Banden advies

Hi allemaal,
Ik heb net een maandje een polo 2015 gekocht, hier zaten zomerbanden onder met winterbanden erbij. De zomerbanden zijn bijna 2 jaar / 60.000 km oud en hebben profiel van 5.4, 4.8, 4.5 en 2.8 (volgens de aankoopkeuring). Bij de bandenwissel heb ik 110€ moeten betalen omdat 2 van mijn winterbanden niet meer goed waren, de overige 2 waren nog redelijk en zal ik na verwachting volgende winter moeten vervangen (misschien alle 4 wel ik heb geen idee, hij heeft er 2 gebruikte onder gezet). Van mn zomerbanden zei hij ook dat ze te versleten waren en dat ik er nog max 2 a 3 maanden mee zou kunnen rijden. Nou vraag ik me af wat het beste is qua efficiëntie in de kosten. Ervan uit gaand dat ik bij de volgende wissel al weer banden moet vervangen. Hoe lang doe je normaal met een set banden? Ik rij niet zoveel, denk iets van 15.000 per jaar, 25.000 mocht ik er ooit mee op vakantie gaan. Is het niet voordeliger om seizoensbanden te kopen? Wisselen kost ook al 40 euro per keer mits er niks mis is zoals nu. Ik heb er totaal geen verstand van en weet ook niet hoe eerlijk de garage was tegen mij, gezien hij ook al mn zomerbanden voor me wilde weggooien. Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven, alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Volgens de aankoopkeuring hebben de zomerbanden 5.4/4.8/4.5/2.8mm profiel. De garage beweert dat ze zo goed als versleten zijn? Mijn advies is daar nooit meer terugkomen! Vind je het teveel gedoe het wisselen tussen zomer en winterbanden, dan is een 4 seizoenen band een oplossing. Je hoeft geen verstand van auto's te hebben om je te verdiepen (lezen) in de producteigenschap van deze banden. De keuze zal je zelf moeten maken. Hoe lang gaat een band mee? Dat is heel verschillend en afhankelijk van diverse factoren. Denk aan rijstijl, vooras (aandrijving), achteras, vermogen van de motor, hard/zacht rubber vd band. Gemiddeld tussen de 25.000 en 50.000/60.000km, kan een band meegaan. Dit zijn uitersten, ben je een rustige rijder dan zal je op de vooras rond de 35/40k kunnen uitkomen en achter 10k/15k langer. Succes!
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Wettelijk minimum is 1.6 mm profiel.
Winterbanden verliezen volgens zeggen hun winterwerking vanaf minder dan 4mm.
Zolang de band zelf in goede staat is(geen scheuren, bulten, canvas zichtbaar) heb je geen noodzakelijke reden om boven die limieten je band te vervangen.
4 seizoenen banden ben ik geen liefhebber van, je hebt in de zomer net geen goede zomerband, en in de winter hetzelfde.
Als je een keuze wilt maken in banden zou ik vooral even kijken naar bandentests van bijvoorbeeld anwb en autoweek.
Zoek hier bij de maar die het dichtst bij jouw band in de buurt komt.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
Ik zou sowieso voor je winterbanden een setje stalen velgen aanschaffen, kost de wereld niet en scheelt je met wisselen een hoop geld (kun je evtn. namelijk dan ook zelf doen).

Wat betreft je twijfels, inderdaad even een derde partij de banden opnieuw laten beoordelen. En als je ze toch al los hebt liggen; koop zelf een set nieuwe via autobandenmarkt.nl , scheelt aanzienlijk met de prijzen bij dealers :)
 
Ik zou sowieso voor je winterbanden een setje stalen velgen aanschaffen, kost de wereld niet en scheelt je met wisselen een hoop geld (kun je evtn. namelijk dan ook zelf doen).

Wat betreft je twijfels, inderdaad even een derde partij de banden opnieuw laten beoordelen. En als je ze toch al los hebt liggen; koop zelf een set nieuwe via autobandenmarkt.nl , scheelt aanzienlijk met de prijzen bij dealers :)
Mwah 2X mallory 17 (winter en zomer set) zit je toch op €3.000 nieuw Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6C r-line/Highline  DSG 1.2 TSI 110pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!