De grote wielenhandleiding: hoe zit het nou precies?

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hallo,

Ik zie de laatste tijd regelmatig topics langskomen van (nieuwe) gebruikers die graag een ander setje velgen/banden op de auto willen monteren, maar niet zeker ervan zijn of het past. Iedere keer wordt er antwoord gegeven op deze topics, vaker zonder bijgaande uitleg en/of enkel voor een specifieke situatie. Zo kan een andere forumgebruiker er niet altijd wat mee, al helemaal niet als je er niet in thuis bent.

Ik splits dit topic even op in twee gedeelten. De velg en de band. Dit vormt samen het wiel van een auto. Een auto heeft 4 wielen, in het geval dat je dit nog niet wist.



De velg

Er zijn vijf onderdelen die aan een van een velg relevant zijn: het naafgat (specifieker: de diameter van het naafgat), de ET-waarde, de diameter van de velg, de steekmaat en de velgbreedte (J).

De diameter van het naafgat, is het gat in het midden van de velg. Deze valt om het uiteinde van de aandrijfas. Het is van belang dat de diameters van het gat overeenkomt met de wielnaaf van de auto. Bij de meeste VWs is dit 57,1mm (5,71cm). Vind je een setje velgen die je echt te gek vindt, maar komt het naafgat niet overeen? Dan kun je een setje centreerringen kopen, die ervoor zorgen dat de velg alsnog netjes over het naafgat past.

De ET-waarde van de velg geeft aan, hoe ver de velg ten opzichte van het naafgat naar binnen of buiten valt. Valt een velg te ver naar binnen of buiten, kan deze gaan aanlopen aan bijvoorbeeld de schokbreker of de wielkas/het spatbord. De ET-Waarde is voor elk model auto verschillend, maar een goede vuistregel is om bij benadering maximaal 5ET af te wijken van het fabrieksvoorschrift. Als je avontuurlijk bent kun je proberen of velgen met een afwijking van meer dan 5 passen, maar als je zorgeloos wilt rijden is dat een goede vuistregel.
et_waarde_velgen_shop.jpg
De diameter van de velg geeft aan hoe groot de velg is, in diameter. Tijdens het fabriceren is er uitgegaan van een formaat wiel (dus band + velg). Op het moment dat de band en velg-combinatie groter wordt, bestaat de kans dat de band tijdens het rijden gaat aanlopen als de auto bijvoorbeeld in veert. Het is mogelijk grotere velgen (dus een grotere velgdiameter) op de auto te monteren, échter houdt dat in dat de band dunner wordt en het rijgedrag/de wegligging van de auto verminderd. Het is ook mogelijk om een velg te monteren met kleinere velgdiameter, maar in dat geval moeten er dikkere banden op om de kleinere velg te compenseren. Of de wijziging in velgdiameter als prettig wordt ervaren, kan ik niet zeggen. Dat is bij iedereen anders, daar het een smaakkwestie is.

De steekmaat van de velg slaat terug op het aantal bouten die worden gebruikt en de afstand tussen de bouten. De steekmaat van een Polo 9N3 is bijvoorbeeld 5x100. Dit wilt zeggen dat er 5 stuks schroefdraad is op de wielnaaf om een velg op te monteren. De 100 wilt zeggen dat de bouten 100mm uit elkaar staan. Afhankelijk van het aantal schroeven dat in de wielnaaf (4/5/6) kan worden de afstanden anders gemeten. Hoe precies is voor deze informatie niet relevant. Komt de steekmaat van de velg niet overeen met de steekmaat van de auto? Dan passen de velgen helaas niet en zullen ze dat ook niet gaan doen.

De velgbreedte (J) geeft aan hoe breed een velg is. 1J is 2,54 cm. Dit is handig om te weten als je een setje banden gaat uitzoeken. Let op, als je een brede velg hebt die ook nog eens een hogere ET dan de aangeraden ET + 5 heeft, kan het zijn dat een en ander weer gaat aanlopen. De 'velgbreedte' is overigens niet de complete breedte van de velg, maar de breedte tussen de velgranden.




Goed. Je hebt een setje velgen uitgezocht. Cool. Maar welke banden moeten daarop? Goede vraag! Je kunt namelijk niet zomaar ieder setje banden monteren op een velg voor je polo.

De band

De relevante onderdelen van een band zijn de afmetingen van de band, het type band en de snelheidsindex.

Allereerst de makkelijke keuze. Wat voor type band wil ik op mijn auto leggen? De keuze bestaat uit een zomer-, winter- of allseasonband. Ieder heeft zijn voor en nadelen. De alleseason is een goede allrounder en scoort in het midden van een zomer/winterband, het hele jaar door. De zomerband is beter tijdens de zomer, de winterband beter tijdens de winter. Het grootste verschil is dat winterbanden een ander soort rubber bevatten, waardoor deze banden soepel blijven, ook onder het vriespunt.

