DSG (TSI) komt alleen met schok tot stilstand

Gisteren mijn nieuwe 1.2 TSI Highline met DSG opgehaald, met nog wat opties, helemaal blij mee!
Maar, ik erger met bijzonder aan één ding, waarvan ik me niet kon herinneren dat dit bij de proefrit in een vergelijkbaar model ook zo was:

als ik afrem voor bijv. rood stoplicht, laat je normaal (ook bij normale automaat), de rem langzaam beetje losser voordat je tot stilstand komt, omdat je anders met zo'n schok tot stilstand komt.
Echter, m'n DSG begint bij het afremmen bij zeg maar 5 km/h weer te trekken, waardoor ik rem weer harder in moet trappen en dus alleen maar met een schok tot stilstand kan komen. Nogal irritant!

Is dit normaal? Meer mensen last van (gehad)? Bekende oplossingen?
 
Het kan te maken hebben met hoe je remt. Een DSG is een handbak met dubbele koppeling die automatisch bedient wordt. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Als je stil komt te staan ontkoppeld hij volgens mij altijd. Dus als je op dat randje "zit te spelen" van wel/niet stoppen kan hij wellicht niet bepalen of hij aan of af moet koppelen. Dat zou het gevoel kunnen geven dat hij er weer aan begint te trekken.
Misschien gewoon even wennen? Het is anders dan een normale automaat.
 
ik zit met hetzelfde, het is gewoon ff een punt waar je doorheen moet.. went vanzelf (bij mij dan)

Sluit me bij Sonic aan dat de DSG op dat moment gewoon even niet weet wat je wilt, optrekken of afremmen.

Irritanter vind ik het extra afremmen op de motor als ie tijdens het remmen in zn 2 gaat
 
Ik heb nergens last van, heb ook niet moeten wennen. Dit is m'n 4e auto met een automaat. Kan zonder schokken tot stilstand komen in de D stand.

In de sportstand is het wat lastiger omdat die continue power beschikbaar wil hebben. Remmen op de motor doet die ook alleen in de Sport stand gelukkig.
 
Vandaag eens vergeleken met de Golf GTI van een collega. Die heeft het ook, maar wel een stuk minder. Zal waarschijnlijk te maken hebben met zwaardere auto, zwaardere motor.

Denk dus dat het een kwestie van wennen is. Wat ik gewend ben, ook met automaat, als je bijvoorbeeld op rij auto's voor stoplicht afrijdt, om af te remmen, en laatste metertje tot voorligger te gebruiken om heel rustig tot stilstand te komen. Dat lukt me met een automaat wel, maar m'n DSG begint gewoon weer net iets te hard te trekken om dan schokvrij tot stilstand te komen.
Ik probeer nog ff te wennen, anders toch eens aan de dealer vragen wat die er van vindt.
 
zou je (of iedereen hier met DSG) iets willen testen?
Namelijk of ik de enige ben waarbij hij op de motor afremt in zn 2?

Bijvoorbeeld: ik rij met een bepaalde snelheid en rem op normaal tempo af. Toerental gaat naar stationair en verbruiksmeter naar 0. De DSG schakeld vrolijk terug.. Maar wanneer deze in zn 2 gaat voel ik de auto net iets harder afremmen en zie ik het verbruik omhoog gaan?

Hetzelfde heb ik als ik bijv. 30 in zn 4 rij en dan gas loslaat en uit laat rollen, dan doet ie dat ook als ie hem in zn 2 zet..

Hij doet dit al sinds nieuw dus weet eigenlijk niet beter, maar toch voor de zekerheid? :)
 
jacovn zei:
Getest, gedrag in de 2 is zoals je beschrijft, echter de auto loopt dan ook stationair door in de 2e versnelling. Ik merk geen schok of probleem als ik afrem, dat gaat soepel.

Bedankt voor het proberen! :cool: Hij blijft idd stationair lopen/rollen in zn 2..
Ik ga eens extra aandacht besteden aan het afremmen de komende tijd
 
Gisteren mijn nieuwe 1.2 TSI Highline met DSG opgehaald, met nog wat opties, helemaal blij mee!
Maar, ik erger met bijzonder aan één ding, waarvan ik me niet kon herinneren dat dit bij de proefrit in een vergelijkbaar model ook zo was:

als ik afrem voor bijv. rood stoplicht, laat je normaal (ook bij normale automaat), de rem langzaam beetje losser voordat je tot stilstand komt, omdat je anders met zo'n schok tot stilstand komt.
Echter, m'n DSG begint bij het afremmen bij zeg maar 5 km/h weer te trekken, waardoor ik rem weer harder in moet trappen en dus alleen maar met een schok tot stilstand kan komen. Nogal irritant!

Is dit normaal? Meer mensen last van (gehad)? Bekende oplossingen?

Heb je al een oplossing hiervoor... ik heb ook moeite om soepel tot stilstand te komen
 
Gisteren mijn nieuwe 1.2 TSI Highline met DSG opgehaald, met nog wat opties, helemaal blij mee!
Maar, ik erger met bijzonder aan één ding, waarvan ik me niet kon herinneren dat dit bij de proefrit in een vergelijkbaar model ook zo was:

als ik afrem voor bijv. rood stoplicht, laat je normaal (ook bij normale automaat), de rem langzaam beetje losser voordat je tot stilstand komt, omdat je anders met zo'n schok tot stilstand komt.
Echter, m'n DSG begint bij het afremmen bij zeg maar 5 km/h weer te trekken, waardoor ik rem weer harder in moet trappen en dus alleen maar met een schok tot stilstand kan komen. Nogal irritant!

Is dit normaal? Meer mensen last van (gehad)? Bekende oplossingen?

Ik denk dat je iets teveel de rem laat opkomen tijdens het afremmen (bij 5kmh) en dat de auto denkt dat je weer op wilt trekken en dus de koppeling op laat komen.

Een gewone automaat werkt heel anders en heeft geen koppeling dus is makkelijker te doseren, DSG is toch iets lastiger en ook ik merk dat je toch wel meer met een schokje tot stilstand komt, mijn vriendin heeft hier geen last van maar die remt ook gewoon lomp Stick Out Tongue
 
ik gooi de bak net voor dat ik stil sta in neutraal waardoor ik wel netjes kan afremmen. ik vraag me af of dit niet extra veel slijtage geeft :(

uiteindelijk ben ik van plan om mijn dsg te laten her programmeren bij DSGDOKTER.nl
Ik hoop dat ze voor dit probleem ook een oplossing hebben. Ik zie het niet staan bij hun op de website bij meest voorkomende problemen, maar misschien dat ze de hoeveelheid gas kunnen verminderen bij stationair rijden.
Dat zou het misschien wat minder gevoelig kunnen maken.
 
Hallo allemaal

Ik heb sinds kort een polo Highline 1.2 TSI met een DSG bak de problemen die ik lees komt mij niet bekend voor.
Wat ik wel heb dat is volgens mijn echtgenote dat ik te hard rem omdat hij bijna niet op de motor remt.
Ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Ik heb er pas 1400km meegereden.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!