ABusser
Nieuw lid
Er werd om gevraagd, en tja dan kun je niet weigeren natuurlijk, dus bij deze mijn "daily" kever.
Al vanaf een jaar of 12 ben ik gek van kever en ander luchtgekoeld volkswagen spul.
je kent het wel posters op je kamer, kasten vol modellen en een agenda vol met plaatjes.
Mijn eerste auto was dan ook een kever, een 1974er met een 1300 blokje.
Hier heb ik een jaar of 7 dagelijks mee gereden, zowel zomer als winter.
Daarna was deze echt toe aan een grondige restauratie.
Die ruimte had ik toen niet, dus de kever weg gezet, maar nu enkele jaren later staat deze veilig bij huis, totaal uit elkaar in de garage.
Mijn eerste auto heb ik dus nog steeds en ben ik op het moment aan het restaureren. maar over deze kever wellicht later meer in een ander topic.
In de tussentijd heb ik in van alles gereden, golf 3 GTD, golf 3 diesel, golf 2 GTI, polo Derby en golf 1 cabrio.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en er moest toch weer een kever komen.
Op 20-03-2008 heb ik er een kever bij gekocht.
Een 1972er met een 1600 blok op LPG, dus lekker goedkoop rijden, wegen belasting vrij en op LPG.
Zo stond de kever erbij toen ik hem kocht.
Na de rit van Enschede naar Huissen de kever eerst in de garage gezet en hem technisch in orde gemaakt.
Hij reed namelijk niet naar mijn zin. Dynamo en accu vervangen, kleppen gesteld, carburateur afgesteld, ontsteking vervangen en afgesteld enz.
Natuurlijk vond ik hem er veel te braaf uit zien, dus gelijk maar wat brede velgen er op geschroefd die ik nog had liggen, en witte knippers.
Na een tijdje zo gereden te hebben, kwam ik op marktplaats een set velgen tegen waar ik al tijden naar op zoek was.
Originele Centerline wielen, deze werden veel gebruikt in de jaren 70 in de drag race wereld.
Eigenlijk zijn ze voor op de project kever, maar tot die klaar is, toch maar onder de daily gezet.
Ook heb ik de spiegel vervangen voor een zogenaamde Talbot spiegel (replica) een jaren 60/70 sport spiegel.
Daarbij de koffer klep mat zwart gespoten, dit omdat er wat roest op zat, en ik mat zwart nog had staan.
Toen ik daar mee klaar was, vond ik het eigenlijk wel stoer staan dat mat zwarte.
Toen kwam er wat pech....
Door een gescheurd benzine filter, had ik een motor brandje....
Gelukkig was ik vrij snel met blussen, en bleef de schade beperkt.
na een grondige schoonmaak beurt, en het e..e.a. vervangen en nieuwe draden trekken, kon ik er weer mee rijden.
Omdat mijn achter klep na de brand toch ook wel aan een andere laklaag toe was ook deze mat zwart gespoten.
Daarna was het tijd om de kever wat dichter richting moeder aarde te leggen.
Nu zijn er voor een kever geen schroef setjes over andere veren, nee wij doen dat met verlaagde spindels.
Simpel gezegd zet je de voorwielen gewoon wat hoger op de as.
Klinkt simpel.....En eigenlijk is het dat ook!
Maar het resultaat mocht er zijn, vondt ik:
Op deze manier een hele tijd rond gereden en verschillende meetings in binnen en buitenland aangedaan.
Onder tussen nog wel een achter spatbord vervangen i.v.m. een storend deukje, en de audio wat aangepast, maar wel in retro stijl.
We zijn inmiddels bijna een jaar verder sinds het motor brandje.... en ja hoor, brandje nummer 2....
Helaas was de schade dit keer wat groter, omdat ik niet snel genoeg een brand blusser had.
Deze heb ik uit eindelijk uit een langs rijdende stadsbus getrokken, maar helaas was ik al te laat....
Brandweer was al ter plaatse, en hebben de boel enthousiast geblust.
Hier baalde ik best van, want geloof me, blus water is niet goed voor je lak en speelt jaren lang door...
Maar goed, de boel maar weer eens bekijken....en dit was er over van het blok...
Met bloed, zweet en tranen, en heel veel hulp van VW Team Arnhem leden de boel weer op kunnen bouwen, met dit als resultaat:
Bij het opbouwen gelijk veel nieuwe onderdelen er in/op gezet.
Zo ben ik onder andere over gestapt van contactpunten naar een elektronische ontsteking, zijn alle pakkingen vervangen enz.
Ook heb ik toen wat bodem delen vervangen, zoals de delen onder de achterbank link en rechts, en voor aan de passagiers zijde.
En zo konden we dus weer rijden!
Wederom wat meetings aangedaan, en toen kwam op 25-09-2010 de apk...
Helaas, afgekeurd....
Het door rijden in de winter met pekel en sneeuw eiste toch zijn tol .
De chassis kop bleek rot.
Dat is, zeg maar, het deel waar de voor as aan hangt, niet geheel onbelangrijk dus.
En tja, omdat te repareren moet er het een en ander af/uit...
De chassis kop heb ik laten lassen door een maatje die lasser van beroep is.
Daarop is ze dan ook niet meer afgekeurd.
helaas bleek het keuren een gebed zonder eind te worden.
Steeds werd er wat nieuws gevonden, en steeds werd ik weer naar huis gestuurd om de boel te maken.
Ik werd er echt niet goed van.... Voorbeeld: de remmen laten maken door een garage, die vervolgens de kever afkeurd op de remmen....
Ook een mooie: de APK keur meester vondt hem onder andere niet lekker rijden...
De door mijn gestelde datum (Bug-in Chimay Belgie) werd tot mijn grote teleurstelling dan ook niet gehaald.
Ik was er toen wel even klaar mee, had een maand of 4 ieder vrij uurtje in de garage gezeten met als resultaat met golf naar een
kever meeting te rijden...
vervolgens was het winter, en had ik er echt even geen zin meer in, de kever heeft toen een maand of 4-5 in de garage gestaan zonder dat ik er wat aan gedaan heb.
Uit eindelijk heb ik hem toen bij een andere garage nogmaals laten keuren, de afkeur punten van de eenen garage waren ineens bijna allemaal weg, en er kwamen 2 nieuwe bij....
Een van die nieuwe was echter niet mis: ophanging achter as.
Kortom weer de garage in...
We zijn nu ruim een jaar verder sinds de eerste keuring, de ophanging van de achter as is inmiddels gelast, wat nu nog rest is stationair afstellen en de remmen ontluchten.
Zo staat ze er nu bij:
Binnen kort dus weer met knikkende knieën richting de apk, en duimen dan het nu in orde is.
Er zijn er die me voor gek verklaren en niet begrijpen waarom ik er mee door ga.
Ik kan ze geen ongelijk geven.... opgeven is echter geen optie voor mij, daar voor zit er simpel weg te veel tijd, moeite en hulp in.
Voor meer foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=KQGK3DO6
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.141431432564931.15368.100000942254370&type=3
Al vanaf een jaar of 12 ben ik gek van kever en ander luchtgekoeld volkswagen spul.
je kent het wel posters op je kamer, kasten vol modellen en een agenda vol met plaatjes.
Mijn eerste auto was dan ook een kever, een 1974er met een 1300 blokje.
Hier heb ik een jaar of 7 dagelijks mee gereden, zowel zomer als winter.
Daarna was deze echt toe aan een grondige restauratie.
Die ruimte had ik toen niet, dus de kever weg gezet, maar nu enkele jaren later staat deze veilig bij huis, totaal uit elkaar in de garage.
Mijn eerste auto heb ik dus nog steeds en ben ik op het moment aan het restaureren. maar over deze kever wellicht later meer in een ander topic.
In de tussentijd heb ik in van alles gereden, golf 3 GTD, golf 3 diesel, golf 2 GTI, polo Derby en golf 1 cabrio.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en er moest toch weer een kever komen.
Op 20-03-2008 heb ik er een kever bij gekocht.
Een 1972er met een 1600 blok op LPG, dus lekker goedkoop rijden, wegen belasting vrij en op LPG.
Zo stond de kever erbij toen ik hem kocht.

