Chiptuning

Garrut98

Bekend lid
386
485
112
Ik zit met een dilemma. Ik heb even gezocht maar ik kan niet de echte antwoorden vinden die ik zoek. De meeste topics gaan over waar en wie het chippen moet doen en het effect op nieuwere auto's, maar dat zoek ik niet.

Ik zit ermee dat ik enerzijds de auto wel wil laten chippen, vooral om de koppel wat omhoog te krijgen en gewoon de beleving nog wat te vergroten.
Anderzijds heb ik er gewoon erg m'n twijfels bij. Mijn gevoel zegt een beetje dat alles sneller kapot gaat/slijt (?) en dat de auto er minder waard van wordt. Zelf skip ik eigenlijk ook alle advertenties waar de vorige eigenaar al heeft gechipt. Het is ook zo dag ik verder geen motorische upgrades wil om de exclusiviteit van mijn mooie apparaat te behouden, zeker als er maar zo weinig van zijn gemaakt. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat het hele verhaal van Giltix erg vermakelijk was om te lezen, maar niet echt heel veel goede moed geeft.

Mijn vraag is dus: Klopt mijn vermoeden over slijtage en stuk gaan? Wat zijn de voor- en nadelen en wat weegt tegen elkaar op? De auto heeft ook al 218.xxx gelopen en alleen de versnellingsbak is gereviseerd. Jullie zijn over het algemeen ervaringsexperts, dus: help.

Alvast bedankt.
Gert
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Ik zit met een dilemma. Ik heb even gezocht maar ik kan niet de echte antwoorden vinden die ik zoek. De meeste topics gaan over waar en wie het chippen moet doen en het effect op nieuwere auto's, maar dat zoek ik niet.

Ik zit ermee dat ik enerzijds de auto wel wil laten chippen, vooral om de koppel wat omhoog te krijgen en gewoon de beleving nog wat te vergroten.
Anderzijds heb ik er gewoon erg m'n twijfels bij. Mijn gevoel zegt een beetje dat alles sneller kapot gaat/slijt (?) en dat de auto er minder waard van wordt. Zelf skip ik eigenlijk ook alle advertenties waar de vorige eigenaar al heeft gechipt. Het is ook zo dag ik verder geen motorische upgrades wil om de exclusiviteit van mijn mooie apparaat te behouden, zeker als er maar zo weinig van zijn gemaakt. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat het hele verhaal van Giltix erg vermakelijk was om te lezen, maar niet echt heel veel goede moed geeft.

Mijn vraag is dus: Klopt mijn vermoeden over slijtage en stuk gaan? Wat zijn de voor- en nadelen en wat weegt tegen elkaar op? De auto heeft ook al 218.xxx gelopen en alleen de versnellingsbak is gereviseerd. Jullie zijn over het algemeen ervaringsexperts, dus: help.

Alvast bedankt.
Gert
Hoi Gert.

Ik ben geen expert maar als ik het goed heb gaan ze met chiptunen alleen de software veranderen.
Want zoals het uit de fabriek komt is het niet het zuinigste afgesteld i.v.m de economie.
Door chiptuning word alles dus beter afgesteld en omdat je dan iets meer koppel hebt hoef je het gaspedaal dus niet zover in te trappen als normaal omdat je koppel hoger is en ook word hij na de tuning zuiniger.
Volgens mijn weten kan het pas slecht voor de motor worden als je echt dingen gaat veranderen zoals blowoff valve erop zetten en dikkere turbo erop en dat soort dingen.
En ik zeg "kan" want ook als je al die dingen erop zet of laat zetten en je rijd er een beetje normaal mee dan blijft dat ook wel goed gaan maar heb genoeg van die getunde auto's zien staan en ook meegemaakt die afgetrapt zijn en dan word alles aan gort getrapt.
Toevallig heeft mijn kameraad dezelfde gti als jij en die heeft hem ook stage 1 laten tunen en het verschil is echt te merken maar hij doet er verder rustig mee.....2 minuten stationair laten draaien voor vertrek en na vertrek.
Is een behoud voor je turbo.

Zoals ik al zei....ben geen expert en ik heb het getypt zoals ik denk dat het is...mocht het niet correct zijn dan hoor je het vast wel.

Mvg.Patrick
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 101 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Garrut98
Slijtage heb je zelf in de hand. Chippen hoeft niet slecht te zijn voor je motor als je gewoon normaal rijdt. Af en toe gas in trappen is helemaal niet erg. Een motor slijt ook als die niet gechipt is. En de waarde van je auto zou ik me sws niet te druk om maken wat zou de dagwaarde nou zijn van je auto? En een eventuele verkoper hoeft er toch niet achter te komen dat hij ooit gechipt is geweest? Gewoon originele software terugzetten bij verkoop.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Mikie en Garrut98
Er blijft een ruime marge qua vermogen. Dat is om, ook wanneer men heel bruut met de auto omgaat (nooit warm rijden, meteen vol gas), niet teveel garantieclaims te krijgen. Een goede tuner maakt op vakkundige en veilige wijze gebruik van deze marge. Ik weet zeker dat iemand die verstandig omgaat met zo'n gechipte auto, de motor een stuk minder belast dan iemand met een niet gechipte auto die er verkeerd mee om springt.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een relatief "zware rechtervoet" zodra mijn motor warm is. Mijn reis naar werk is ook lang genoeg om de motor op te warmen zodat ik hem even kan laten rennen.
Daar vind ik het trouwens ook een GTI voor.
Ik wil eigenlijk ook een oliethermeter in gaan bouwen, maar dat is nog ander verhaal.

Opmerking over dagwaarde heb je ook zeker wel een punt @BlackDiesel. De software kan ten alle tijden worden teruggezet naar oud?

Ik zal daarnaast vagtechniek eens een mailtje sturen.
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Motoren worden ook vaak "geknepen" en arm afgesteld geleverd om makkelijker te voldoen aan milieu eisen van tegenwoordig.
Zoals hier boven ook al vaker word gezegd heeft de slijtage ook te maken met je rijstijl.
Maar je kan 150 rijden ongechipt, en je kan 150 rijden met chip. In de basis maakt dit geen verschil. Alleen met chip ben je sneller op de 150.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!