Donatello's Polo 6R Blue GT
Donatello's Polo 6R Blue GT

Donatello's Polo 6R Blue GT

Merk
Volkswagen
Model
Polo 6R
Uitvoering
Blue GT
Kleur
Candy White
Bouwjaar
2013
Momenteel 24.000km op de teller, 1x 100ml olie bijgevuld, geen idee of die wat heeft gebruikt maar ik wou voor de lange trip naar zuid-frankijk het zekere voor het onzekere nemen ivm het warme weer. Auto doet het nog uitstekend en heeft onlangs een software update gehad voor de motor en DSG bak. De auto is net even wat feller en overschakellen op 2 cilinders is minder merkbaar, maar wat verbeterd is is de DSG, schakel momenten zijn totaal niet voelbaar meer (was voorheen voelbaar met koude motor) en terug schakelen gaat ook soepeler.

Top auto!
Kreeg je die software update bij een onderhoudsbeurt? Klinkt namelijk als iets wat iedere Blue GT rijder even zou moeten laten doen :)
 
Ik heb wel afgelopen week de 30.000km (29.79x op de teller) beurt laten doen maar geen idee of er een software update is uitgevoerd. Ik heb overigens ook de handbak versie en het schakelen tussen 2 en 4 cilinders vond ik sowieso al amper merkbaar. Daarbij rijd ik voornamelijk snelweg waar dat systeem niets meer toevoegt dus daar zal het wel aan liggen Stick Out Tongue Anyhow, er zal zeker geen makkelijke manier zijn om te weten of er een software update is gedaan? Mijn VAGCOM aanpassingen zijn nog wel allemaal aanwezig, worden deze ook gereset bij een update?
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Ik werd gebeld of ik een update wou laten uitvoeren, volgens de monteur gaf de computer aan dat mijn auto was getuned? Maar dat kan helemaal niet aangezien de originele ECU nog niet gekraakt is. Ik heb toen gevraagt of mijn VAGCOM aanpassingen bleven en dat was zo aangezien dat een andere computer is.

Ik had geen onderhoudsbeurt die hoeft pas over 6000km maar een kleine aanpassing aan de achterremmen aangezien die piepten bij remmen wanneer ik achteruit reed, zijn nu scheef afgeslepen.
 
Gisteren de auto goed warmgereden en wat meer getest, ik heb het idee dat de auto nu sneller gaat met minder input van het gaspedaal, of die ook echt sneller is weet ik niet. Wel is goed te merken dat de DSG soepeler en effectiever schakelt, niet meer inhouden of laat opschakelen. Ook de S(port) stand werkt een stuk beter en houd de toeren minder hoog vast (voorheen wou die bij constante snelheid nog weleens het toerental op 4000rpm vasthouden).

Dus mochten er meer zijn die een BlueGT van de eerste lichting hebben dan is het zeker aan te raden om even langs de dealer te gaan om te kijken of er een software update is.
 
Na een software update wordt de DSG 'gereset'. Dus de ingeleerde schakelpunten worden weer opnieuw ingeleerd aan de hand van je rijgedrag. Misschien rij je nu anders dan in het begin waardoor de bak wat lekkerder lijkt te doen wat je wilt? Of een combinatie van dit en een update voor de DSG uiteraard, maar het kan zeker een ander gevoel opleveren na een update. Zelf kan ik niks merken hoewel ik dan ook een handbak heb.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
De DSG7 is niet zelf lerend

Some have said that the DSG transmission learns your driving style but this is technically incorrect. The DSG transmission shift behavior adapts to variables like internal wear, D or S mode, and other input factors like throttle position and rate of change, uphill or downhill, and applies these variables over an existing shift map. Learning is the wrong term since it means new knowledge that wasn't there before- the transmission cannot learn anything new, it just applyies variables to existing maps. Some engineer has already determined and tested how the shift maps and variables will react. There is no single input field "driving style". The perception of a reaction to driving style is the result of the change in a number of variables applied to the shift maps. So yes the transmission adapts but not how most people think. Although "learn" might be used in marketing literature, it's not the right word to use when describing technical operation.

Heb een set groene velgen te koop zouden heel dik staan onder jou Polo

Heb niet echt wat met de kleur groen Stick Out Tongue En ben nog erg tevreden met de velgen, als er andere komen zouden het 18inch turbines zijn.
 
Nee je hebt gelijk. Ik bedoelde het ook meer zoals in dat stuk tekst staat. Als je veel de neiging hebt hard door te trekken zal het schakelmoment verschuiven, tenzij ik me heel erg sterk vergis. Inderdaad is de bak niet letterlijk zelf lerend want er zit gewoon een fatsoenlijk programma in. Wat ik in ieder geval bedoel is dat na een software update de auto zeker anders kan aanvoelen omdat de gebruikte parameters dus wel worden gewist. Bij een 1.2TSI iig wel eens duidelijk kunnen merken. Na paar ritjes was het weer als vanouds.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Nog 2 maanden te gaan en we zijn 2 jaar verder, dus tijd voor een tussenstand. Auto heeft nu een dikke 40.000km gereden zonder problemen, de DSG bak waar ik lang over na heb gedacht ivm de vele doomverhalen die je op internet leest presteerd uitstekend, voor mijn gevoel zelfs beter dan in de eerste 10.000km, dus zoiets zal ook wel ingereden moeten worden? Vorig najaar kwam wel een irrietatie naar boven, bij achteruit rijden en dan licht remt (ivm DSG) piepten de achterremmen, dit is nagekeken bij de dealer en die heeft de remblokken scheef afgesleten. Dit heeft 2 weken geholpen en toen kwam het kwaaltje weer naar boven, in de zomer hebben we er geen/weinig last van gehad maar nu sinds een paar maanden is het terug gekomen. Dus wij weer naar de dealer maar die kan er niks aan doen, schijnen eigenschappen van de remblokken te zijn en hun kunnen die niet onder garantie vervangen. Ik kan er nieuwe onder laten zetten maar dan heb ik kans dat het na een paar duizend km weer terug is.

