Ben ik de volgende? (TSI kettingprobleem)

Okay, ik knijp 'm nu een beetje.
Na vele berichten op het internet gelezen te hebben over het bekende TSI kettingprobleem, viel een aantal zaken op z'n plek. Met name een gekke ratel die ik weleens uit mijn motor hoor komen.

Mijn auto is van april 2011, maar ik lees wisselende berichten over het bouwjaar van de auto's met dit kettingprobleem. Ik kocht de auto in september 2014, met 36.xxx op de teller. Er staat niets over vermeld over kettingproblemen en -oplossingen in het onderhoudsboekje. Nu staat er 47.xxx op de teller en merk ik sinds een aantal weken (?) dat er bij een koude start een 10 seconden (ongeveer) durende ratel klinkt. Als ik de berichten over dit probleem moet geloven, openbaart het ketting probleem zich tussen 40dkm en 70dkm, in de vorm van een ratelend geluid...

Ik heb een jaar garantie bij de dealer waar ik hem gekocht heb, maar ik breng de auto voor onderhoud bij een andere. Beide zijn VW merkdealers, en deze maand gaat de grote beurt plaatsvinden. Is het zaak dat ik zo spoedig mogelijk naar de dealer ga? Kan ik nog met de auto blijven rijden, of is iedere keer dat ik ermee rij een risico dat ik de motor sloop en mijn garantie kwijt kan raken?
 
Kan niet zoveel kwaad er nog even mee te rijden zo erg is het nog niet , maar heeft in ieder geval wel last van de ketting.

Zeker bij de grote beurt melding doen van je probleem bij de dealer waar je de auto kocht en onder garantie laten herstellen
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 tdi stage 2 by DVX performance 
Kan niet zoveel kwaad er nog even mee te rijden zo erg is het nog niet , maar heeft in ieder geval wel last van de ketting.

Zeker bij de grote beurt melding doen van je probleem bij de dealer waar je de auto kocht en onder garantie laten herstellen
Hoi,

Ik heb dit ook meegemaakt. ik had een VW golf uit 2009/1.4 TSI met 125.000 km op de teller.
Dit is opgelost door het autobedrijf waar ik mijn auto had gekocht en heb daarna nog 50% coulance kunnen regelen bij de pon voor dit bedrijf.
Zou persoonlijk er niet lang mee door blijven rijden, het word er niet beter op.

Groet
 
Vw polo 6r  Bleumotion  1.2 tdi 
Bedankt voor de reactie. Zekere voor het onzekere, ik ga z.s.m. naar de dealer, en wacht niet nog 2 weken tot de grote beurt + apk (staat voor eind maart in de planning).

Fingers crossed.
 
Update: Ben langs geweest bij de dealer, en het wordt volgende week gerepareerd. Kon volgens de specialist nog wel naar Italie rijden ermee (ook terug?).

Ze gaan uit van een reparatie van 6 a 7 uur. Ik heb nog garantie, phew!
 
Welk geluid bedoel je precies? Ik heb dezelfde ratel met 55k op de teller, of bedoel je de hoge piep die er bij komt kijken? Anders rij ik binnenkort ook even langs, alhoewel de verkoper aangaf dat de distributieketting is vervangen bij 24k (wat ook door Pon is bevestigd).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135 pk 
Als je het hoort weet je dat het niet hoort (...!). Het is een akelige hard ratelend geluid tijdens de koude start, dat na een seconde of 4/5 wegebt. Ik dacht eerst na 10 seconden, maar dat was wat overdreven. De dealer bevestigde direct dat het de ketting moest zijn.
 
@BartPolo: Dit deed onze polo 2jr geleden ook bij een kleine 30k op de teller. Nieuwe ketting. Maar nu doet ie het weer met 55k op de teller. Auto is van juli 2011. Gelukkig hebben we een verlengde garantie genomen en deze loopt jul15 af. Wordt dus wellicht een tweede ketting! Balen dus (1.2 TSi / 105pk). Ik vind dat ook de voor trein relatief veel geluid maakt als je over een klinker weg rijd. Hij moet binnenkort voor een 2 jr beurt....
Overigens is bij 30k ook een nieuw bak onder gekomen en een nieuwe turbo. In bak zat veel gruis en maakte eigenljk sinds aflevering al een typisch geluid. Ditto turbo. Alles onder garantie vervangen. Lijkt dus wel een maandag morgen of vrijdag middag auto. Voor de rest een heerlijke auto.
 
Ik vind op internet veel verhalen over Polo's uit bouwjaar 2010/ 2011. Hoe zit het met deze "kettingproblemen" bij de 1.2TSI motoren in de bouwjaren daarna, tot 2014?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135pk 
Ik vind op internet veel verhalen over Polo's uit bouwjaar 2010/ 2011. Hoe zit het met deze "kettingproblemen" bij de 1.2TSI motoren in de bouwjaren daarna, tot 2014?
Volgens mij het zelfde. Alhoewel ze wel beweren dat het verbeterd is duidelijk niet genoeg. Mijn spanner is onlangs vervangen bij 35.000km bouwjaar 2014. Binnenkort waarschijnlijk ook ketting i.v.m geluid weer......
 
Ik heb zelf een 2012 1.2TSI (BJ en MJ 2012) me een kleine 37.000km op de teller
En volgens de gegevens die mij bekend zijn (dealer info en VW DLD) is de mijne voorzien af fabriek van de modificaties (spanners en aangepaste geleiders onder in de "kettingkast" en verbeterde ketting.
De mijne start ook zonder enige rammel en ratel.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!