Chippen?

Ruud9N

Premium lid
Spritmonitor.de
3,389
1,071
213
Ben nieuwsgierig.

Zie dat mijn 1.4 geleverd is in diverse varianten, van 75PK, t/m 100PK.
Zelf heb ik helaas maar een 75PK. versie.
Is dat makkelijk te chippen naar b.v. 100PK.?

En zo ja, wat zal dat uitmaken voor het gebruik c.q. levensduur van de motor?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Zal maximaal 10pk opleveren, aangezien de oudere motoren zonder turbo zijn is er niet heel veel vermogenswinst te behalen.

Voor het geld dat je dan betaald, kun je beter de motor fysiek laten tunen of een ander uitlaatsysteem nemen :)
 
Als ik me het nog goed herinner, zijn er meer verschillen tussen de 1,4l blokken die toen leverbaar waren.
Meen dat o.a de nokkenassen verschillend waren.

Voor de 6R BM zou je gewoon ff moeten kijken bij de verschillende tuners.
JD ofzo is een optie.
Volgens mij kom je met een BM zo rond de 90 pk uit na tuning.
Er zijn hier op het forum verschillende die er wel ervaring mee hebben
 
Hoeveel pk's zou je bij krijgen bij een 1.2 TDI? Weet iemand dat en zou het qua gebruik veel verschillen?

Bij Vagtechniek hebben ze een losse module die je tussen de kabelboom zet.

Heeft er pas één op de bank bij hun gestaan die deed bijna 104pk en 237nm.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Zal maximaal 10pk opleveren, aangezien de oudere motoren zonder turbo zijn is er niet heel veel vermogenswinst te behalen.

Voor het geld dat je dan betaald, kun je beter de motor fysiek laten tunen of een ander uitlaatsysteem nemen :)
10PK. zal ik wel niet echt merken.
Jammer maar helaas.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
ik ken een 80 pk versie en het scheelt wel degelijk hij is net wat feller en een rvs sport uitlaat met spagettie stuk dat schhelt ook
enne lust hij ook wat olie of is hij netjes met het gebruik
 
Een atmosferische motor chiptunen levert nagenoeg geen vermogenswinst op. De motor zal iets lekkerder lopen en optimale koppel halen, maar vaak is dit het niet waard voor het geld wat je ervoor neer moet leggen.

Het voordeel van een motor met turbo charger of super charger is dat de lucht onder druk de cilinder kamers in gedrukt wordt. Dit betekent dat vaak door wat meer druk er uiteindelijk meer lucht de motor in gaat, op basis hiervan wordt er brandstof bijgevoegd voor een ideale verhouding en ontbranding. Tijdens chiptuning loop je vaak tegen de limieten van de motor en onderdelen aan. Zijn de sproeiers niet voldoende dan kan er gewoon niet meer brandstof de motor in om de verhouding te halen, hetzelfde geldt voor de zuurstof lucht.
Ik ben geen expert en er zijn op internet genoeg verhalen met uitleg hoe het allemaal werkt. :)
 
Nissan  GT-R R35  Yamaha R1 2004 
ik ken een 80 pk versie en het scheelt wel degelijk hij is net wat feller en een rvs sport uitlaat met spagettie stuk dat schhelt ook
enne lust hij ook wat olie of is hij netjes met het gebruik
Hij is zelfs zeer netjes in het verbruik.

Ik dacht zelf zo, ze hebben een 1.4 75PK. motor en een 1.4 100PK. motor. (misschien nog wel meer)
De blokken zijn m.i. (bijna) hetzelfde.
Misschien is het simpel om de computer een andere setting te geven o.i.d. (als dit dom klinkt... ik ben geen technicus)
Kan mij iets herinneren van een hele tijd geleden dat er bij een merk 2 motoren waren met verschillende PK's.
De ene was via het motormanagement ofzo geknepen en de andere niet.
Wat geknepen is moet ook weer ontknepen (is geen woord maar vooruit) kunnen worden denk ik dan.

Wat zou de simpelste methode kosten en gaat dit ten koste van het verbruik? (ben een rustige rijder)
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!