Beste leden,
Vorig jaar mei heb ik een Polo 6R (2010) gekocht.
Helaas heb ik de laatste 3/4 maanden last van een cilinder die soms niet start.
Ik heb maar een 3 cilinder (1.2 benzine) waarvan de middelste niet altijd goed functioneert.
Als ik de auto een nachtje stil heb laten staan en ik start deze begint die gigantisch te schommelen en bewegen.
Dit gebeurt dan niet altijd, maar wel 80% van de gevallen.
Ik laat deze dan altijd schommelen en doen tot het motor lampje oranje begint te knipperen (in zijn vrij)
Zodra dit gebeurt zet ik de motor weer uit en start ik deze opnieuw en loopt deze weer goed.
De bougies en bobines heb ik vervangen.
Als ik hem uit laat lezen krijg ik foutcode 16686 te zien, hier krijg ik meerdere oorzaken te zien zoals:
Mogelijke oorzaken:
Ook valt me op dat mijn koelvloeistof met regelmaat snel leeg is.
Dit moet ik om de paar weken weer bijvullen met ongeveer 1 liter.
Kan dit misschien iets ermee te maken hebben?
Ze hebben het koelvloeistof bakje laatst wel vervangen (Pon dealer)
Sindsdien komt het naar voren.
Betreft bovenstaand verhaal vroeg ik mij gewoon even af of iemand dit bekend voorkomt en misschien advies kan geven?
Vorig jaar mei heb ik een Polo 6R (2010) gekocht.
Helaas heb ik de laatste 3/4 maanden last van een cilinder die soms niet start.
Ik heb maar een 3 cilinder (1.2 benzine) waarvan de middelste niet altijd goed functioneert.
Als ik de auto een nachtje stil heb laten staan en ik start deze begint die gigantisch te schommelen en bewegen.
Dit gebeurt dan niet altijd, maar wel 80% van de gevallen.
Ik laat deze dan altijd schommelen en doen tot het motor lampje oranje begint te knipperen (in zijn vrij)
Zodra dit gebeurt zet ik de motor weer uit en start ik deze opnieuw en loopt deze weer goed.
De bougies en bobines heb ik vervangen.
Als ik hem uit laat lezen krijg ik foutcode 16686 te zien, hier krijg ik meerdere oorzaken te zien zoals:
Mogelijke oorzaken:
- Eerste verdachten:
- bougies / verstuivers defect
- bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
- defecte bobine (huis)
- lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
- Tweede verdachten:
- onvoldoende compressie
- niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
- timing nokkenas?
- kettingspanner?
- koolafzetting op de kleppen
- verbrande klep
- haperende klepstoter
- Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
- Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
- Katalysator niet in orde
- EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
- Nokkenaspositiesensor (G40) defect
- Sensor Wagensnelheid (G28) los / defect
- Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
- ECU slechte contacten
Ook valt me op dat mijn koelvloeistof met regelmaat snel leeg is.
Dit moet ik om de paar weken weer bijvullen met ongeveer 1 liter.
Kan dit misschien iets ermee te maken hebben?
Ze hebben het koelvloeistof bakje laatst wel vervangen (Pon dealer)
Sindsdien komt het naar voren.
Betreft bovenstaand verhaal vroeg ik mij gewoon even af of iemand dit bekend voorkomt en misschien advies kan geven?
Volkswagen Polo
6R Limited Team Edition 2010
1.2 70PK 3 Cilinder