Auto start slecht

Max1996

Bekend lid
580
399
112
Beste forumleden,

Ik wil graag jullie hulp inroepen voor een probleem met de auto van een goede vriend van mij. Zijn Polo start niet zo soepel meer. Om jullie een beter beeld te geven, heb ik een video toegevoegd als voorbeeld. Zodra de auto eenmaal draait, loopt hij gelukkig goed. Ik ben benieuwd naar jullie advies over wat ik als eerste moet controleren. Mijn eigen idee is om te beginnen bij de bougies.

Alvast bedankt!

Edit:
Gaat trouwens om een 6n 1.4 16V uit 2001

 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Heb je dit topic gelezen? Is dan wel een 9N, i.p.v. een 6N, maar misschien iets met brandstofdruk? Lijkt er op dat de brandstofdruk op de leidingen wegvalt en dat het daarom zolang duurt voordat hij start. De brandstofpomp moet de druk dan eerst weer opbouwen.

 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Heb je dit topic gelezen? Is dan wel een 9N, i.p.v. een 6N, maar misschien iets met brandstofdruk? Lijkt er op dat de brandstofdruk op de leidingen wegvalt en dat het daarom zolang duurt voordat hij start. De brandstofpomp moet de druk dan eerst weer opbouwen.

Ja gezien, thanks voor het laten weten. Dat wordt wellicht de volgende stap na de bougies. Hij vertelde net dat de bougies 7 jaar geleden voor het laatst vervangen zijn.. Dus of ze nu de oorzaak van het probleem zijn of niet een verse set bougies kan geen kwaad.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ja gezien, thanks voor het laten weten. Dat wordt wellicht de volgende stap na de bougies. Hij vertelde net dat de bougies 7 jaar geleden voor het laatst vervangen zijn.. Dus of ze nu de oorzaak van het probleem zijn of niet een verse set bougies kan geen kwaad.
Als de bougies 7 jaar geleden zijn vervangen, hoe lang geleden zijn dan de bougiekabels vervangen? Die ook meepakken? Zegt dit iets over het onderhoud van de auto? Brandstof filter?
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Max1996
We zullen de bougies en bougiekabels vervangen. Of het nu de oorzaak is of niet, het lijkt me verstandig om dit te doen.

Een andere veelvoorkomende oorzaak die ik op internet heb gelezen, is de krukassensor. Ik heb al een tijdje gezocht, maar ik kan het onderdeelnummer niet vinden. Weet iemand het onderdeelnummer van de krukassensor voor een handgeschakelde Polo 6N2 1.4 16V uit 2001?
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Bougies lijken mij dit niet te veroorzaken maar inderdaad goed om te vervangen. Ik zou het zoeken rond de inspuiting.
Verwacht ik ook niet, maar goed vervanging kan geen kwaad. We gaan ook nog even de temperatuursensor uitlezen om deze ook uit te sluiten.
Met de inspuiting bedoel je de brandstofpomp en de bijbehorende druk?
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Verwacht ik ook niet, maar goed vervanging kan geen kwaad. We gaan ook nog even de temperatuursensor uitlezen om deze ook uit te sluiten.
Met de inspuiting bedoel je de brandstofpomp en de bijbehorende druk?
Hoewel het niet mijn eigen auto is, vind ik het toch leuk om een korte update te geven en om advies te vragen:

Nogmaals bedankt voor alle tips. Het probleem van het moeilijk starten doet zich altijd voor bij een warme start en niet bij een koude start. Daarom denk ik als eerste aan de temperatuursensor, maar we hebben de waarde ervan nog niet gemeten. We hebben de bougies en bougiekabels nog niet vervangen, omdat er eerst een ander probleem was.

