Je hebt grofweg 3 soorten borstelmateriaal waar wasstraten en rollovers mee zijn uitgerust. De traditionele nylon (PE) borstel, de textiel (vilt) borstel en het redelijk nieuwe, geschuimde PE. De "oude" nylon borstels wassen het beste schoon; ze laten echter sporen van nylon achter op je lak; dat "spinneweb". Dat lijken krassen maar zijn feitelijk sporen van nylon OP (niet IN!) de lak, die je met een schone droge doek zo weer wegpoetst. Nylon is immers zachter dan autolak. Textiel (ANAC, Loogman, Dino etc.) wast iets minder goed schoon dan nylon en kan krassen maken als er zand en vuil in de borstels komt. Om het minder goede wasresultaat te verbloemen, kiest men vaak voor agressieve chemicaliën die het vuil van je lak "afbijten". Ze noemen dat de inweek- of voorwaszone.
Nog minder goed wast het nieuwe geschuimde PE materiaal. Dit materiaal laat echter absoluut geen sporen na en houdt ook geen zand en vuil vast. Ook hier is een grondige hogedruk voorwas noodzakeljk.
Alsje je ato met de hand wast, werk dan van boven (het dak) naar beneden en als je het bij een DHZ wasbox doet; check dan eerst de borstel voordat je de borstel op je dak zet. De vorige autowasser heeft er nl.waarschijnlijk net de onderkant van z'n auto mee gewassen...
Zelf was ik mijn auto regelmatig in een textiel kettingwasstraat waarvan ik weet dat de wasbeurt en de voorwas goed gecontroleerd worden uitgevoerd, m'n spiegels er niet afgerost worden en ook de chemicaliën OK zijn. Maar ook op mijn auto zie je wat sporen van het machinale wassen. Die neem ik echter voor lief, want alles beter (ook voor het milieu!) dan met de hand wassen. Dat krast pas echt!
Mij volgende wasbeurt komt echter pas na de dooi Nu ff niet!!