Ik heb het eindelijk opgelost!
Voor de geïnteresseerden onder ons misschien een kleine uitleg hoe je een "aux in" op je radio krijgt, omdat ik er zelf nogal lang naar op zoek geweest ben en VW het niet wist.
Je hebt de volgende onderdelen nodig:
- 5M0-035-724 (De aux-in unit)
- 000-051-444N (Aux-kabel en verschillende quadlock stekkers)
- 8K0-973-754 (Stekkertje voor in de aux-unit)
- 000-979-009E (Kabel, heb je nodig omdat er aan de aux-kabel maar aan 1 kant de juiste pinnetjes zitten
- 000-979-164E (Kabel, zelfde als hierboven maar voor de massa)
1. De radio uitbouwen.
En nu fotos :| :|
Eerst het frame om de radio voorzichtig verwijderen. Begin aan de onderzijde. Er Gebruik een platte schroevendraaier en druk die in de uitsparingen onderaan. Wees voorzichtig om beschadiging te voorkomen.
Zodra het frame is verwijderd kan je met een Torx imbus, maat 20, de 4 schroeven losmaken en de radio verwijderen. De radio eruit trekken en de antenne en de stekker er uit halen.
2. De kabel maken.
Van de aux-kabel het “mannetje” (3,5mm stekker) afsnijden. Dan zie je een witte en een zwarte draad en een mantel :!: Let op de mantel is de massa :!: De kabel eventueel op de juiste lengte maken aangezien hij 1,75m lang is en dit is veel te lang.
Nu heb je de 2 gele kabels nodig die eigenlijk alleen als verlengstuk dienen. Beide kabels in het midden doorsnijden. je hebt nu 2 dunne kabels een van de dikke heb je maar een helft nodig. Nu moet je de gele kabels vastmaken aan de oorspronkelijke aux-kabel, het beste is solderen, maar het is wel belangrijk dat je het netjes doet om storing te voorkomen. Dus ook goed scheiden met isolatiemateriaal. (vergeet de gele kabels nu niet te markeren met de juiste kleur)
3. De inbouw.
De nieuwe kabel met de 3 originele stekkertjes met de passende Quadlock stekker verbinden. Bij nieuwe uitvoeringen is dit een enkele stekker en bij de oudere een samengestelde. (handleiding zit bij onderdeel)
Rechts: witte kabel pin 7
Links: zwarte kabel pin 1
Massa: grijze dikke kabel pin 2
(Nummers staan op de stekkers)
Nu het afdekplaatje in het middenconsole naast de bekerhouders verwijderen. Oppassen voor krassen. Laat de kabel zakken. Je kan met je hand via de afdekking aan de bestuurderskant de kabel pakken en met een beetje gepruts door het in de middenconsole (waar eerst het afdekplaatje zat doen) Nu moet je de gele draadjes aan het stekkertje voor in de aux-in unit doen. (8K0-973-754)
Rechts: vroegere witte kabel pin 1
Links: vroegere zwarte kabel pin 3
Massa: pin 2
(Nummertjes staan er op)
Pin 4 blijft leeg! Het “AUX” stekkerdoosje kan nu in de plaats van het afdekplaatje worden gedrukt. (Voor je dit doet misschien eerst testen) Nu de draad een beetje netjes wegleggen.
De 12-polige Quadlock en de antenne stekker nu weer in de radio steken en de radio weer monteren met de vier schroeven en het frame weer monteren.
Normaal gezien als je de motor start en de radio aanzet moet je de veiligheidscode ingeven en werkt het. Het kan dat je de radio moet laten omcoderen om de aux-functie op de radio in te schakelen.
(Ik heb het gedaan bij een RCD310 en was aux functie aanwezig in radio)
Hoop dat jullie er wat aan hebben
grtz