Cilinderuitschakeling voor Volkswagen TSI-motor

Johan

Beheerder
4,636
2
1,036
193
In de 1,4-liter TSI-motor van Volkswagen debuteert cilinderuitschakeling. Dankzij deze innovatieve technologie wordt deze toch al efficiënte viercilinder krachtbron nog zuiniger. Het gemiddelde verbruik daalt met 0,4 liter per 100 kilometer.

Cilinderuitschakeling is vanaf begin 2012 leverbaar en wordt op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt van 15 tot 25 september voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd.Het innovatieve cilinderuitschakelsysteem is ontworpen om het verbruik van Volkswagens TSI-motoren nog verder te bepreken. Het systeem schakelt twee cilinders uit bij lichte motorbelasting en bij deellast. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een verbruiksvermindering van 0,4 liter per 100 km. Als het effect van de start-stop-functie ook wordt meegenomen, bedraagt de besparing zelfs 0,6 liter per 100 kilometer.

[resize=640:261wjnfx]http://www.vwforum.nl/fotos/image.php?album_id=2935&image_id=8604[/resize:261wjnfx]

Groot effect bij matige snelheden
Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van cilinderuitschakeling het grootst. Bij een snelheid van 50 km/h in de derde of vierde versnelling komt de besparing uit op wel 1,0 liter per 100 kilometer. Mede daardoor kunnen de TSI-motoren met cilinderuitschakeling eenvoudig voldoen aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Doordat de TSI-motoren van huis uit perfect uitgebalanceerd zijn, is het comfortniveau ook in ‘tweecilindermodus’ zeer hoog.

[resize=640:261wjnfx]http://www.vwforum.nl/fotos/image.php?album_id=2935&image_id=8603[/resize:261wjnfx]

Zo werkt het
De cilinderuitschakeling wordt actief als het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikcyclus is dit op circa 75 % van alle trajecten het geval. Op het moment dat de bestuurder krachtig gas geeft, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar afgezien van het extra acceleratievermogen niets van. Informatie die via de gaspedaalsensor komt, geeft de rijstijl van de bestuurder aan. Bij een sportieve rijstijl of in druk (stads)verkeer blijft de cilinderuitschakeling bijvoorbeeld achterwege.

Bron: http://www.vwforum.nl
 
wauw :shock: goed bezig van VW! aan de andere kant wel weer iets wat kapot kan gaan / slijtage onderhevig is, waardoor je misschien permanent maar 2 cylinders hebt, geen turbo aandrijving meer en totaal geen vermogen meer hebt, op zich best tricky
 
[offtopic]
wat natuurlijk ook meespeeld; slechte ervaringen worden het hardst geventileerd op internet dus die zie je het meeste.. en hoe meer er van iets gemaakt wordt, hoe meer er kapot gaan.. kwa falings percentage schijnt de DSG niet bizar veel slechter te scoren dan andere types
[/offtopic]

denk dat ze dit systeem moeten houden voor modellen met grotere inhoud, die best 2 cilinders kunnen missen en toch voldoende power houden om mee te komen in het verkeer
 
PoloDave zei:
...denk dat ze dit systeem moeten houden voor modellen met grotere inhoud, die best 2 cilinders kunnen missen en toch voldoende power houden om mee te komen in het verkeer


Klopt en met je eens,....mijn Cadillac STS van bijna 12 jaar oud bezit deze techniek al.
Rustig rijden (cruise) op 4 cylinders behalve als je dan op zn staart trapt, schakelen de andere 4 dus ook in en dan in totaal 4.8Liter met 375PK in je rug.
Zuinig rijden levert hij dan ook 1:16~17 :eek:
 
ja, achterhaalde technieken is geen nieuws in de auto-wereld... zo is ford nu erg bezig met het sleutel-loos systeem in hun auto's te promoten, dat hebben we bij toyota al vanaf 2005 in diverse modellen (net als het automatische inparkeersysteem in de prius)

Maar toch leuk dat ze de techniek nogsteeds kunnen verbeteren! dit zijn toch wel de laatste 'trekjes' voor de benzine motoren denk ik zo.. elektrisch & waterstof zal toch niet lang meer op zich laten wachten!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!