De winter slaat toe! Startproblemen wie o wie?

Beste forumleden,

's-Gravenhage -3 Celsius.

Mijn Polo (6R uit 2011, 1.4FSI 39.000km) gaf vanmorgen startproblemen, het duurde enkele minuten voordat de auto aansloeg.
De eerste pogingen had ik zoals altijd doe mijn voet op de koppeling, draaide het contact enkele keren om maar zonder succes.
Volgende pogingen hierna gaf ik wat gas bij en jahoor met heel veel moeite sloeg de auto aan, ik gaf nog wat gas bij om de auto alart te houden.

Het had niet langer moeten duren anders had ik de volkswagen hulpdiensten geroepen.

Mijn vraag is toch wat kan het zijn? Een auto die straks 2 jaar oud is!

Twee dagen geleden heb ik een rit gemaakt van +/- 200km, wat voldoende moet zijn om je accu volledig bij te laden.

Wie ervaart ook problemen? Met name 6R eigenaren.
Is dit normaal voor zo'n relatief jonge auto? Ik mag er toch vanuit gaan dat een accu een redelijke termijn meegaat.
(Ik leg nu het probleem bij de accu, wellicht speelt er iets anders)
 
De mijne (1.4 16v BJ2010) had vanmorgen iets meer moeite. Ik merk wel dat als je de auto even langer op contact laat staan dit vaak scheelt bij het starten zelf. Om de een of andere reden slaat deze dan sneller aan.
 
je moet je auto ook even laten voorverwarmen he?
gewoon contact omdraaien, wachten tot de controle lampjes uitgaan en iets daarna dan rustig starten.
normaal gezien mag een auto die nog jonger is dan 2 jaar hier geen problemen mee hebben, maar de techniek kan altijd falen...
hoop dat het niets ergs is aan je auto.
 
je moet je auto ook even laten voorverwarmen he?
gewoon contact omdraaien, wachten tot de controle lampjes uitgaan en iets daarna dan rustig starten.
normaal gezien mag een auto die nog jonger is dan 2 jaar hier geen problemen mee hebben, maar de techniek kan altijd falen...
hoop dat het niets ergs is aan je auto.

Dat is bij een diesel ,voorgloeien gebeurt niet bij benzine. ;)

Al eens de antivries eens nagemeten tot welke temp ie gaat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je moet je auto ook even laten voorverwarmen he?
gewoon contact omdraaien, wachten tot de controle lampjes uitgaan en iets daarna dan rustig starten.
normaal gezien mag een auto die nog jonger is dan 2 jaar hier geen problemen mee hebben, maar de techniek kan altijd falen...
hoop dat het niets ergs is aan je auto.

Dat geldt idd zeker voor diesels;)
Maar of het ook opgaat voor benzine motoren?:confused:

Enneh om even ontopic te reageren:
Mijn dieseltje kan prima 2 weken stil staan en dan bij de eerste keer contact omdraaien gewoon starten;)
Idd wel eerst even alle lampjes op het dash uit laten gaan;)

Enige wat ik dan heb is dat de motor de eerste paar minuten heel erg rauw klinkt, heb het voor de gein eens opgenomen, maar erg bijzonder is het nietStick Out Tongue
(Staat trouwens wel tegenover dat ik, na die twee weken, een rit van zeker 150 km maak;))
 
VW  6R  1.2TDI 
Ja voorgloeien of vlamstarten doen alleen diesels. Maar bij een benzine even wachten heeft als voordeel dat je brandstofpomp het systeem op druk kan zetten ;)

Zoiets dacht ik al;)
Fijn om het iig even bevestigd te hebben!:)
Is het trouwens puur en alleen druk voor benzine motoren? Niks dat verder in het voren opwarmd?
(Of is daar een standkachel voor nodig?:mrgreen:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  6R  1.2TDI 
@ Gewoonjan, Bij een benzine wordt niks voorverwarmd. Dit is ook niet nodig omdat benzine motoren geen compressie en zelfontbrandingsmotoren zijn. Benzine wordt ontstoken door een bougie en bij een goed mengels slaat deze vanzelf aan. Diesel werken door zelfontbranding. De warmte en de druk van de compressie doen je mengsel ontsteken. Doe je de lucht voorverwarmen die de motor in gaat dan slaat deze makkelijker aan en loopt deze in het begin ook fijner.

(zo ongeveer dan eh ;) )
 
Vandaag ging hij na 2 seconden aan, had er dus wel moeite mee helaas.
Tijdje geleden bij de dealer geweest, zei gaven ook al aan wat te horen bij het starten, ze hebben er naar gekeken maar ik merk er niets van (daarvoor merkte ik ook al niets Stick Out Tongue)
 
BMW  1 serie  1.6 
Nou, er zijn benzine motoren die een voorgloeisysteem hebben, en over opwarmen gesproken?? De ruiten en koplampensproeier vloeistof tenminste met een winterpakket aan boord.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Ook mijn 3 jaar oude 1.2 TSI geen probleem met starten. Wel het idee dat hij wat sneller afslaat, maar dat kan ook aan mij liggen.
Laatst nog bij de dealer geweest om twee ontstekingskabels te laten vervangen, hij vertelde mij ook dat het verstandig is om na een rit de motor even stationair te laten lopen vanwege de turbo. Wellicht draagt dat ook bij aan het starten van de motor voor de volgende keer.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Ook mijn 3 jaar oude 1.2 TSI geen probleem met starten. Wel het idee dat hij wat sneller afslaat, maar dat kan ook aan mij liggen.
Laatst nog bij de dealer geweest om twee ontstekingskabels te laten vervangen, hij vertelde mij ook dat het verstandig is om na een rit de motor even stationair te laten lopen vanwege de turbo. Wellicht draagt dat ook bij aan het starten van de motor voor de volgende keer.

is het niet de bedoeling dat 'ie helemaal niet afslaat? xD
 
Ik start eigenlijk nooit direct, dat wil zeggen dat ik altijd eerst een paar sec. mijn contact aan zet voordat ik de startmotor laat ronddraaien.
Als ik mijn golf 1 start is mijn start procedure nog uitgebreider Stick Out Tongue, ik laat dan na de paar sec. de startmotor wel draaien maar zo kort dat hij niet aan kan slaan, nu heeft de motor een omwenteling gemaakt, de brandstof pomp heeft dan 2x benzine ingespoten an zal dan direct starten.

Ik heb vorig jaar hier een polo 6r 1.2 doorgemeten, de start motor heeft heel weinig nodig om rond te gaan, zelfs bij 9/10 volt dal-spanning gaat hij nog goed rond.
 
Ik start eigenlijk nooit direct, dat wil zeggen dat ik altijd eerst een paar sec. mijn contact aan zet voordat ik de startmotor laat ronddraaien.

Hier nog één ;) Ben het zo gewend van eerdere auto's, waar je ook goed kon horen dat er bij het op contact zetten van alles gebeurde. Kreeg je echt het idee dat de auto bezig was zich gereed te maken om aan het werk te gaan. En als 'ie dan zo ver is, dan pas starten idd.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!