Bas S
Lid
Hallo allemaal,
Ik zal mij ook even voorstellen, ik ben Bas, 37 jaar oud en woonachtig in Lelystad met vrouw en twee kleine kinderen.
Twee weken geleden heb ik via Marktplaats een VW Polo 6N sedan gekocht. Deze auto is primair om te voorzien in mijn woon-werkverkeer maar daarnaast ook als hobbyprojectje. Afgelopen weken ben ik al druk bezig geweest om de auto wat broodnodige TLC te geven. Ik doe dit zoveel als mogelijk zelf met een zo klein mogelijk budget (voor de sport).
Ik ben er ondertussen achter dat de auto alleen de werkzaamheden heeft gehad die nodig waren om door de APK te komen of om rijdend te blijven. Zo was het oliefilter 12 jaar oud... De auto is daarnaast duidelijk gebruikt als ragbak op eigen zandweggetjes. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gedaan:
- 2x Verversen olie, inclusief flush, met uiteraard nieuwe oliefilters.
- Defecte verlichting in dashboard vervangen
- Reinigen van bekleding en foamkussens (Ik heb volgens mij liters teer en nicotine eruit gewassen...)
- Vervangen van speedometer (Probleemoplossing die niet geholpen heeft, maar voor die 10€ maar laten zitten)
- Vervangen van de bougies
- Vervangen van bougiekabels
- Vervangen van rotor en rotorkap (Auto was gevoelig voor vochtig weer)
- Schoonmaken van veel verzamelplaatsen van zand, vettigheid etc.
- Bijvullen stuurbekrachtingsolie (waarna die het ook gelijk weer deed)
- Vervangen interieurfilter
- Vervangen luchtfilter en reinigen filterhuis (zat wat olie in en andere ondefinieerbare restanten)
- Flesje reinigingsmiddel door de brandstoftank
Ik heb nog twee klussen op de lijst staan waar ik nog mee aan de gang moet en hopelijk jullie met tips kunnen helpen:
A. Bij het draaien van de motor klinkt een schrapend geluid, het lijkt van een van de poelies van de distributie af te komen. De multiriem ga ik sowieso vervangen, maar ik ben nog aan het oriënteren of het vervangen van de distributieriem en de poelies/waterpomp door mijzelf te doen is.
B. In het instrumentenpaneel werkt 50% van de tijd de toerentalmeter en de snelheidsmeter niet. Deze blijven onderin liggen en de toerentalmeter trilt een beetje. De dagteller en de KM-teller lopen echter wel correct mee. Ik had als easy-fix poging de speedometer op de versnellingsbak vervangen, maar dat heeft niets opgeleverd. Ik zit nu te twijfelen of dit in het instrumentenpaneel zit of in de bekabeling.
Nog wat specs:
Volkswagen Polo Classic 6N - Sedan
Productiedatum : 06 augustus 1998
Motor: APQ
Versnellingsbak: DCJ (Manual 5-gear)
Ik heb een paar foto's gemaakt, ik zal binnenkort wat meer maken nog.
Voor deze auto weinig relevant, maar misschien dat ik anderen er mee kan helpen: Ik beschik over een originele VAG-COM kabel van Rosstech.
Fijne dag,
Bas
Ik zal mij ook even voorstellen, ik ben Bas, 37 jaar oud en woonachtig in Lelystad met vrouw en twee kleine kinderen.
Twee weken geleden heb ik via Marktplaats een VW Polo 6N sedan gekocht. Deze auto is primair om te voorzien in mijn woon-werkverkeer maar daarnaast ook als hobbyprojectje. Afgelopen weken ben ik al druk bezig geweest om de auto wat broodnodige TLC te geven. Ik doe dit zoveel als mogelijk zelf met een zo klein mogelijk budget (voor de sport).
Ik ben er ondertussen achter dat de auto alleen de werkzaamheden heeft gehad die nodig waren om door de APK te komen of om rijdend te blijven. Zo was het oliefilter 12 jaar oud... De auto is daarnaast duidelijk gebruikt als ragbak op eigen zandweggetjes. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gedaan:
- 2x Verversen olie, inclusief flush, met uiteraard nieuwe oliefilters.
- Defecte verlichting in dashboard vervangen
- Reinigen van bekleding en foamkussens (Ik heb volgens mij liters teer en nicotine eruit gewassen...)
- Vervangen van speedometer (Probleemoplossing die niet geholpen heeft, maar voor die 10€ maar laten zitten)
- Vervangen van de bougies
- Vervangen van bougiekabels
- Vervangen van rotor en rotorkap (Auto was gevoelig voor vochtig weer)
- Schoonmaken van veel verzamelplaatsen van zand, vettigheid etc.
- Bijvullen stuurbekrachtingsolie (waarna die het ook gelijk weer deed)
- Vervangen interieurfilter
- Vervangen luchtfilter en reinigen filterhuis (zat wat olie in en andere ondefinieerbare restanten)
- Flesje reinigingsmiddel door de brandstoftank
Ik heb nog twee klussen op de lijst staan waar ik nog mee aan de gang moet en hopelijk jullie met tips kunnen helpen:
A. Bij het draaien van de motor klinkt een schrapend geluid, het lijkt van een van de poelies van de distributie af te komen. De multiriem ga ik sowieso vervangen, maar ik ben nog aan het oriënteren of het vervangen van de distributieriem en de poelies/waterpomp door mijzelf te doen is.
B. In het instrumentenpaneel werkt 50% van de tijd de toerentalmeter en de snelheidsmeter niet. Deze blijven onderin liggen en de toerentalmeter trilt een beetje. De dagteller en de KM-teller lopen echter wel correct mee. Ik had als easy-fix poging de speedometer op de versnellingsbak vervangen, maar dat heeft niets opgeleverd. Ik zit nu te twijfelen of dit in het instrumentenpaneel zit of in de bekabeling.
Nog wat specs:
Volkswagen Polo Classic 6N - Sedan
Productiedatum : 06 augustus 1998
Motor: APQ
Versnellingsbak: DCJ (Manual 5-gear)
Ik heb een paar foto's gemaakt, ik zal binnenkort wat meer maken nog.
Voor deze auto weinig relevant, maar misschien dat ik anderen er mee kan helpen: Ik beschik over een originele VAG-COM kabel van Rosstech.
Fijne dag,
Bas
Bijlagen
Volkswagen
Polo 9N1