De snelheidsindex van een band is de maximale snelheid waarmee er veilig met een band gereden kan worden. Dit loopt (in theorie) van L: maximaal 120km/h, tot en met ( Y ) maximaal 300+km/h. Het advies hier is een band te pakken die minimaal de maximale snelheid van de auto kan rijden. In ieder geval niet lager dan de maximale snelheden op een snelweg.

De afmetingen van de band hangt weer in relatie samen tot de diameter velg. De totale diameter van het WIEL, mag niet veel groter zijn dan standaard, anders treden er in positieve en negatieve zin afwijkingen op in de snelheidsmeter: bijvoorbeeld de wijzer geeft aan 130 te rijden, terwijl je eigenlijk 140 rijdt. 3 weken later liggen er 10238 boetes op de mat terwijl je je wel aan de snelheid gehouden hebt, maar de foute band/velg combinatie hebt gemonteerd. De snelheidsafwijking mag maximaal 2,5% zijn. Gaat deze hierboven, dan is het advies een andere band te kopen. Bereken hier.

Op een band staat de volgende informatie:
205 55 (R)16 (en hier ergens nog de snelheidsindex, bijvoorbeeld W)

205 is de breedte van de band in mm
55 is de hoogte van de band, in percentage van de breedte (dus 55% van 205) in mm
R betekent radiaalband (tegenwoordig het enige soort band als ik me niet vergis)
16 is de diameter van het gat van de band, in inches (ook wel handig om te zien wat de diameter van de velg moet zijn die hierin komt. 16 inch band = 16 inch velg).

Zoek het standaard bandformaat (in je benzinetankklepje, of je deurstijl) en voer deze in op de afrolomtrekcalculator (bij oud je standaard banden, bij nieuw je nieuwe banden die je op t oog hebt ). Komt het afwijkpercentage uit op meer dan (-)2,5% (Bereken hier)? Dan even doorzoeken. Anders: veel succes met je aankoop!

Wel is belangrijk dat de breedte van de band, het cijfer het meest links op de band (205 in mijn voorbeeld), ongeveer hetzelfde blijft. Tenzij je velgen neemt met een hogere J, dan moet dit ook wat breder worden. Anders krijg je bijvoorbeeld 'getrokken' banden, maar dat is een topic voor een andere keer.



Ik zal vast nog wel wat zaken vergeten zijn, en de wereld van velgen en banden is absoluut nog ietsjes breder dan dit, maar voor de gemiddelde polo rijder is deze informatie als het goed is genoeg om een nieuw setje wielen te kopen. Vragen? Stel ze!

Heb ik een foutje gemaakt? Laat t me even weten! :)
- Giltix
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
De velgbreedte word gemeten in J.
1 J is 1 inch en dus ongeveer 2,5cm
De gemeten J maat is niet de complete breedte van de velg maar de binnenzijde van de velg waar de band tegen aan komt te liggen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
@NiekdeJong je hebt gelijk, dat is wellicht wat verwarrend, wilde alleen aangeven dat een afwijking in J een effect heeft op bepaalde zaken. Heb de duidelijke uitleg van J even toegevoegd, net zoals een bijgaande afbeelding.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Mikie klopt! Alleen vond ik steekadapters dan net weer een brug te ver. Die zorgen er ook voor dat de velgen iets naar buiten komen, wat het spoor verbreed, wat best ingrijpende veranderingen in het rijgedrag met zich mee kan brengen. :)

Probeer het een beetje 'basic' te houden.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Mikie klopt! Alleen vond ik steekadapters dan net weer een brug te ver. Die zorgen er ook voor dat de velgen iets naar buiten komen, wat het spoor verbreed, wat best ingrijpende veranderingen in het rijgedrag met zich mee kan brengen. :)

Probeer het een beetje 'basic' te houden.
Hangt er vanaf hoe ver je gaat natuurlijk ;) als het in zn perken blijft kan dit zelfs (fractioneel) je een stabielere wegligging geven. Ook zal de auto iets gewilliger insturen idd. Maar ik snap dat je het topic basic wilt houden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
De velgbreedte word gemeten in J.
1 J is 1 inch en dus ongeveer 2,5cm
De J heeft niet rechtstreeks te maken met de breedte maar staat voor de vorm van de velgrand, de vorm van een letter J.
De breedte die meestal in een adem met J genoemd wordt is inderdad in Inch (dat schrijf je ook niet met een J...)
 
**verkocht***Volkswagen  Cross Polo 6R  1.2 TSI powered by VAG-Techniek 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!