Filmpje van de piepende remmen, hier valt het nog mee vaak is het harder wat heel vervelend is bij parkeren in parkeergarages of bij de plaatselijke supermarkt.
http://youtu.be/gl0vC4jaegY

Ook kreeg ik vorige week een mailtje van JDengineering dat ze de BlueGT kunnen chippen via de ODB poort, dus de originele ECU aanpassen ipv een box, waardoor ze de BlueGT een gezonde 200pk en 350(!)nm kunnen geven. Ik weet al wat ik met mijn eindjaarsbonus ga doen ;)


OtY4XSP.jpg
 
De auto nu meer dan 2 jaar in gebruik en nog helemaal tevreden over de auto maar toch 2 kleine opmerkingen:

1. Piepende remmen bij achteruit rijden/tot stilstand komen. Dit is echt super irrietant en de dealer/Pon wil hier niet in tegemoet komen, volgens mij zijn er gewoon te harde remblokken gemonteerd vanaf de fabriek. Elke keer als ik de auto achteruit in parkeer bij de supermarkt of thuis in de gezamelijke parkeergarage dan loopt je hoofd rood aan wanneer er iemand omkijkt omdat mijn auto zo'n irrietant gepiep maakt. Misschien het vakantie geld maar uitgeven aan andere remblokken.

2. Sportonderstel. Het sportonderstel gaat op langere ritten en op de snelweg irrieteren en geeft dwarsrichels ook best hard door, volgende keer toch maar een auto met electronisch instelbare schokdempers of luchtvering. Ook heb ik het idee dat de auto in krappe bochtjes (industrieterrein) overhelt vooral/alleen aan de voorkant. Dit is misschien niet het onderstel maar de brede banden voor of het gebrek aan camber, lange doordraaiers blijft de auto mooi strak.

Verder zeer tevreden over de afwerking van het interieur, nog geen krasje te zien, en de uitstekende climatecontrol. De climatecontrol staat altijd op 20 graden en het enige waar ik soms aan draai in de fanspeed (vaak op 1, als het koud/warm in de auto is op 3). De speakers geven ook een prima geluid voor een auto in deze klasse.

De auto is nog niet gechipt maar dit staat op de planning in mijn zomervakantie (in mei).
 
Sinds kort rijdt er een splinternieuwe Polo GTI in Groningen rond en stiekum zijn mijn vriendin en ik verliefd geworden op deze uitvoering (eigenlijk alles erop en eraan) en stonden (idd verleden tijd) om bij de dealer naar binnen te stappen om 1 te bestellen maar dit keer wil ik wel een proefrit maken of het wel meerwaarde heeft ten opzichte van een BlueGT. Na een belletje met de dealer had de verkoper eigenlijk geen tijd voor mij dus ik moest maar mailen, naja oke dus na een mail gestuurd te hebben kreeg ik een kort mailte terug met de mededeling dat er in Nederland geen GTI demo's zijn en dat voorgaande GTI kopers ook de auto zonder proefrit gekocht hebben. Helaas.
 
Laatst bewerkt:
Ook niet bij PON zelf? Toen ik ten tijde van het bestellen van de BlueGT een GTI wilde proberen (puur voor het stukje DSG) werd mij verteld dat deze al lang niet meer bij de dealers beschikbaar was voor proefritten, maar dat het via PON geregeld moest worden. Echter was die daar sinds kort (destijd dus, de 6R) ook niet meer. Misschien dat ze hem daar nu wel hebben?
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Donatello
Geen idee, ik ga straks een andere Century bellen om te vragen wat die kunnen betekenen. De verkoper van onze BlueGT is helaas bij onze Century vestiging weg, daar was ik echt over te spreken en deed ook echt zijn best voor ons destijds.

EDIT: Blijkbaar kan je in NL de GTI alleen met DSG krijgen, misschien eens kijken naar importeren aangezien die in Duitsland wel met handbak te krijgen is. Het koppel van de DSG versie is namelijk afgeknepen in tegenstelling tot de handbak.
 
Geen idee, ik ga straks een andere Century bellen om te vragen wat die kunnen betekenen. De verkoper van onze BlueGT is helaas bij onze Century vestiging weg, daar was ik echt over te spreken en deed ook echt zijn best voor ons destijds.

EDIT: Blijkbaar kan je in NL de GTI alleen met DSG krijgen, misschien eens kijken naar importeren aangezien die in Duitsland wel met handbak te krijgen is. Het koppel van de DSG versie is namelijk afgeknepen in tegenstelling tot de handbak.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de handbak ergens rond juni/juli ook naar NL zou komen maar ik kan het nergens meer vinden.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Donatello
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!