BlueGT 2-cil uitschakelen ??

Weet er iemand of je de 2-cil modus kan uitschakelen bij de Blue GT ??

Ik heb het idee dat het maar weinig scheelt in het verbruik. In de praktijk werkt het systeem bij mij enkel als ik van een viaduct of zo iets naar beneden rijd, of als ik even gas loslaat voor een voor mij rijdende auto. Als ik daarna weer gas geeft om verder te rijden en dus weer ga accelereren voel je dat de motor eerst oppakt en dan ineens de 2 cilinders er weer bij gooit, maar dan is ie al krachten aan t leveren.

Na bijna 15k km vind ik dat t toch wel wat schokken in de aandrijflijn brengt.
Nu ben ik niet zo bang voor steekassen, versnellingsbak e.d. maar meer voor de inwendige motor, ik heb toch t idee dat het wel wat doet van binnen met krukas, lagers, drijfstangen, ketting e.d.

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen hoelang dit alles het gaat volhouden, en of de reparatiekosten van bijvoorbeeld krukas lagers straks niet hoger gaan uitvallen dan de kosten van de door dit systeem bespaarde brandstof.

Een grootdeel van het blok en de computers zijn gelijk aan de GTi en die heeft het ook niet.
Dus vraag ik me af of het bij de Blue GT uitgeschakeld kan worden.

Iemand ideeën of ervaring met dit soort vragen?
 
Niks  Polo  4.0 
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Het in- en uitschakelen van de cilinders is amper merkbaar. Kwa geluid alleen als de radio uitstaat min of meer. Kwa vermogen is er helemaal niks te merken zelfs. Als je heel langzaam gas geeft tot het punt waarop hij inschakelt is er een miniscuul schokje te voelen, soms. Wat jij omschrijft komt mij totaal niet bekend voor. Kwa verbruik, bij pittig rijden en dan alleen binnendoor, rondje toeren ofzo, haalt hij makkelijk 1:17-1:20. Bij woon-werk rij ik 1:14.0 volgens verbruiksmonitor waarbij ik dan constant 150 rijdt, dus ook dat valt mij mee. Wanneer ik gewoon 120 rijd dan haalt hij zo 1:20 omdat de 2cil modus inschakelt.

Ik heb inmiddels 30k op de teller sinds begin April en hij loopt nog als een zonnetje en herken dan dus ook niks van jouw omschrijving. Tevens draait de hele boel in het blok gewoon door, alleen de ontsteking stopt op 2 cilinders! Die wordt dan ook nog eens afgewisseld dus niet altijd dezelfde cilinders worden uitgeschakeld.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Zo werkt VW's cilinderuitschakeling video » Autojunk.nl (62388)

Als ik dit filmpje zo bekijk word de cilinderuitschakeling bediend door een spoeltje, grote kans dat dit gewoon door een tuner of PON uitgeprogameerd kan worden.

Mischien eens contact opnemen met JD?

Wat ik nog even kwijt wil over Expor zijn verhaal.
Kijk dit filmpje even, denk ff na voordat je in het wilde begint te praten.

Een motor heeft een vaste onsteking volgorde.
Dit is ervoor om te zorgen dat de motor soepel en schokvrij loopt.
Zomaar willekeurig een cilinder uitschakelen is waanzin dan krijg je het idee dat je blok geen vliegwiel heeft.

Zal nu wel weer allemaal shit over me heen krijgen, vind t gewoon jammer dat mensen ergens over praten zonder dat ze t zelf snappen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Het in- en uitschakelen van de cilinders is amper merkbaar. Kwa geluid alleen als de radio uitstaat min of meer. Kwa vermogen is er helemaal niks te merken zelfs. Als je heel langzaam gas geeft tot het punt waarop hij inschakelt is er een miniscuul schokje te voelen, soms. Wat jij omschrijft komt mij totaal niet bekend voor. Kwa verbruik, bij pittig rijden en dan alleen binnendoor, rondje toeren ofzo, haalt hij makkelijk 1:17-1:20. Bij woon-werk rij ik 1:14.0 volgens verbruiksmonitor waarbij ik dan constant 150 rijdt, dus ook dat valt mij mee. Wanneer ik gewoon 120 rijd dan haalt hij zo 1:20 omdat de 2cil modus inschakelt.

