DQ200 (DSG7) koppeling slip?

Goedemorgen,

Ik heb een tijd terug last gehad van een haperende motor (achteraf bleek de lambdasonde storingen te geven, inmiddels vervangen en opgelost). Sinds ik dit gehad heb lijkt de DSG-koppeling nu soms wat te slippen met overschakelen. Je hoort em iets overtoeren maken, en je voelt een soort duwtje in de rug. Ook met koppelen en ontkoppelen (wanneer de auto uitrolt en de motor stationair draait) grijpt de koppeling grof aan wanneer je gas geeft.

De koppeling lijkt bij gas geven vanuit lage toeren niet te slippen, het toerental en de snelheid stijgen beide heel netjes. Maar wanneer je bijvoorbeeld in zijn 7 op de snelweg rijdt, gas bij geeft zodat hij naar z'n 6 gaat, merk je dat hij niet in een keer aangrijpt, hij lijkt wat overtoeren te maken. Dit is ook te zien in de toerenteller die een wipje maakt.

Nu ben ik bij twee Volkswagen dealers langs geweest, waarvan beide zeggen dat de auto goed schakelt. De tweede dealer gaf echter aan mijn klachten te begrijpen, maar zag hier geen technische oorzaak in. Deze adviseerde mijn om deze comfort problemen, met een dsg-tune te laten verhelpen.

Zijn er mensen die soortgelijke klachten ook (hebben) ervaren met de DQ200? merken jullie verschil na het aanpassen van de DSG-software?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie klachten/ervaringen betreffende de DQ200 DSG7, en de eventuele oplossingen.
 
Volkswagen  Polo 6c  1.8 TSI GTI 192pk 
Een goede test is om hem in manual te zetten in bv de 4 en dan vanuit lage toeren vol gas geven. Gaat de toerenteller met schokjes omhoog, dan weet je genoeg. Adres voor DSG problemen:
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Een goede test is om hem in manual te zetten in bv de 4 en dan vanuit lage toeren vol gas geven. Gaat de toerenteller met schokjes omhoog, dan weet je genoeg. Adres voor DSG problemen:
Zojuist geprobeerd, niks geks te zien/horen, misschien de software niet helemaal lekker? Of een andere oorzaak?
 
Volkswagen  Polo 6c  1.8 TSI GTI 192pk 
Je zou eens kunnen proberen om je auto manueel in zn 6 te schakelen op de snelweg en vervolgens de auto te vloeren. Dan mag te toerenteller niet schokken/hoppen/verspringen zonder dat je snelheidsmeter mee doet. Je zou dit ook in zn 4 kunnen proberen (zolang je maar in de powerband van de motor zit), zeker als je dan het gas los laat terwijl je vermogen vraagt, de toerenteller mag dan niet significant veranderen in toerental (een beetje wiebelen is oke, doet elke auto (motorsteunen + vliegwiel komen dan van spanning). Probeer dit ook eens met een oneven versnelling aangezien die koppeling veel word gebruikt voor het wegrijden bij stilstand.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb nu mijn 3e Polo met DSG en ook bij deze auto had ik wat schakelprobleempje. Voor alle 3 de auto's was de oplossing simpel: de dealer maakte een adaptierit waarbij de 'kisspoints' van de beide koppelingen opnieuw bepaald wordt. Schakelproblemen over. Dus mijn advies zou zijn: laat een adaptierit uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Je zou eens kunnen proberen om je auto manueel in zn 6 te schakelen op de snelweg en vervolgens de auto te vloeren. Dan mag te toerenteller niet schokken/hoppen/verspringen zonder dat je snelheidsmeter mee doet. Je zou dit ook in zn 4 kunnen proberen (zolang je maar in de powerband van de motor zit), zeker als je dan het gas los laat terwijl je vermogen vraagt, de toerenteller mag dan niet significant veranderen in toerental (een beetje wiebelen is oke, doet elke auto (motorsteunen + vliegwiel komen dan van spanning). Probeer dit ook eens met een oneven versnelling aangezien die koppeling veel word gebruikt voor het wegrijden bij stilstand.
Ik zal dit vanavond/van de week eens proberen. Hier zal ik ook een filmpje van maken, misschien dat jij dan kan meekijken wat hij doet.
 