Na de rit van Enschede naar Huissen de kever eerst in de garage gezet en hem technisch in orde gemaakt.
Hij reed namelijk niet naar mijn zin. Dynamo en accu vervangen, kleppen gesteld, carburateur afgesteld, ontsteking vervangen en afgesteld enz.
Natuurlijk vond ik hem er veel te braaf uit zien, dus gelijk maar wat brede velgen er op geschroefd die ik nog had liggen, en witte knippers.

Na een tijdje zo gereden te hebben, kwam ik op marktplaats een set velgen tegen waar ik al tijden naar op zoek was.
Originele Centerline wielen, deze werden veel gebruikt in de jaren 70 in de drag race wereld.
Eigenlijk zijn ze voor op de project kever, maar tot die klaar is, toch maar onder de daily gezet.
Ook heb ik de spiegel vervangen voor een zogenaamde Talbot spiegel (replica) een jaren 60/70 sport spiegel.
Daarbij de koffer klep mat zwart gespoten, dit omdat er wat roest op zat, en ik mat zwart nog had staan.
Toen ik daar mee klaar was, vond ik het eigenlijk wel stoer staan dat mat zwarte.

Toen kwam er wat pech....
Door een gescheurd benzine filter, had ik een motor brandje....

Gelukkig was ik vrij snel met blussen, en bleef de schade beperkt.
na een grondige schoonmaak beurt, en het e..e.a. vervangen en nieuwe draden trekken, kon ik er weer mee rijden.
Omdat mijn achter klep na de brand toch ook wel aan een andere laklaag toe was ook deze mat zwart gespoten.

Daarna was het tijd om de kever wat dichter richting moeder aarde te leggen.
Nu zijn er voor een kever geen schroef setjes over andere veren, nee wij doen dat met verlaagde spindels.
Simpel gezegd zet je de voorwielen gewoon wat hoger op de as.


Klinkt simpel.....En eigenlijk is het dat ook!
Maar het resultaat mocht er zijn, vondt ik:


Op deze manier een hele tijd rond gereden en verschillende meetings in binnen en buitenland aangedaan.
Onder tussen nog wel een achter spatbord vervangen i.v.m. een storend deukje, en de audio wat aangepast, maar wel in retro stijl.
We zijn inmiddels bijna een jaar verder sinds het motor brandje.... en ja hoor, brandje nummer 2....

Helaas was de schade dit keer wat groter, omdat ik niet snel genoeg een brand blusser had.
Deze heb ik uit eindelijk uit een langs rijdende stadsbus getrokken, maar helaas was ik al te laat....
Brandweer was al ter plaatse, en hebben de boel enthousiast geblust.
Hier baalde ik best van, want geloof me, blus water is niet goed voor je lak en speelt jaren lang door...
Maar goed, de boel maar weer eens bekijken....en dit was er over van het blok...

Met bloed, zweet en tranen, en heel veel hulp van VW Team Arnhem leden de boel weer op kunnen bouwen, met dit als resultaat:

Bij het opbouwen gelijk veel nieuwe onderdelen er in/op gezet.
Zo ben ik onder andere over gestapt van contactpunten naar een elektronische ontsteking, zijn alle pakkingen vervangen enz.
Ook heb ik toen wat bodem delen vervangen, zoals de delen onder de achterbank link en rechts, en voor aan de passagiers zijde.
En zo konden we dus weer rijden!

Wederom wat meetings aangedaan, en toen kwam op 25-09-2010 de apk...
Helaas, afgekeurd....
Het door rijden in de winter met pekel en sneeuw eiste toch zijn tol .
De chassis kop bleek rot.
Dat is, zeg maar, het deel waar de voor as aan hangt, niet geheel onbelangrijk dus.
En tja, omdat te repareren moet er het een en ander af/uit...

De chassis kop heb ik laten lassen door een maatje die lasser van beroep is.
Daarop is ze dan ook niet meer afgekeurd.
helaas bleek het keuren een gebed zonder eind te worden.
Steeds werd er wat nieuws gevonden, en steeds werd ik weer naar huis gestuurd om de boel te maken.
Ik werd er echt niet goed van.... Voorbeeld: de remmen laten maken door een garage, die vervolgens de kever afkeurd op de remmen....
Ook een mooie: de APK keur meester vondt hem onder andere niet lekker rijden...
De door mijn gestelde datum (Bug-in Chimay Belgie) werd tot mijn grote teleurstelling dan ook niet gehaald.
Ik was er toen wel even klaar mee, had een maand of 4 ieder vrij uurtje in de garage gezeten met als resultaat met golf naar een
kever meeting te rijden...
vervolgens was het winter, en had ik er echt even geen zin meer in, de kever heeft toen een maand of 4-5 in de garage gestaan zonder dat ik er wat aan gedaan heb.
Uit eindelijk heb ik hem toen bij een andere garage nogmaals laten keuren, de afkeur punten van de eenen garage waren ineens bijna allemaal weg, en er kwamen 2 nieuwe bij....
Een van die nieuwe was echter niet mis: ophanging achter as.
Kortom weer de garage in...
We zijn nu ruim een jaar verder sinds de eerste keuring, de ophanging van de achter as is inmiddels gelast, wat nu nog rest is stationair afstellen en de remmen ontluchten.
Zo staat ze er nu bij:

Binnen kort dus weer met knikkende knieën richting de apk, en duimen dan het nu in orde is.
Er zijn er die me voor gek verklaren en niet begrijpen waarom ik er mee door ga.
Ik kan ze geen ongelijk geven.... opgeven is echter geen optie voor mij, daar voor zit er simpel weg te veel tijd, moeite en hulp in.
Voor meer foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=KQGK3DO6
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.141431432564931.15368.100000942254370&type=3
Laatst bewerkt door een moderator: