Cilinder 1.2TSI 105pk lijkt over te slaan, wat kan het zijn?

Enkele weken terug kreeg m'n Polo 6R last van wat lijkt op het overslaan van een cilinder. Het probleem manifesteert zich door voelbare schokken tijdens de rit (lijkt haast alsof je over kapot asfalt rijdt), en doet zich vooral voor in lage toeren.

Omdat ik een Ventura box heb ingebouwd verdacht ik in eerste instantie deze, en heb 'm voor the time being verwijderd. Na verwijdering leek het probleem in eerste instantie ook verdwenen, vervolgens is er nog een 90k beurt overeen gegaan (waar verder geen bougies of kabels zijn vervangen), en waarbij verder geen bijzonderheden zijn vastgesteld.

Na nu weer een paar honderd kilometer sinds de beurt te hebben gereden lijkt het probleem (zonder Ventura box) zich echter opnieuw voor te doen, meest recent zojuist nog bij ongeveer 1800 toeren in z'n 4. Überhaupt lijkt het probleem zich voornamelijk voor te doen bij betrekkelijk lage toeren tijdens het accelereren.

Vóór de genoemde beurt heb ik overigens wel nog bij de VW dealer aangegeven dat het probleem zich voordeed, maar daar werd niet echt doortastend op gereageerd (als in 'dit kan het zijn'), en is bij de beurt dus ook niets vastgesteld.

Wat misschien nog het vermelden waar is, is dat de bobine bij ca 85.000 km is vervangen (gaf tijdens een rit op de snelweg ineens de geest, vervangen onder coulance). Vlak daarna kreeg ik bezoek van een marter die één van de bougiekabels finaal had doorgebeten (maak ik straks nog een apart postje voor aan), kabel is door de garage vervangen. Aanvullend daarop bleek één van de andere kabels ook wat miniscule sneetjes te hebben, maar daar moest je echt wel goed voor kijken, en de sneetjes leken ook niet diep te zijn.
Verder heb ik een sportluchtfilter van Green ingebouwd, zit er echter al 60k km in, en nooit problemen mee gehad. Wel recent gereinigd, maar probleem met de cilinderoverslag deed zich daarvóór al voor.

Omdat het probleem zich zo willekeurig lijkt voor te doen, en afgaande op mijn eerdere ervaring, vrees ik dat het probleem niet goed door de dealer is te reproduceren, maar ik vervolgens wel weer 50 euro analysekosten moet betalen zonder het probleem is opgelost. Ik zoek dus een beetje een richting waarin het kan zoeken zodat ik het ofwel zelf kan oplossen, of in ieder geval de dealer in de goede richting kan sturen m.b.t. de diagnose van het probleem.

Ik hoop dus dat jullie een idee hebben wat dit kan zijn, dank alvast!
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook. De bougies worden volgens het onderhoudsschema van de VW dealer echter elke 60k km vervangen, en deze zitten er dus pas 30k in (vandaar dus ook niet vervangen bij de laatste beurt).

Ik sluit niet uit dat de bougies inderdaad het probleem zijn (en als er geen andere suggesties komen is dat ook het eerste wat ik ga doen), maar het zou in principe dus nog niet moeten kunnen, en vraag me dus af of er niet nog andere oorzaken zouden kunnen zijn.
 
Als de isolatie beschadigt is van een bougie kabel dan moet deze zonder meer vervangen worden. Omdat je met extreem hoge spanningen te maken hebt (25.000 Volt), gaat de spanning de weg van de minste weerstand zoeken, en geloof mij maar. Een klein sneetje is genoeg voor missfire's.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Een cilinder kan niet overslaan. En de zuiger ook niet haha. Wel kan het zijn dat de verbranding slecht is bij een cilinder. Zoals al eerder vermeld scheurtjes in de bougiekabels is een slechte zaak zo kunnen er lekspanningen ontstaan. Als je toch eerst zeker wilt weten of de bougiekabels ter vervanging zijn moet je de motor laten lopen en met een plantespuit op de bougiekabels spuiten. Als je dan vonkjes ziet zijn ze aan vervanging toe. Ook moet de weerstand gemeten worden weet alleen de waardes niet uit mijn hoofd. Omdat je zegt dat er een marter onder de auto is geweest zou ik ook de bedrading naar de bobine controleren. De bobine kan ook zelf de boosdoener zijn. Er kunnen ook nog andere dingen aan de hand zijn zoals slechte inspuit te weinig druk van de brandstofpomp of de motor krijgt te weinig lucht of ergens een vacuüm slangetje los maar denk dat je eerst maar eens de bougiekabels moet controleren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
klopt het dat de bougie kabel van de 4 cil nog niet is vervangen ?
als dat zo is zou ik die toch het meest verdenken
Ik weet niet wat de bougiekabel voor cilinder 4 is, maar de kabel links bovenaan is uiteraard vervangen, de kabel rechts bovenaan had dus lichte sporen maar is niet vervangen. Vóór het marterincident, 5000 km geleden, zijn overigens wel álle kabels vervangen bij het vervangen van de bobine.

Voor de volledigheid het plaatje van de bobine uit m'n andere postje:

12408968044_7c2f9dd686_z.jpg


Hoewel ik zoals chuchnorris, Donna en ronaldsl het idee heb dat het probleem bij de kabel rechtsbovenaan ligt verdenk ik toch mogelijk ook een ander probleem. En aangezien het vervangen van de kabels een kostbare grap is wil ik zo veel mogelijk zeker zijn dat dat het probleem ook is. Zoals aangegeven profileert het probleem zich namelijk duidelijk meer als de Ventura unit is geïnstalleerd welke zorgt voor een vermogenstoename van 105 naar 133. Er lijkt dus een verband te zijn tussen geleverd vermogen en de hapering van de motor.

Bij accelereren vanuit 1 (waarbij de brandstofvraag het hoogste is) is er geen specifiek probleem, zoals aangegeven doet het zich vooral voor in lagere toeren, bijvoorbeeld bij accelereren vanuit de 4e of 5e versnelling. Ik vermoed dat de aanvoer van brandstof dus niet de oorzaak is. De luchtaanvoer moet ook geen probleem zijn, zoals aangegeven is de standaard filter in het verleden vervangen door een sportfilter die ook recent nog is gereinigd, filter is brandschoon.

Blijft volgens mij zoals genoemd de kabel zelf, een probleem met de (recent nog vervangen) bobine of de bekabeling daarvan, of problemen met de inspuiting (waar ik zelf het meeste aan denk) of vacuumslangetjes zoals ronaldsl aangeeft.

Met 'overslaan' van de cilinder bedoelde ik overigens dat een van de cilinders een of meerdere slagen geen verbranding lijkt te hebben.

Tip met de plantenspuit lijkt een goede, die ga ik eerst maar eens proberen, ik zal de ontwikkelingen hier posten.
 
Het probleem waar ik mee kampte was ook alleen in het lage toerenbereik, accelereren in de 6e versnelling vanaf 80kmh, toerental 1400rpm, gaf een schokkerige motor. Dus bij lage toeren veel trekkracht vragen gaf problemen, tot dat de motor 1800rpm heeft bereikt kon het probleem zich voordoen. Boven dit toerental geen schok te voelen. Is trouwens bij iedere tsi of tfsi motor in meer of mindere mate mogelijk aanwezig, de vervangende auto die ik van de dealer gekregen had, een Audi a1 met een 1.2 tfsi 85pk, had het ook een beetje. Mijn auto viel buiten de tolerantie en is verholpen door de stuurcomputer te vervangen.
 
De cilinders moet je tellen vanaf distributie zeide dus de meest rechtse. Probeer maar met plantenspuit en dan horen we het wel. Heb je niet de mogelijkheid tot uitlezen? Als goed is zou de bobine een foutmelding moeten geven als deze niet meer in orde is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!