De auto lekt een klein beetje olie, maar het was lastig te achterhalen waar de lekkage precies vandaan komt zonder een autobrug. We hebben alleen kunnen kijken door onder de auto te gaan liggen met behulp van een setje assteunen. Daarom hebben we besloten om de auto naar een garage te brengen, zodat een professional er naar kan kijken. Na een middag in de garage te hebben gestaan, zijn de volgende punten geconstateerd:

  • De rechtervoorveer is afgebroken. De reparatiekosten bedragen €220,-.
  • Er is een lekkage van koelvloeistof, waarvan de reparatiekosten tussen de €100,- en €200,- zullen liggen. Waarschijnlijk is er sprake van een lekkend waterhuis.
  • Er is een lekkage van versnellingsbakolie. Er is geen kostenindicatie gegeven, omdat de versnellingsbak volledig gedemonteerd moet worden.
  • Er is een lekkage van motorolie, voornamelijk veroorzaakt door de kleppendeksels. De kosten voor reparatie bedragen €350,-. Echter, omdat de nokkenas en distributieriem ook losgemaakt moeten worden, is het advies om deze ook te vervangen. De totale kosten bedragen dan €800,-.
Kortom, er zijn veel hoge kosten (hoewel ik moeilijk kan beoordelen of ze realistisch zijn) voor een relatief oude auto. Bovendien moeten we vertrouwen op de expertise van de monteur dat alles wat geconstateerd is ook daadwerkelijk klopt. Het advies van de monteur was om de veer te repareren, zodat de auto door de APK-keuring komt, en daarna te beslissen of we de auto willen verkopen. Wat denken jullie?
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Hoewel het niet mijn eigen auto is, vind ik het toch leuk om een korte update te geven en om advies te vragen:

Nogmaals bedankt voor alle tips. Het probleem van het moeilijk starten doet zich altijd voor bij een warme start en niet bij een koude start. Daarom denk ik als eerste aan de temperatuursensor, maar we hebben de waarde ervan nog niet gemeten. We hebben de bougies en bougiekabels nog niet vervangen, omdat er eerst een ander probleem was.

De auto lekt een klein beetje olie, maar het was lastig te achterhalen waar de lekkage precies vandaan komt zonder een autobrug. We hebben alleen kunnen kijken door onder de auto te gaan liggen met behulp van een setje assteunen. Daarom hebben we besloten om de auto naar een garage te brengen, zodat een professional er naar kan kijken. Na een middag in de garage te hebben gestaan, zijn de volgende punten geconstateerd:

  • De rechtervoorveer is afgebroken. De reparatiekosten bedragen €220,-.
  • Er is een lekkage van koelvloeistof, waarvan de reparatiekosten tussen de €100,- en €200,- zullen liggen. Waarschijnlijk is er sprake van een lekkend waterhuis.
  • Er is een lekkage van versnellingsbakolie. Er is geen kostenindicatie gegeven, omdat de versnellingsbak volledig gedemonteerd moet worden.
  • Er is een lekkage van motorolie, voornamelijk veroorzaakt door de kleppendeksels. De kosten voor reparatie bedragen €350,-. Echter, omdat de nokkenas en distributieriem ook losgemaakt moeten worden, is het advies om deze ook te vervangen. De totale kosten bedragen dan €800,-.
Kortom, er zijn veel hoge kosten (hoewel ik moeilijk kan beoordelen of ze realistisch zijn) voor een relatief oude auto. Bovendien moeten we vertrouwen op de expertise van de monteur dat alles wat geconstateerd is ook daadwerkelijk klopt. Het advies van de monteur was om de veer te repareren, zodat de auto door de APK-keuring komt, en daarna te beslissen of we de auto willen verkopen. Wat denken jullie?
Ik denk dat je maat vooral moet nagaan of de reparaties het nog waard zijn. Ook vind ik het persoonlijk dan nog zonde om er zoveel tijd, moeite maar ook zuuverdiend geld in te stoppen.
De Polo komt uit 2001. Je maat kan beter investeren in een wat jongere auto dan deze 6N nog op de weg te houden, vind ik! Ik denk heel eerlijk dat hij mét deze gebreken ook geen 800 euro voor de Polo terug krijgt als hij hem verkoopt.
Succes nog! :)
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!