Chip4Power

V

Verwijderd lid 195

Ik ben al enige tijd op zoek naar chiptuning voor mijn 1.2TSI, nu kwam ik laatst deze website tegen: chip4power.nl. Dit is een chiptuning bedrijf met meerdere filialen in Nederland en Duitsland, en momenteel bieden ze chiptuning aan voor maar €225!. Ook meteen even research gedaan op internet, maar tot zover nog geen negatieve comments gevonden. Een iemand op het TDI forum had zijn 1.9 laten chippen bij chip4power en heeft enige tijd later zijn auto op de bank gezet bij JD en hij kreeg een keurige waarde zoals aangegeven bij c4p. Geen oplichterij dus lijkt me..

Er is alleen één ding op de website wat haaks staat op meerdere beweringen die ik op diverse fora heb gelezen, namelijk of chiptuning zichtbaar is voor de dealer. Zij beweren van niet, dus voor de zekerheid maar even gemaild en wederom kreeg ik hetzelfde antwoord.

€225.. Waarom niet denk ik nu? Stick Out Tongue . Volgens hen geen verval van de garantie, maar ik blijf sceptisch :?
 
Gevonden op chiptuningexperience.nl:
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer?

De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Op een BMW forum stond echter:
Re: Het Chiptuning Draadje
door Acidfever » 26 Okt 2010, 10:37


[quote:t3f7rpt9]Sterk schreef:
[...]
Wie o wie kan me overtuigen dat het NIET zichtbaar is voor de dealer?
Niemand, het is namelijk altijd zichtbaar.

Ook zul je , indien je het niet aangeeft bij je dealer, als de dealer een maatregelplan (soft ware update) uitvoert je software kwijt zijn. Is altijd weer opnieuw te chippen maar een maatregelplan zal er op zeker voor zorgen dat je je extra prestaties kwijt bent.

Tuners bieden dan vaak aan om voor een kleine vergoeding de software opnieuw te laden maar het is natuurlijk handiger om gewoon tegen de dealer te zeggen dat de auto gechipt is.

Het is niet voor niets dat de tuner je motor garantie overneemt (wat ook wel iets zegt over het vertrouwen dat ze hebben in de methode) want bij de fabrikant ben je in principe je motorgarantie kwijt. Misschien kan het in overleg met de dealer.[/quote:t3f7rpt9]
Die opmerking dat je de tuning kwijt bent zodra ze bij de dealer een softwareupdate uitvoeren had ik eerder ook al ergens anders begrepen zoals ik je bij de meeting al zei.

Aangezien de TSI een relatief jonge motor is kan ik me zo voorstellen dat op enig moment nog wel een update van de dealer te verwachten is en ben je je tuning dus weer kwijt (los van dat de meningen dus verschillen of een softwaretuning sowieso al niet zichtbaar is). Dit is dan weer het voordeel van een externe ECU die de software van het MM bij iedere start van de auto weer opnieuw uitleest en de parameters aanpast, plus geen gedoe met zichtbare wijzigingen in de MM-software en dus potentiële garantieproblemen.

Als ik voor chiptuning zou gaan (doorgaans meer vermogenswinst dan een externe ECU en meer keus van aanbieders) zou ik dat persoonlijk pas na twee jaar doen als de garantie is verlopen, te verwachten is dat er sowieso geen VAG-softwareupdates meer komen en deze dus waarschijnlijk optimaal is. Tot die tijd zou ik een externe mini-ecu nemen.

[update:] het lijkt er op dat de waarheid in het midden ligt. Blijkbaar bieden veel chiptuners de mogelijkheid om voor weinig of niets de tuning weer terug te zetten na een softwareupdate en andersom ook de mogelijkheid om de originele software terug te zetten als de auto voor een (garantie-)beurt moet. Zou ik vantevoren dus wel afspraken over maken met ze om dure verassingen te voorkomen. Wel een hoop gedoe als je steeds bij de tuner langsmoet, zeker als die op afstand zit.
 
Bedankt voor je reactie @Weem, echter las ik op de website van C4P het volgende:

Chip4Power Nederland garandeert gedurende een periode van 5 jaren na oplevering dat de software goed functioneert.

Mochten zich tijdens deze periode gebreken voordoen in de functionering van de software, dan zal Chip4Power Nederland deze gebreken herstellen of de software in zijn geheel vervangen.

Ook kunnen wij de software verwijderen of weer terug schrijven in de volgende situaties:

- Verkoop auto
- Einde leasecontract
- Software update dealer
Het is maar net hoe je het bovenstaande interpreteert. Ik ben het met je eens dat je voorafgaand aan de overeenkomst duidelijke afspraken moet maken mbt tot garantie van de software.

Zojuist las ik ook het volgende dus dat is in ieder geval goed geregeld!.

Gratis terug tunen, bijv na verkoop of update:
 
Misschien is dan zo'n Externe Chip zoals de Ventura tuning nog niet zo gek...als je het laat onderhouden bij de VW Dealer dan haal je het eruit...en als ze klaar zijn steek je het er weer in (niks geen reset nodig of langs de tunert)
 
Misschien ben ik wat te sceptisch maar ik vraag me af wat zo'n garantie-overname in de praktijk inhoudt. Volgens mij ben je je volledige garantie kwijt bij VW als ze de chiptuning ontdekken (dus ook garantie op de niet-motor onderdelen zoals ophanging, aandrijflijn, electronica etc.) en alles wat je ervoor terugkrijgt van de chipper (na betaling van een premie) is een motorgarantie.

En zelfs dan is het volgens mij nog maar afwachten wat zij dan vervolgens zien als aan het chippen gerelateerde motorschade. Wat bijvoorbeeld als je turbo eruit klapt (niet geheel ongebruikelijk volgens mij)? Toon dan maar eens aan dat dat door het chippen is gekomen en niet door een fabricagefout bij VW, een malafide chipper zal het mogelijk snel op het laatste gooien en niet vergoeden. Of nemen ze de garantie over ongeacht of dat aantoonbaar door het chippen is veroorzaakt?
 
Zeker goede vragen, ik vraag me echter af of er in de praktijk veel problemen voorkomen. Zo zweren veel mensen bij JD, maar neemt JD niet de fabrieksgarantie over..
 
MyPoloCandy zei:
Zeker goede vragen, ik vraag me echter af of er in de praktijk veel problemen voorkomen. Zo zweren veel mensen bij JD, maar neemt JD niet de fabrieksgarantie over..
Klopt, JD heeft een behoorlijk fanatieke schare volgelingen als ik de discussies op de fora soms lees, mogelijk omdat ze goede aftersales hebben en een dermate kwaliteit leveren dat je je niet druk hoeft te maken over motorschade.

Behalve het verliezen van je fabrieksgarantie heb je dus weinig zorgen en misschien komen ze je ook heus wel tegemoet als je echt problemen hebt. Bij garantieregelingen lok je mogelijk ook juist onverantwoord rijgedrag uit (als in onverantwoord voor je motor) wat dan tot technische problemen leidt. Maar volgens mij is de prijs bij JD daar ook naar, bij mijn weten zijn ze best pittig geprijst in verhouding tot sommige andere tuners die wel 'garantie' bieden.

Blijft een lastige overweging met zoveel factoren, daarom heb ik destijds gekozen voor Ventura omdat ik me dan om de hele garantietoestand niet echt zorgen hoef te maken en de unit kan verwijderen als ik ooit gebruik moet maken van de fabrieksgarantie of bij onderhoud.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!