Deurslot defect??

Hey allen,

Vanavond wou ik even wat spullen uit mn Polo halen, en deze stond netjes op slot (in de garage). Toen ik de sleutel in het slot stak en naar rechts draaide, ging mn Polo gewoon van het slot maar bleef een beetje hangen/ging wat stroef met als gevolg dat mn ramen open vlogen. Dit is bekent, gebeurt me wel vaker ;). Maar het probleem is; ik kreeg de sleutel niet terug in de normale positie... Even wat slotontdooier tussen de sleutel en het slot gedaan, maar niets hielp! Na wat wrikken, waarbij het hele slot ronddraaide, kreeg ik uiteindelijk mn sleutels terug. Maar nu, krijg ik de auto niet meer op slot! Het slot draait dus gewoon door. De deur van de bijrijder wil nog wel op slot. Zelfs van binnen kan ik het pinnetje niet volledig meer indrukken! Ook het electronische slot (dus dat knopje op mn deurpaneel) werkt niet meer aan de bestuurderskant! Is mijn slot nou stuk? Is dit een storing? Of is er van 'binnen', in het deurpaneel iets niet in orde? Kom er niet uit... Wie kan mij helpen, of moet ik toch maar naar de garage?
 
Dat dacht ik eerst ook. Maar ik kreeg mn sleutels niet uit het portierslot. Zelfs niet nadat ik wat slotontdooier had gebruikt en even had gewacht. Mn Pa heeft even gekeken en rustig aan heen en weer gedraaid met mn sleutel. Naar links toe draaien (dus op slot) ging al helemaal niet meer. Naar rechts uiteindelijk wel, en een beetje te ver want ik kan 360 graden draaien met mn sleutel naar rechts....

Mn Pa maakt straks de deurpaneel los. Eens kijken wat het probleem is... Anders dan ga ik ff naar de garage, waar ik de Polo in onderhoud heb.
 
Met losmaken van het deurpaneel kom je niks verder, je moet de slot cilinder er uit halen, op de kopse kant het rubberen/plastic dopje er uit en met een heel klein torx schoevendraaiertje het schroefje dat de halve maan die aan de binnenkant van de deur zit laat verdraaien de cilinder los laten komen. Maar als je het nog nooit gedaan hebt, ga even naar een dealer want je maakt meer kapot dan heel als je niet weet hoe het zit. Ook veel universele garages "snappen het niet" en slopen een hoop omdat het nogal een lastige constructie is als je niet weet wat nu juist wel en wat juist niet los te maken. Het kan uiteindelijk eindigen in het uit elkaar moeten halen van de volledige deur omdat de halve maan te ver is doorgedraait en onder in de deur is gevallen (dan blijft de slotcilinder dus niet meer zitten). Da ben je verder van huis want dan moet niet alleen je deurpaneel er af maar ook het ijzerenbinnenpaneel, de deurklink en het binnenslot (en die zit ook weer lastig vast met een paar grote veeltanden op de kopsekant van de deur en met een plastic steun op de ijzeren binnenplaat (de plastic steun wil graag afbreken wanneer hij niet goed wordt losgehaald) wanneer de steun kapot gaat bij demontage loop je vreselijk te klooien de boel weer goed in elkaar te krijgen.
 
Chris, tnx voor je post :)

Mn pa heeft telefonisch contact gehad met de VW dealer in de buurt en ze hebben stap voor stap uitgelegd wat te doen. Uiteindelijk hebben mn Pa en ik het slot eruit kunnen halen met daarin een kapotte 'meenemer' (kunststof ringetje die zorgt ervoor dat je niet verder kan draaien naar links/rechts, dus dat de boel op slot gaat etc...). Maandag kan ik een nieuwe meenemer halen bij de dealer. Gebeurt vaker met Polo's werd er gezegd. Een kwetsbaar onderdeel dus.

Dus, problem almost solved Big Grin
 
hallo,

Mijn polo 2002 heeft het probleem dat de deur niet op slot gaat en open gaat met de sleutel. Van binnenuit werkt het wel!
Kan dat ook aan die 'meenemer' liggen?
Zo ja, kan jij mij dan ook stap voor stap uitleggen hoe ik die meenemer kan vervangen?

Alvast bedankt! Big Grin
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!