Gevonden op
chiptuningexperience.nl:
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer?
De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Op een BMW forum stond echter:
Re: Het Chiptuning Draadje
door Acidfever » 26 Okt 2010, 10:37
[quote:t3f7rpt9]Sterk schreef:
[...]
Wie o wie kan me overtuigen dat het NIET zichtbaar is voor de dealer?
Niemand, het is namelijk altijd zichtbaar.
Ook zul je , indien je het niet aangeeft bij je dealer, als de dealer een maatregelplan (soft ware update) uitvoert je software kwijt zijn. Is altijd weer opnieuw te chippen maar een maatregelplan zal er op zeker voor zorgen dat je je extra prestaties kwijt bent.
Tuners bieden dan vaak aan om voor een kleine vergoeding de software opnieuw te laden maar het is natuurlijk handiger om gewoon tegen de dealer te zeggen dat de auto gechipt is.
Het is niet voor niets dat de tuner je motor garantie overneemt (wat ook wel iets zegt over het vertrouwen dat ze hebben in de methode) want bij de fabrikant ben je in principe je motorgarantie kwijt. Misschien kan het in overleg met de dealer.[/quote:t3f7rpt9]
Die opmerking dat je de tuning kwijt bent zodra ze bij de dealer een softwareupdate uitvoeren had ik eerder ook al ergens anders begrepen zoals ik je bij de meeting al zei.
Aangezien de TSI een relatief jonge motor is kan ik me zo voorstellen dat op enig moment nog wel een update van de dealer te verwachten is en ben je je tuning dus weer kwijt (los van dat de meningen dus verschillen of een softwaretuning sowieso al niet zichtbaar is). Dit is dan weer het voordeel van een externe ECU die de software van het MM bij iedere start van de auto weer opnieuw uitleest en de parameters aanpast, plus geen gedoe met zichtbare wijzigingen in de MM-software en dus potentiële garantieproblemen.
Als ik voor chiptuning zou gaan (doorgaans meer vermogenswinst dan een externe ECU en meer keus van aanbieders) zou ik dat persoonlijk pas na twee jaar doen als de garantie is verlopen, te verwachten is dat er sowieso geen VAG-softwareupdates meer komen en deze dus waarschijnlijk optimaal is. Tot die tijd zou ik een externe mini-ecu nemen.
[update:] het lijkt er op dat de waarheid in het midden ligt. Blijkbaar bieden veel chiptuners de mogelijkheid om voor weinig of niets de tuning weer terug te zetten na een softwareupdate en andersom ook de mogelijkheid om de originele software terug te zetten als de auto voor een (garantie-)beurt moet. Zou ik vantevoren dus wel afspraken over maken met ze om dure verassingen te voorkomen. Wel een hoop gedoe als je steeds bij de tuner langsmoet, zeker als die op afstand zit.