Avontuur met nieuwe banden

Hallo allemaal,

Ik heb woensdag nieuwe banden laten monteren (inclusief balanceren), Bridgestone Turanza ER300's in de maat 185/50 R16. De zaak waar ik dit heb laten doen had hier nog een setje van liggen, overige voorraad volgens de verkoper, dus ook een mooi prijsje. Nu was ik er ff bij tijdens het monteren van de banden en toen viel me op dat alle banden gemarkeerd waren op wielpositie (LV, RV etc...). Ik de monteur dus vragen of ze wel echt nieuw waren, en ja dat waren ze volgens hem, want de gele streep en de kleine nokjes zaten nog op het profiel. Zal wel een keer verkeerd besteld en gemonteerd zijn geweest, en daarna weer van die velgen afgehaald.

Afijn, meteen na het monteren begon het gedonder al. Op de snelweg erg trillen, ben vandaag dus weer terug gegaan. Banden zijn opnieuw gebalanceerd, was inderdaad onbalans en nu is het trillen weg. Prima dacht ik. Ga ik eens kijken wat de DOT code van de banden is, zie ik tot mijn verbazing dat linksvoor de band verkeerd om gemonteerd zit, de INSIDE kant aan de buitenzijde. Erg typisch en slordige fout voor een bandenbedrijf.

Nu heb ik ook maar eens met een schuifmaat de profieldiepte gemeten, ik kom overal niet verder dan 7.8mm, op een paar punten zelfs maar 7.3mm, na slechts 250km gereden te hebben.

Ik meende dat nieuwe banden altijd rond de 8,5mm profiel hadden. Ik begin nogal te twijfelen aan de professionaliteit van het bedrijf en heb het gevoel dat ik bedonderd wordt. Morgen bij een andere vestiging die ene band maar ff laten omdraaien.

Mijn vraag aan jullie: kan het zijn dat die Bridgestones met ongeveer 8mm profiel beginnen, of wordt ik hier inderdaad bedonderd?

Met vriendelijke groet,

Koekie
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Slordig bedrijf als ik dit zo lees, maar inprincipe geef je zelf het antwoord al. De banden die je hebt gekocht zijn volgens mij niet nieuw.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
De DOT code is 3414, maar opzich zegt dat vrij weinig natuurlijk, als de banden gewoon over waren uit oude voorraad. De bandenmaat is ook alles behalve standaard als ik meerdere bedrijven er zo over hoorde, dus kan me goed voorstellen dat er ergens eens een keer een setje blijft liggen.

Ik ga morgenochtend direct bellen met een andere vestiging van hetzelfde bedrijf, om te vragen of die de band ff om kunnen draaien. Kunnen ze meteen ff meten wat de profieldiepte echt is en me zeggen of de banden inderdaad niet nieuw zijn. Kan helaas niet naar de plek waar ik de banden vandaan heb, is te ver weg om 's ochtends ff te doen en heb dit weekend de auto hard nodig, maar durf ook niet echt te rijden met een band die verkeerd om zit...

Als de banden inderdaad niet nieuw zijn, zal ik maandag of dinsdag eens ff de zaak bezoeken waar ik ze heb laten monteren, en eventueel confronteren met de kosten voor het omgooien van die ene band. Toch wel erg slordig dat zo'n groot bedrijf zo'n fout maakt. Balen.

--EDIT--

Moet wel zeggen dat de prijs voor de banden erg netjes was, zelfs als ze inderdaad zon 7,5mm profiel hebben en dus niet nieuw zijn. Neemt niet weg dat het van de zotten is dat zulke banden als nieuw verkocht worden. Zal dan ook mijn laatste keer zijn dat ik bij hun wat aanschaf.
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Je geeft ook aan voor een mooi prijsje ... Je zal dan ook vast niet de hoofdprijs hebben betaald. En voor de hoofdprijs krijg je ook nieuwe banden. Wel is het idd slordig qua montage.
 
Je geeft ook aan voor een mooi prijsje ... Je zal dan ook vast niet de hoofdprijs hebben betaald. En voor de hoofdprijs krijg je ook nieuwe banden. Wel is het idd slordig qua montage.

Klopt wat je zegt, mooi prijsje is meestal of oude band, of gebruikte band, dat is wat mij betreft prima. Wat ik absoluut niet OK vind, is dat mij gezegd wordt dat ik NIEUWE banden krijg, die goedkoper waren i.v.m. overige voorraad. Zeg dan dat de banden licht gebruikt zijn, dan kan ik beslissen of ik er mee akkoord ga, of verkoop die banden gewoon niet aan me. Het lijkt er nu op dat ze me gewoon bedrogen hebben.

Overigens hoeft een mooi prijsje niet perse gebruikte band te betekenen. Heb dit voorjaar nieuwe winterbanden gekocht, bij hetzelfde bedrijf maar een andere vestiging. Deze banden waren 60% afgeprijsd, omdat ze al wat ouder waren (4,5 jaar). Wel waren ze duidelijk nog nooit gebruikt, hadden dan ook allen de volle 8,5mm profiel. Voor mij geen probleem, ik rij die dingen toch af voordat ze überhaupt 6 jaar oud worden.
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Opgelost. Vanochtend kon ik om 8 uur meteen terecht bij de bandenvestiging bij mij in de buurt. Ze hebben de band kosteloos omgedraaid en gebalanceerd, ondanks dat ik de banden niet bij hun filiaal gekocht heb (ze hebben wel dezelfde overkoepelende eigenaar). Erg netjes vind ik.

Heb de monteur nog even gevraagd naar de profieldiepte, volgens hem zijn het wel nieuwe banden. De nopjes op het loopvlak zitten er nog en op de achterbanden zit zelfs de gele streep er nog op, dus moet wel nieuw zijn. Profiel rondom is 7.2mm aan de buitenzijde van de band en 7.4 in het midden. Volgens de monteur hebben zomerbanden vaak tussen 7 en 7.5mm profiel als ze nieuw zijn.

Hopen dat ik nu kan gaan genieten van de Bridgestones. Ligt in ieder geval al ontzettend veel beter op de weg dan met de vorige banden die ik had (Hifly's :mrgreen:)
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted member 4363
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!