Cruiscontrol hendels en MFD?

Ik ga dus nieuwe hendeltjes bestellen middels de link die ik van Johan gekregen had (omdat het niet te doen is om die dingen te gaan repareren Stick Out Tongue)... Echter is er voor mij wat onduidelijkheid aangaande die MFD, wat word daar nu precies mee bedoelt?

- Dat kleine display in mijn toerenteller waarop ik kan wisselen tussen verbuik, tijd, afstand, temperatuur etc.
- Of is het voor de polo versie die het middenpaneel tussen de toerenteller en snelheidsmeter als LCD paneeltje heeft? Ik heb daar alleen de waarschuwings/informatie lampjes zitten.

Kortom, moet ik de versie met MFD of zonder MFD halen? Plaatjes van cruisehendeltjes tonen altijd dezelfde set voor zowel met als zonder MFD. Ik kan daar geen duidelijk antwoord op vinden.

Zodra ik een goeie heb en ga vervangen (tegelijk met nieuwe autoradio ;)) zal ik wel wat fotootjes posten.
 
Ah! Kijk dat is informatie waar we wat aan hebben :)
Het kleine display onder mijn toerenteller geeft ook verbruik etc. aan namelijk. Ik kan wisselen met de knopjes aan het uiteinde van de ruitenwisser pook.
Ik zal die met MFD bestellen.
 
even ter verduidelijking:

MFA: display naam / aanduiding van type display in de tellerklok. Er zijn 2 types 'groot' en 'klein'. 'MFA klein' gebruikt het klok-display voor de weergave. 'MFA groot' gebruikt de helft van het midden stuk met 'idot-lights'

FIS: display naam/ aanduiding van type display in de tellerklok. Er is maar 1 type. Het display beslaat het hele middenstuk van de teller. 'idot-lights' zijn vervangen door dit display.

MFD: benaming voor de vw fabrieks navigatie. Met het FIS display is het mogelijk aanwijzingen van de MFD af te beelden in het FIS display


omdat dit soort termen vaker uitgelegd zullen moeten worden zou volgens mij een soort technisch woordenboek op het forum niet misstaan :)
 
polomaniac zei:
even ter verduidelijking:

MFA: display naam / aanduiding van type display in de tellerklok. Er zijn 2 types 'groot' en 'klein'. 'MFA klein' gebruikt het klok-display voor de weergave. 'MFA groot' gebruikt de helft van het midden stuk met 'idot-lights'

FIS: display naam/ aanduiding van type display in de tellerklok. Er is maar 1 type. Het display beslaat het hele middenstuk van de teller. 'idot-lights' zijn vervangen door dit display.

MFD: benaming voor de vw fabrieks navigatie. Met het FIS display is het mogelijk aanwijzingen van de MFD af te beelden in het FIS display


omdat dit soort termen vaker uitgelegd zullen moeten worden zou volgens mij een soort technisch woordenboek op het forum niet misstaan :)

Ik zal dit eens met Johan overleggen. Het lijkt mij een goed idee aangezien een hoop mensen dit door elkaar halen. In iedergeval bedankt voor de juiste uitleg ;)
 
Maik zei:
polomaniac zei:
even ter verduidelijking:

MFA: display naam / aanduiding van type display in de tellerklok. Er zijn 2 types 'groot' en 'klein'. 'MFA klein' gebruikt het klok-display voor de weergave. 'MFA groot' gebruikt de helft van het midden stuk met 'idot-lights'

FIS: display naam/ aanduiding van type display in de tellerklok. Er is maar 1 type. Het display beslaat het hele middenstuk van de teller. 'idot-lights' zijn vervangen door dit display.

MFD: benaming voor de vw fabrieks navigatie. Met het FIS display is het mogelijk aanwijzingen van de MFD af te beelden in het FIS display


omdat dit soort termen vaker uitgelegd zullen moeten worden zou volgens mij een soort technisch woordenboek op het forum niet misstaan :)

Ik zal dit eens met Johan overleggen. Het lijkt mij een goed idee aangezien een hoop mensen dit door elkaar halen. In iedergeval bedankt voor de juiste uitleg ;)

btw combischakelaar met GRA en MFA/FIS knoppen was iets van 70e nieuw. MFA narusten wanneer je al iets van een boordcoumputer had kan simpel door enkel de teller met MFA/FIS te kopen + te coderen.

sjors
 
Dankje voor die verduidelijking! :)

Ik heb de hendeltjes vandaag binnen gekregen. Staat leuk op de kabelboom "pin ##" maar op de hendeltjes zelf staat geen pin-nummering Stick Out Tongue Zodra ik deze nieuwe hendel ga inbouwen dus flink wat foto's maken en kabeltjes 1 voor 1 overprikken naar de nieuwe hendeltjes.

Nieuwe autoradio komt vandaag of morgen binnen, die ga ik donderdag ook meteen inbouwen Stick Out Tongue
 
De draadkleur staat er idd bij, mijn draadjes zijn allemaal grijs met enkel een nummer erop geprint. Ik hoef de kabel niet overnieuw te leggen, alleen de hendeltjes te vervangen...

