Audio upgrade Blue GT

Het doel is relatief goed geluid uit de standaard RCD-310 te krijgen. Ik wilde per se de standaard radio met stuurbediening erin hebben, omdat ik het mooier vind en het minder diefstalgevoelig is dan een dure dubbeldin headunit. Ook is de bediening van de standaard VW radios heel prettig.

Dat betekend dus dat je voor goed geluid in ieder geval de speakers moet vervangen, en een losse versterken met high level input is eigenlijk ook nodig omdat je anders het rendement uit betere speakers niet haalt. Ik heb gekozen voor Polk Audio speakers, voor zit er een MM6501 compo in. Achter een MM651 coax.
747192114541.jpg

Voor de versterker heb ik gekozen voor een Blaupunkt THA 475. Je kan deze versterken eventueel zonder knippen in je kabelboom of kabels trekken met een standaard VW radio gebruiken, mits je de standaard speakersnoeren gebruikt. Ik heb hier niet voor gekozen, de versterker ligt achterin de auto met nieuwe bekabeling. Maar ik heb wel de stekkers gebruikt zodat alles makkelijk terug naar standaard te brengen is als ik de auto verkoop. En er zit ook gelijk een line out op waar ik de actieve sub mee aan kon sturen, dat kan met de radio namelijk niet.

bp_THA475PnP_perspective_cable12952815644d346d9c66db2.jpg
Hier wat foto's van de inbouw, ik heb ook gelijk de deuren laten ontdreunen en dempen. Dat klinkt vrij overdreven, maar dit maakt in geluidskwaliteit zoveel uit dat je je afvraagt waarom dit niet af fabriek al gedaan wordt.
http://www.gehringprojects.com/2013-07-26-16.04.01.jpg

Achterin ligt ook een kleine sub, de Pioneer TS-WX77A die ik nog uit mijn vorige auto had. Prima sub voor als je gewoon muziek wil luisteren op een normaal volume.

Omdat ik de sub niet zo solide vond klinken in de Polo, ben ik begonnen wat dingen aan de achterbak aan te passen. Ik wil het reservewiel eruit hebben, want die ruimte kan ik goed gebruiken als extra kofferruimte. De kuip waar het wiel in lag moest ook wat gedempt worden, op sommige plekken was het niet nodig. Dit is Silent Coat Extreme, ik had het nog niet eerder gebruikt maar het is wat voordeliger dan Dynamat en voor mijn gevoel precies hetzelfde. Helemaal bedekken was niet nodig, ik alleen de plekken die hol klonken en resoneerden gedaan.
2013-08-03-12.49.13.jpg

De afdekplaat van het reservewiel rammelde ook een beetje, ik heb de rubbertjes die erop zaten vervangen door een rand Silent Coat Noise Isolator. Nu ligt de plaat wat vaster en is de ruimte ook meer geluidsdicht. Midden op de plaat nog een plaat Silent Coat extreme om te verzwaren, en daaroverheen Silent Coat Absorber. Als de plaat nu nog niet solide voelt zet ik er nog een 'pootje' onder die op de bodem van de reservewiel ruimte rust.
2013-08-03-12.49.24-2.jpg

De sub konk het beste met éen deel van de achterbank plat, maar dan heb je vrij veel afrolgeluid van de achterste wielkasten. Dus ook meteen aangepakt. Eerst ondreunen:
2013-08-03-13.04.33.jpg

Dan de hele wielkast in de Noise Isolator. Let ook op het paneeltje achter de gordelspanner, dit is echt een holle ruimte die heel erg doorklinkt dus ook ontdreunt en later nog geisoleerd.
2013-08-03-13.23.37.jpg

Dit is de binnenkant van het plastic van de wielkast, dit heb ik ook nog eens met Sound Absorber gedempt.
2013-08-03-13.30.36.jpg

Dat is het voorlopig, ik moet in de achterdeur ook nog wat veranderen dus daar zal ik ook foto's van maken binnenkort.
 
Dan het vervolg, de achterdeuren. De voordeuren heb ik laten doen, daar heb ik geen foto's van maar het principe is hetzelfde.

Om de deurpanelen te verwijderen moet je een kapje dat over de handgreep zit verwijderen daar zitten twee torx schroeven onder. En onder het speakerrooster zit de derde schroef, alledrie zijn ze even lang> Gewoon losdraaien, je hebt wel een lang bitje nodig want er zit er één heel diep. Het paneel zit verder met klemmen/drukkers vast, je kan het van onderaf met beleid stuk voor stuk los klikken. Het paneel hangt dan aan de bovenkant nog in de raamsponning, beetje optillen en hij is eraf. Let wel op dat de kabel van de deur en elec. ramen nog vastzitten, die kan je gemakkelijk loshalen zonder gereedschap.

Dit is allemaal vrij gemakkelijk te doen, een uurtje per deur als je het nog nooit gedaan hebt en heel onhandig bent. Ik heb vrij veel materiaal gebruikt en de hele deur ontdreunt en geisoleerd, omdat ik ook het geluid van buitenaf wilde minimaliseren. Als je alleen het geluid van je speakers wil verbeteren kan je met veel minder materiaal toe, bijvoorbeeld met 2 tot 3 van deze setjes doe je twee deuren al behoorlijk goed:
HifiMotive - Car Audio Supplies | PRODUCTEN | SILENT COAT | Ontdreuning - Dempingsmaterialen | - Car Audio - Car Hifi - Speakers

Stap éen is altijd ontdreunen, dit is direct achter de speaker het belangrijkst dus doe hier gerust twee lagen. Het zilver is Silent Coat, het oppervlak is het buitenste plaatwerk van de deur. Dit is een groot oppervlak en ontdreunen is dan nog belangrijker.
achter_sp_dyna.jpg

De rest van het buitenste plaatwerk kan je ook doen als je voldoende materiaal hebt, je moet een zwarte plastic kap weghalen om binnenin de deur te komen. Je ziet op de foto dat VW hier ook al wat zwart materiaal op heeft geplakt, ideaal is zo'n 70% van het oppervlak te beplakken.
buitenkant_deur_dyna.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achter de speaker, over de ontdreuning nog een laag isolatie, en daaroverheen nog een laag absorber.
achterspeaker_abs.jpg

Ook de onderkant van deur achter de speaker absorber, dit is de "klankkast" van je speaker dus je wil heen en weer kaatsend geluid voorkomen.
onderspeaker_abs.jpg

Dan de speaker terugplaatsen, en rondom heb ik lange strook ontdreuning rondom geplakt op de dunne plasic ring. Zo zit de speaker veel steviger vast in een wat zwaarder geheel. Kleine inkepingen maken in het materiaal zodat je het mooi kan vormen.
rondspeaker_dyna.jpg
 
De rest van het binnenpaneel, dit is niet per sé nodig maar het kan en kwaad.
deurhalf.jpg

rechts_dyna-full.jpg

En als laatste de binnenkant van het plastic deurpaneel. Hier een enkel plaatje ontdreun, ook niet echt nodig maar toch... Belangrijker, rond de grill waar de speaker straks achter zit goed veel absorber. Zo voorkom je dat het geluid van de speaker "weglekt" door de hele binnendeur heen. Probeer dit echt mooi sluitend te krijgen, zonder dat het foam de speaker raakt. Als je het te dik doet krijg je het paneel niet meer mooi sluitend, dus goed opletten. \
grill_abs.jpg

Dat is alles, het resultaat is een merkbaar stillere auto als je de radio uit hebt. En een veel beter geluid als je je muziek wat harder zet, er trilt niets meer en buiten de auto hoor je ook veel minder.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!