Bijna een bekeuring voor de dagrijlichten.

Als de mistlampen en de dimlichten aan de voorzijde van de auto tegelijk branden, bestaat de kans dat je verblind wordt door de reflectie van je eigen dimlicht. Daarom hoeven de dimlichten niet aan als de mistlampen branden.
 
Gelukkig is dagrijverlichting verplicht op alle nieuwe auto's.
Een verbod/strengere naleving op die verschrikkelijke nep xenon en blauwe verlichting zou wel fijn zijn. Iedere keer als ik verblind word op de weg komt het door zelf in elkaar geknutselde "xenon" en te felle blauwe verlichting die als een tl buis de hele koplamp unit verlichten.
 
jayray zei:
Indd wat ik eerder ook al zei, snap ik het hele drl verhaal niet. Gewoon standaard dimlicht voeren is veel beter ( zie vorige pagina).
Daar ben ik het niet mee eens... Sterker nog, ik ben van mening dat DRL juist de veiligheid verhoogd overdag:

Van voren ben je even goed zichtbaar of het nou DRL is, of dimlicht, dus daar zit geen verschil. Van achteren is een ander verhaal. Met DRL staan namelijk je achterlichten uit. Als je dan remt, springen er ineens 3 felle lichten aan en dat valt erg goed op, ook in volle zonlicht! Als je echter dimlicht aan hebt, staan je achterlichten ook aan. Je remactie valt dan veel minder op, omdat alleen je 3e remlicht van uit naar aan sprint. Je andere 2 remlichten worden alleen iets feller.

Daarom voor mij overdag: DRL > dimlicht :cool:
 
Mee eens met SilenceNL + Milieu:

Dimlichten+Achterlichten+kentekenverlichting zorgt voor meer verbruik en uitstoot dan enkel DRL. Je koplamp lampen gaan langer mee. Je vergeet ze nooit omdat ze vanzelf aan en uitgaan. Ze geven net genoeg licht om overdag gezien te worden en niet meer dan dat.
 
SilencerNL zei:
jayray zei:
Indd wat ik eerder ook al zei, snap ik het hele drl verhaal niet. Gewoon standaard dimlicht voeren is veel beter ( zie vorige pagina).
Daar ben ik het niet mee eens... Sterker nog, ik ben van mening dat DRL juist de veiligheid verhoogd overdag:

Van voren ben je even goed zichtbaar of het nou DRL is, of dimlicht, dus daar zit geen verschil. Van achteren is een ander verhaal. Met DRL staan namelijk je achterlichten uit. Als je dan remt, springen er ineens 3 felle lichten aan en dat valt erg goed op, ook in volle zonlicht! Als je echter dimlicht aan hebt, staan je achterlichten ook aan. Je remactie valt dan veel minder op, omdat alleen je 3e remlicht van uit naar aan sprint. Je andere 2 remlichten worden alleen iets feller.

Daarom voor mij overdag: DRL > dimlicht :cool:


Bij mooi weer situatie klopt het wat je zegt, probleem is dat bij slecht weer de mensen met drl vergeten hun dimlicht aan te zetten en dus van achter slecht zichtbaar zijn. Bovendien is het derde remlicht daar nou voor bedoelt, omdat die andere minder opvallen. Ook ben je met slecht weer met alleen drl van voren minder zichtbaar, dan met dimlicht. Het milieu verhaal denk ik dat dat een beetje achterhaald is met de huidige technieken en denk ik dat het weinig verschil zal maken. Veiligheid vs milieu
 
HakanC zei:
Mee eens met SilenceNL + Milieu:

Dimlichten+Achterlichten+kentekenverlichting zorgt voor meer verbruik en uitstoot dan enkel DRL. Je koplamp lampen gaan langer mee. Je vergeet ze nooit omdat ze vanzelf aan en uitgaan. Ze geven net genoeg licht om overdag gezien te worden en niet meer dan dat.

Daarom zou wat mij betreft automatische verlichting verplicht moeten zijn, vergeten aan te zetten is erger dan vergeten uit te zetten. Tzt zal er wel drl achter komen.
 
Vreemd, want als het echt slecht weer is (lees: sterk verminderd zicht) zie ik iedereen met dimlicht rijden, en als er iemand dan toch zijn verlichting is vergeten, sein ik even. Daar veranderd het wel of geen hebben van DRL toch niks aan? Sterker nog, met DRL is die persoon die zijn verlichting is vergeten aan te zetten juist beter zichtbaar van voren! Het is natuurlijk gek om te denken dat die persoon zijn verlichting niet zou vergeten zonder DRL :?

Ik snap ook wel dat het 3e remlicht daarvoor bedoeld is, maar je bent het toch met me eens dat het gewoon nog duidelijker is als er 3 lampen van uit naar fel gaan, dan alleen de derde remlicht?

Nogmaals, bij verminderd zicht of schemer, dient iedereen gewoon zijn normale verlichting aan te zetten, daar verandert vergeetachtigheid of het wel of niet hebben van DRL natuurlijk niks aan.
 
SilencerNL zei:
Vreemd, want als het echt slecht weer is (lees: sterk verminderd zicht) zie ik iedereen met dimlicht rijden, en als er iemand dan toch zijn verlichting is vergeten, sein ik even. Daar veranderd het wel of geen hebben van DRL toch niks aan? Sterker nog, met DRL is die persoon die zijn verlichting is vergeten aan te zetten juist beter zichtbaar van voren! Het is natuurlijk gek om te denken dat die persoon zijn verlichting niet zou vergeten zonder DRL :?

Ik snap ook wel dat het 3e remlicht daarvoor bedoeld is, maar je bent het toch met me eens dat het gewoon nog duidelijker is als er 3 lampen van uit naar fel gaan, dan alleen de derde remlicht?

Nogmaals, bij verminderd zicht of schemer, dient iedereen gewoon zijn normale verlichting aan te zetten, daar verandert vergeetachtigheid of het wel of niet hebben van DRL natuurlijk niks mee.

Je hebt wat ik bedoelde beter verwoord ;)
 
Dat laatste van vergeten licht aan te zetten valt me gewoon op bij mensen met drl, omdat het nl bij het wegrijden lijkt alsof je je lichten aan hebt.
Misschien zie ik het teveel vanuit mij eigen perspectief omdat ik altijd met dimlicht aan heb gereden en dat ook bij mij rijlessen kreeg.
3 of 1 lamp vind ik persoonlijk niet meer of minder opvallen, heb daar niet zo bij stilgestaan.

@hakan zit net een heel verhaal te tikken over dynamo's enzo, valt die post weg..
Vergelijking fiets vroeger en nu en dat jij het denk ik beter weet aangezien je autotechnicus bent. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, hoeveel verbruikt het meer dan?
 
jayray zei:
En met automatische verlichting kun je het niet vergeten.
Dat is wat anders ;) Of je DRL hebt of niet heeft daar geen invloed op..

Ik kan me iets herrineren van 3 tot 5 % meer verbruik met je lichten aan.. Afgenomen energie moet op één of andere manier altijd ergens vandaan teruggewonnen worden.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!