Aan de achterkant van de hendels zitten een reeks ongenummerde pinnen (die voor licht zijn goed herkenbaar wegens dikke plaatjes ipv pennetjes), even een fotootje ter illustratie:
cruise_hendel_pins-1.png

Doordat de pins wat dieper liggen zijn ze moeilijk te zien op de foto maar binnen de rode circel zitten 22 pinnetjes. Die nummering zoek ik ;)
 
Fludizz zei:
De draadkleur staat er idd bij, mijn draadjes zijn allemaal grijs met enkel een nummer erop geprint. Ik hoef de kabel niet overnieuw te leggen, alleen de hendeltjes te vervangen...

Aan de achterkant van de hendels zitten een reeks ongenummerde pinnen (die voor licht zijn goed herkenbaar wegens dikke plaatjes ipv pennetjes), even een fotootje ter illustratie:
cruise_hendel_pins-1.png

Doordat de pins wat dieper liggen zijn ze moeilijk te zien op de foto maar binnen de rode circel zitten 22 pinnetjes. Die nummering zoek ik ;)


aah zo :) ik zal eens zoeken.
 
Ik zit nog eens te kijken naar de plaatjes van de hendeltjes op die site, het 6e plaatje, en het lijkt alsof deze hendeltjes in een 'stekkerblok' gedrukt moeten worden. Iemand die dit eens gedaan heeft die dit kan bevestigen?

bild06.jpg



Edit:
Ik heb zelf even gekeken en het is inderdaad een stekkerblok zoals het lijkt... Enige probleem is nu dat ik met mijn gereedschap de airbag niet kan demonteren (Komt niet diep genoeg in het stuur) en dat ik niet een juiste formaat imbus sleutel heb voor het vastdraaien van de ring van de hendeltjes. Kortom: Ik ga binnenkort eens iemand met een wat uitgebreidere gereedschapskist lastig vallen Stick Out Tongue als het stuur eenmaal los is, is het waarschijnlijk nog geen 5 minuten werk.
 
Dat is gewoon deze stekker(T41) die je daar ziet:

[resize=600:2qq4068d]http://www.polo9n.info/thumb.php?image=./anleitungen/granachruesten/bild12.jpg&x=450&aspectratio=1&resize=1[/resize:2qq4068d]

ik zal nog even wat dingen hier op een rijtje zetten:

Benaming
van (stekker/pin) -> naar (stekker/pin)

voor 9n, 2002, 55kw diesel
Voor CC (T6y = stekker op controle unit onder dashboard plaats XS3, T41 = stekker in stuurkolom, T11a = witte stekker in schutbord)
T6y/1 ->
T6y/2 -> T41/27
T6y/3 -> T41/26 + T41/29 +T11a/10
T6y/4 ->
T6y/5 -> T41/31
T6y/6 -> T41/30

Voor Multifunction display: (T32a = groene stekker op de tacho, T41 = stekker in stuurkolom)
T32a/27 -> T41/18 (reset)
T32a/12 -> T41/24 (select)
T32a/11 -> T41/23 (select)
massa -> T41/19 (massa, zou er al moeten zitten)

je kan ook deze handleiding volgen voor het aansluiten op je tacho:
http://www.polo9n.info/anleitung-100.html
 
Kan iemand mij een goede tip geven hoe ik m'n stuur los kan krijgen?

ik heb het geprobeerd volgens die handleiding maar ik krijg met geen mogelijkheid het kliksysteempje los waarmee de airbag los zou moeten komen...
 
Kijk! Dat is een stuk duidelijker, ik had geen idee wat voor kliksysteem ik moest 'voelen' met een schroevendraaier... Heb het ook niet met een platte geprobeerd maar met een kruiskop & imbus... Platte schroevendraaier is namelijk te lang om tussen stuur en dashboard te passen :lol: na een uur priegelen en pielen hadden we met z'n allen de moed opgegeven :lol:

Zal morgen nog een poging wagen, nu geen tijd meer voor Stick Out Tongue
 
Ik heb hem inderdaad open gekregen xD geen issues nadat ik eenmaal gezien had dat ik de tellers weg moest halen om voldoende beweegruimte te hebben Stick Out Tongue (met behulp van een spiegeltje en een mini-LED zaklampje gezien dat ik veel te laag zat te proberen, daardoor zag ik dat ik het tellerhuis eruit moest schroeven om er goed bij te kunnen)

Airbag plopt er inderdaad zo uit als je het eenmaal door hebt! Echter kwam toen weer een vervelende verrassing... de montage van het stuur op de stuurstang, we hadden een hoop gereedschap maar *niets* wat in dat gat paste... Zie foto:
stuur_open-1.jpg


Overigens nadat we alles weer op de plek geschroeft hadden en met de VAG-Com kabel alles gecontroleerd hadden, blijkt de airbag het niet meer te doen (en laten we dat nu net niet kunnen uitlezen met de VAG-Com)... Het waarschuwingslichtje op het dashboard staat in ieder geval aan. Maargoed, stuur moet toch nog een keer weer open zodra ik het volgende stuk gereedschap heb gevonden om het stuur los te halen :roll:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!