RobertRSN

Premium lid
1 september 2021
2
0
21
Land
Netherlands
Beste mede-hobbyisten, ik reed net een stukje in mijn Polo van 1989 (1.3 cat) en ineens begon hij te stotteren en sputteren met het afslaan van de motor als gevolg. Ik heb m nog niet weer aan de loop gekregen en vroeg mij af wat het probleem kan zijn. Ik vermoed de injectoren of een vies gasklephuis. Zou het ook wat anders kunnen zijn?

Update: Ik krijg brandstof bij de motor, maar hij start nauwelijks. Na 2 tellen valt hij weer uit. De pomp werkt dus wel. Ik tank alleen euro 98, dus daar lijkt het mij ook niet aan te liggen.
 

Bijlagen

  • 20210528_201131.jpg
    20210528_201131.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo Fox Coupe 86c  1.3 54pk 

Catunambu

Bekend lid
6 mei 2019
1,194
591
130
25
Land
Netherlands
Weet je zeker dat dit een injectiemodel betreft? Het zou mij niet veel verbazen of deze auto is nog voorzien van een carburateur (mijn eerste auto (Golfje 1 uit 1986 had namelijk gewoon een carburateur).

In geval van een injectiemotor: Controleer de brandstofpompassembly in de tank eens? De moderne benzine is niet heel lief voor de rubbers rondom de brandstofpomp. Daarnaast wil een oude VW nog wel eens last hebben van roest in de tank. Deze roest verstopt het aanzuigfilter van de pompassembly.
Wat ook een optie kan zijn: zekering van de brandstofpomp kapot of het brandstoffilter verstopt.

In geval van een carburateurmotor: Controleer eens of er brandstof bij de carburateur komt (slangetje los trekken, iemand vragen om de motor heel kort even te starten, er moet dan benzine uit dit slangetje spuiten. Is dit niet het geval dan kan de mechanische brandstofpomp defect zijn, of het aanzuigbuisje in de tank zit verstopt (al eens gehad met diezelfde Golf 1, vergelijkbare sympthomen) Als er wel benzine uit komt: Carburateur misschien vervuilt. Revisie pas doen na dat de volgende stap is confirmed:

injectie en carb:
Controleer de ontsteking. Trek de middelste kabel los van de onstekingsverdeler. Houd deze op ongeveer 5mm van het aluminium van de cilinderkop af. LET WEL: gebruik hier een GOED geisoleerde tang voor. Anders kom je er heel snel achter hoe je Argentijnse Tango dans moet uitvoeren ;).
als je geen ontsteking hebt, laat het hier weten, dan help ik je verder met diagnose over het internet (voor zover dit lukt).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI BlueMotion 1.2TDI 95PK 210Nm (SOLD)  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm