde opschrijven :)

Voor APK originele waarde terugzetten, na APK weer dichtzetten... Zou natuurlijk het mooiste zijn als ik hem binnen de APK marges zou krijgen Stick Out Tongue (die 370mg/stroke waarde als max aanhouden).
 
je kunt het uitproberen maar het kan zo zijn dat bepaalde sensoren in de motor/uitlaat dan niet meer de juiste waardes meten en er dus storing optreed. mja dat moet je uitproberen
 
Ik denk dat je het zo niet echt zal merken, op vwpolo.nl zijn er wel een aantal die de klep gewoon mechanisch permanent afgesloten hebben. Toen was duidelijk een beter gas-respons te merken, ook liep hij gewoon wat lekkerder. Het verbruik en/of koppel toename durf ik niets over te zeggen. Zo ver ik me kan herinneren hadden ze geen foutmeldingen van de ecu.
 
Het afsluiten in z'n geheel van de EGR kan niet meer vanaf de polo 9N heb ik begrepen. EGR helemaal afgesloten zou in dat geval fouten in de ECU en mogelijk noodloop veroorzaken.

Ik zal het vanmiddag even proberen als het scherm van mijn oude laptop bereid is om het 5 minuutjes te doen voor het de geest geeft ;) Ik ga in ieder geval mikken om onder de 370mg/stroke te blijven in verband met de uitstoot regels...
 
Nou gedaan Stick Out Tongue Mijn motor is een 'tekstboek' blokje blijkbaar, ik heb exact alle waardes zoals deze op gerritspeek.nl vermeld stonden uit mijn motorblok gehaald :lol:

Default adaptation value was bij mij 32768 met ongeveer 250mg/Stroke.
Aangepast naar 33768, ECU corrigeert het naar 33638 met als resultaat ongeveer 345mg/Stroke (uitschieters naar 360 en 300 maar in ieder geval netjes onder de 370).

Straks tijdens de rit naar huis toe eens kijken of ik een verschil merk of niet. Merk ik geen verschil: Prima, merk ik wel verschil is het hopelijk verbetering Stick Out Tongue
 
De mijne gaat er komende week softwarematig helemaal uit.
Bij mn 2002 Golf tdi had ik er zo'n plaatje tussen zitten maar dat werkt helaas niet meer.
EGR is nergens goed voor en vervuild alleen je motorblok :evil:
 
als je de EGR er helemaal uit haalt voldoet de wagen niet meer aan de uitstoot normen... kan APK afkeur zijn bij de gasmeting! ;)

Vandaar het 85% wegcijferen, dan vallen de waardes nog binnen de marges van de voertuigspecificaties :)
 
@Johan: helemaal niks, van 't afsluiten van de EGR krijg je 0 PK extra, is alleen beter voor je motorblok en je stoot minder roet uit.


@Fludizzzz: Mijn Golf 4 tdi 96kw had de EGR helemaal dicht en de roetkat leeg en ik haalde de APK zonder problemen. Er kwam geen roetje meer uit zelfs :mrgreen:
 
Mwa ik zal 't morgen zien dan ga ik naar JB-autoservice waar de VW-goeroe Jos werkt en die gaat mn EGR op de een of andere manier softwarematig afsluiten en vervolgens dmv andere software de foutmelding overrulen ( en ik word gechipt :twisted: )

Nieuwere modellen konden idd niet met mechanisch ont-EGR't worden want dan ging dat motorstoringlampje branden, maar de techniek staat niet stil natuurlijk.
Volgens mij kunnen ze de bluemotions ook al chippen
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!