Volkswagen  Polo 6c  1.8 TSI GTI 192pk 
Ik heb nu mijn 3e Polo met DSG en ook bij deze auto had ik wat schakelprobleempje. Voor alle 3 de auto's was de oplossing simpel: de dealer maakte een adaptierit waarbij de 'kisspoints' van de beide koppelingen opnieuw bepaald wordt. Schakelproblemen over. Dus mijn advies zou zijn: laat een adaptierit uitvoeren.
Toen ik van de week bij de dealer langs ben geweest hebben ze niet verteld dat ze dit kunnen doen, ik zal het voor de zekerheid bij ze navragen. Heb jij ook een dq200?
 
Volkswagen  Polo 6c  1.8 TSI GTI 192pk 
Je zou eens kunnen proberen om je auto manueel in zn 6 te schakelen op de snelweg en vervolgens de auto te vloeren. Dan mag te toerenteller niet schokken/hoppen/verspringen zonder dat je snelheidsmeter mee doet. Je zou dit ook in zn 4 kunnen proberen (zolang je maar in de powerband van de motor zit), zeker als je dan het gas los laat terwijl je vermogen vraagt, de toerenteller mag dan niet significant veranderen in toerental (een beetje wiebelen is oke, doet elke auto (motorsteunen + vliegwiel komen dan van spanning). Probeer dit ook eens met een oneven versnelling aangezien die koppeling veel word gebruikt voor het wegrijden bij stilstand.
Nou ik heb het geprobeerd, was niet de moeite waard om het te filmen, zag namelijk he le maal niks bijzonders. Die kunnen we dus ook afstrepen. Heb het in even en oneven versnelling geprobeerd, in de powerband van de motor. Maar dat lijkt hij netjes op te pakken.
 
Volkswagen  Polo 6c  1.8 TSI GTI 192pk 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Nou ik heb het geprobeerd, was niet de moeite waard om het te filmen, zag namelijk he le maal niks bijzonders. Die kunnen we dus ook afstrepen. Heb het in even en oneven versnelling geprobeerd, in de powerband van de motor. Maar dat lijkt hij netjes op te pakken.
Mmm... Rijd eens langs een DSG-doctor? Misschien dat die weet wat er mis kan zijn. Het zou jammer wezen als je de bak kapot loopt door ondeskundigheid bij een dealer (schuiven vaker zaken weg als "producteigenschap")
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Mmm... Rijd eens langs een DSG-doctor? Misschien dat die weet wat er mis kan zijn. Het zou jammer wezen als je de bak kapot loopt door ondeskundigheid bij een dealer (schuiven vaker zaken weg als "producteigenschap")
Zij gaan toch uit van een mechatronica-revisie en dat kost weer $$$. Het is niets meer dan een software update voor de dsg....
 
VW  Polo GTI 6R  1.4 TSI 180pk 
Zij gaan toch uit van een mechatronica-revisie en dat kost weer $$$. Het is niets meer dan een software update voor de dsg....
Niet elke software update zal zaken gaan verhelpen. DSG doctor doet meer dan alleen mechatronics revisie. Zij kunnen ook een diagnose stellen en pinpointen waar de fout zich bevind (dit weet ik omdat mn beste maat bij een DSG-doctor heeft gewerkt). Wat zij, volgens mij, ook kunnen doen, is de oliedruk op het koppelingssysteem verhogen en/of de koppelingen sneller laten aangrijpen tijdens het overschakelen. Hierdoor is er geen "slip" meer waarneembaar tijdens het overschakelen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Niet elke software update zal zaken gaan verhelpen. DSG doctor doet meer dan alleen mechatronics revisie. Zij kunnen ook een diagnose stellen en pinpointen waar de fout zich bevind (dit weet ik omdat mn beste maat bij een DSG-doctor heeft gewerkt). Wat zij, volgens mij, ook kunnen doen, is de oliedruk op het koppelingssysteem verhogen en/of de koppelingen sneller laten aangrijpen tijdens het overschakelen. Hierdoor is er geen "slip" meer waarneembaar tijdens het overschakelen.
Mooi, al die dingen kan ik ook doen met een dsg tune ;)
 
VW  Polo GTI 6R  1.4 TSI 180pk 
@omtuning, kan jij ook een Volkswagen Kever (1970) met een 1600 injectie motor (1996) tunen? deze is voorzien van een Digifant ECU met multipoint injectie. Mijn goal is niet om meer vermogen uit de auto te krijgen, maar een rustigere motorloop en lager brandstof verbruik (in de stad is het nu krap 1:10, snelweg 1:14) Huidige vermogen is 46pk. Dit mag zo blijven, ik weet dat ie 58pk aan kan (er is een man in duitsland die deze auto's tunede, alleen is hij hiermee gestopt...)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!