Wat betreft het prijsverschil:
Tuning is tegenwoordig op elke hoek van de straat te doen.
Dit is omdat tuning tegenwoordig veelal via de OBD poort van de auto gaat, schieten de tuners/flashers als paddenstoelen uit de grond, de ene nog goedkoper dan de ander. Immers is het nu stekker aansluiten, software uitlezen, software versturen naar een programmeur in het buitenland. Deze doet wat aanpassingen (veelal puur turbodruk omhoog en een paar koppel begrenzers omhoog). Op deze manier van tuning heb je geen grote investeringskosten. Een obd-uitleestool, een garagebox en je kunt starten met tuning.
Er is tegenwoordig een flinke handel gaande in ‘tuningsfiles’. De kwaliteit van deze bestandjes laat nogal eens te wensen over. Dit wordt van achter een bureau geschreven zonder de auto ooit fysiek gezien/getest te hebben. Je kunt je voorstellen dat je zo nooit een optimaal resultaat kunt behalen en dit ook veel negatieve gevolgen kan hebben. In de bijlage een voorbeeld hoe dergelijke tuning er dan uit ziet. Uiteraard hij is sneller dan origineel, maar dit is geen mooi koppelverloop in onze ogen.
Bij JDEngineering wordt de software sinds jaar en dag zelf ontwikkeld op onze 4wd rollenbank. Wij specialiseren ons volledig op de VAG groep en kunnen zodoende ook méér, bijvoorbeeld bij een grotere turbo/verstuiver, kunnen wij de computer nog steeds prima afstellen. Hierdoor zijn wij uiteraard duurder dan de concurrenten die zonder ontwikkeling klakkeloos een ‘bestandje’ in de computer zetten op goed geluk.
Ik neem aan dat je je auto ook bij de dealer laat onderhouden en niet bij de “apk-voor-een-knaak” om de hoek. Zo moet je het ook zien met tuning, om een goede tuning te maken moet je zeer veel tijd steken in de ontwikkeling van je software op het moment dat een dergelijk model uit komt, dit kost veel tijd en geld, deze investering moet je terug verdienen door meerdere van deze modellen van tuning te gaan voorzien.
In de praktijk zul je merken dat een auto die bij JD getuned is, soepeler loopt (en je er nog normaal mee kunt rijden, zonder nerveus te zijn) en in veel gevallen meer vermogen heeft dan bij de gemiddelde tuner.
As week hebben we een andere polo GTI die we voorzien van een ander uitlaatsysteem + een DSG modificatie + maattuning, vooral de DSG modificatie heeft onze interesse bij dit model, we moeten op dit moment nl het koppel op 300Nm begrenzen om de bak soepel te houden, met de (software)modificaties op de DSG bak kan hier iets extra gewonnen worden. Icm de dsg aanpassing, kunnen we een mooie setprijs voor je maken.