Bandenmaat 17" velgen

Op dit moment rij ik met mijn zomer banden op 17" velgen en heb ik een set 15" winterbanden op staal.
Nu zijn de voorbanden van mijn zomer set versleten en de achterbanden gecupt.
Na het lezen van de reviews over de Michelin Crossclimate banden wil ik hierop overstappen.
Deze wil ik dan op de 17" velgen laten leggen. Alleen zijn deze niet leverbaar in 215/40/17.
Ze zijn er wel in 215/45/17. De teller afwijking lijkt me acceptabel maar ik vraag mezelf wel af of deze bandenmaat gaat passen. Iemand ervaring / advies?
 
Ik heb in het verleden 205/45/17 als winterband onder mijn auto gehad, dat ging vrij aardig, maar bij diep inveren hoorde je af en toe een schraapje. De bandenmaat die jij aangeeft is zelfs nog iets hoger (45% van 215 ten opzichte van 45% van 205). Ik vermoed zelf dat je mogelijk tegen problemen aan gaat lopen.
 
Bedankt voor je reactie Arno. Heb net wat berekeningen gemaakt en... tja 215/45 17 lijkt idd wat te groot.
Blijf toch maar bij normale zomerbanden denk ik. Vanwege ons natte klimaat waarschijnlijk de
GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 3.
Iemand ervaring?
 
Beetje offtopic, maar wat verbruik jij met 17 inch velgen? Mijn polo zuipt echt als de malle als ik de verhalen hier hoor dat mensen er 1 op 25 mee rijden.

Ik rij maar kleine stukjes, binnendoor met veel verkeerslichten en rotondes. Dus per saldo veel start en stop werk. In de winter haal ik (op standaard 15" velgen) 1 op 11 tot 1 op 12. In de zomer (op 17") wordt dat ongeveer 1 op 14.
Tijdens een rit naar zuid Frankrijk heb ik (met hoofdzakelijk snelweg en in de zomer) 1 op 16 gereden. Daarbij heb ik me continu aan de maximum snelheid gehouden (gemeten met GPS).
Maar of je dat moet vergelijken... mijn polo is een 1.4 benzine met 85 trappelende pony's.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Ah, zie het nu ja! Ik heb inderdaad een 1.2 TDI, maar ik rij gemiddeld 1 op 17..... en rijd echt niet als een malloot.

Tja.... er zijn natuurlijk veel factoren die het verbruik beïnvloeden. Jouw auto heeft minder vermogen (-10 pk) maar meer koppel (+48 Nm bij een lager toerental). Aan dat laatste heb je meer als het aankomt op zuinig rijden, je kan sneller opschakelen. Kijk ook eens naar je bandenspanning.
Hoeveel rij je per jaar? En zijn dat langere ritten of veel korte stukjes? Heb je veel verbruikers aanstaan (achterruitverwarming, airco, extra versterkers) Allemaal factoren die meespelen.
 
Als je voor een laag verbruik gaat moet je nooit overstappen naar brede banden. Dan zou je eerder nog smallere banden moeten nemen, dan de standaard 185. Brede banden zijn alleen maar mooi, maar leveren zeker 10% extra verbruik op. (dat was tenminste mijn ervaring met de Passat die ik hiervoor had). De BM is uberhaupt erg gevoelig voor hard rijden, kou, tegenwind, alles levert al snel meer verbruik op. Als een laag verbruik je doel is, moet je niet boven de 100 rijden (kan prima en kost vrijwel geen extra reistijd).
 
VW  Polo 6R  1.2 Blue motion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!