Ik heb inmiddels 30k op de teller sinds begin April en hij loopt nog als een zonnetje en herken dan dus ook niks van jouw omschrijving. Tevens draait de hele boel in het blok gewoon door, alleen de ontsteking stopt op 2 cilinders! Die wordt dan ook nog eens afgewisseld dus niet altijd dezelfde cilinders worden uitgeschakeld.

Bedankt voor je input,
Maar ik vind dat je het wel degelijk merkt. Het uitschakelen niet, maar het inschakelen op sommige momenten zeker wel.
Maar dat kan een verschil van beleving zijn.
Ik haal ook niet de gemiddelde die jij weergeeft dus het kan ook nog wel een verschil in rijstijl zijn.

Helaas kan ik je geen gelijk geven in de verschillende cilinders.
Zoals je in het door Korwin geposte filmpje kan zien zijn het altijd de zelfde 2 cilinders. Namelijk 2 en 3.

Ook niet alles blijft meedraaien. Je cilinders wel ja, want die zitten aan de krukas vast die op dat moment door de 1e en 4e cilinder aangedreven wordt. Maar je kleppen worden uitgeschakeld net als de brandstof toevoer en daarmee dan vanzelf sprekend ook de ontsteking.
Het gaat mij meer om de krachten die loskomen op bijvoorbeeld de krukas en lagers op het moment dat de 2 cilinders van de "vrijloop" naar het aandreven moment gaan.
 
Niks  Polo  4.0 
Als ik het filmpje zo bekijk lijkt het alsof altijd dezelfde 2 cilinders uitgeschakeld worden door een variabele klepaansturing, soort van Vtec idee maar dan anders.

Persoonlijk lijkt het mij toch echt zo dat hierdoor meer 'wear and tear' op de motor ontstaat. Ik vergelijk het met een hardeschijf van een computer. Als deze eenmaal aanstaat is hij op bedrijfstemperatuur, soms kunnen ze op deze manier jaren lang zonder problemen draaien. Zet je hem dan uit dan koelt hij af, het kan best zijn dat hij daarna niet meer werkt.

Het zal allemaal getest zijn en technisch werken, ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij.
Dit is o.a. de reden dat ik in mei 2012 nog gewoon de GTI heb gehaald i.p.v. de BlueGT, deze techniek zou toen spoedig op de markt komen.
 
Nissan  GT-R R35  Yamaha R1 2004 
Dit is o.a. de reden dat ik in mei 2012 nog gewoon de GTI heb gehaald i.p.v. de BlueGT, deze techniek zou toen spoedig op de markt komen.

Deze techniek bestond al op meerdere V8 motoren die op 4 cilinders gaan bij rustig rijgedrag. Ondertussen heeft zelfs de Lamborgini Aventador deze techniek en die levert 700pk dus dat je dan meer slijtage zal krijgen is bij een 1.4liter met 140pk een stuk minder, tevens werkt cilinder uitschakeling alleen bij een bepaald aantal Nm aan koppel en dat is relatief laag. Ik zie het voordeel van cilinder uitschakeling wel en wanneer je je rijstijl aanpast, ikzelf gebruik cruise control bijna altijd, ook binnen de bebouwde kom, kan je +-800km op een volle tank halen.

Ik snap dat wanneer je wat sportiever wilt rijden je niet continu het kleine schokje wilt merken wanneer de cilinder aan/uit schakeling werkt, het beste/leukste zou zijn dat je dit aan en uit kan zetten met een knop op het dashboard, ik ben ook erg benieuwd of dit technisch mogelijk is.

Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer je op de snelweg rijd en boven de 130 komt het verbruik fors toeneemt, maar dat zal wel de keerzijde zijn van kleine blokjes met drukvulling.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!