Audio upgrade 9N3

Bosino

Bekend lid
1,012
10
48
Heb afgelopen week veel gereden in een Golf 6 met Dynaudio.
Nu was ik zo onder de indruk over het geluid, dat ik dit ook in mijn Polo wil. Aangezien het veel werk is om Dynaudio werkend te krijgen in de Polo, dacht ik eraan om mijn standaard luidsprekers te vervangen.

Ik zit echter met een groot probleem. Ik heb 0% verstand/ervaring als het om audio gaat. Heb een beetje op Google gekeken en deze forum doorzocht, maar mijn vragen blijven helaas onbeantwoord :(.

Voor zitten er 2 luidsprekers en 2 tweeters, en achter zitten er 2 luidsprekers en 2 tweeters. Ik wil ze alle 8 vervangen. (het is een 3deurs Polo)


Nu zit ik met het volgende,

-Moet ik 2weg of 3weg luidsprekers aanschaffen? Wat is het verschil tussen deze 2?
-Wat is het verschil tussen een composet en normale luidsprekers?
-Welke merken zijn van goede kwaliteit?
-Bij sommige luidsprekers krijg je er een soort van kastje bij en bij sommige niet. Waar zijn deze kastje goed voor?
-Wat is de diameter van de luidsprekers en tweeters? Zijn de speakers en tweeters voorin hetzelfde formaat als achterin?
-Moet ik ook nog letten op watt, ohm en inbouwdiepte?
-Heb ik een versterker nodig voor de nieuwe luidsprekers?

Heb deze vragen gegoogled, maar op elke site krijg je andere informatie.

Dit is de radio die ik erin heb zitten,




Alvast bedankt.
 
Persoonlijk ben ik grote fan van Helix. Die hebben een lage gevoeligheid waardoor ZE dus met weinig veel kunnen. Dat bakje dat er bij zit is een filter.

Of een versterker 'verplicht' is, wel dat ligt aan je eigen smaak. Radio's geven in het algemeen (veel) minder vermogen dan de speakers aan kunnen dat heeft als gevolg dat de speakers op een hoger volume bagger gaan klinken, kraken, clipsen etc. Een versterker zorgt dat de speaker optimaal benut kan worden en op hoger volume geen kwaliteit verliest.

Persoonlijk vind ik ideaal om een goede compo voor de midden en hoge tonen en een subwoofer voor de lage tonen. Hoeft geen boemkar te zijn maar gewoon als goede aanvulling.

Best begin je dus gewoon met en goede compo en zeker de deuren dempen! Immens verschil. Daarna kan je zien of beter gezegd horen wat je ervan vind, kraken of clipsen ze te rap kan je je speakers versterkt laten spelen of een subwoofer de lage tonen laten overnemen want daarmee hebben gewone speakers het meeste last.
Sent from my RM-846_eu_belgium_380 using Board Express
 
Kraken doen ze ook met de standaard speakers. Het lijkt me dan verstandig om ook een versterker aan te schaffen voor de nieuwe speakers.

Ik ben niet zo'n fan van een subwoofer (neemt veel ruimte in beslag). Ik heb liever goede speakers met een diepe bass, zuivere middentonen en heldere hoge tonen.
Kan ik geen tweeters voor de hoge tonen nemen en luidsprekers voor de midden en lage tonen? Of heb je mooier geluid als je tweeters neemt voor de hoge tonen, luidsprekers voor de midden tonen en een subwoofer voor de lage tonen?

Als het geluid na het dempen beter wordt, ga ik ze ook dempen.
 
Tweeters zijn er idd voor de hoge tonen, speakers zijn de midden & lage. Een speaker versterkt geeft ook goede bass dus dat is idd ook een goede mogelijkheid. Een kleine (actieve) subwoofer kan je zelf al in je reservewiel of onder je zetel steken maar ik snap je punt. Net om die reden heb ik ook mijn subwoofer weggedaan.

Mooier geluid met sub ga ik zeker niet zeggen, maar je speaker zien dan wel minder af als je de lage tonen naar de sub doorstuurt. Niet dat je speakers meteen kapot spelen van de lage tonen maar als je constant tegen max volume gaat spelen gaan je spoelen wel afzien.

Maar ik denk niet dat je continue met volume op max gaat rondrijden.

Je hebt ook plug & play versterkers voor je speakers, zijn niet groot en zijn zonder meer aan te sluiten op je originele bekabeling.

Begin eerst met defitge speakers & dempen, dan gaat je geluidskwaliteit & bass al een hele verbetering zijn. Voor het zelfde geld is dat al bass genoeg voor jou en moet je geen versterker meer kopen. Wil je achteraf toch meer bass kan je nog altijd een versterker kopen.
 
Je hebt me bang gemaakt met dat kraken als je geen versterker hebt Stick Out Tongue. Heb geen zin om alles weer los te halen zodat ik een versterker kan aansluiten.

Ik denk dat ik voor een set goede luidsprekers ga en een versterker. Deuren dempen ga ik dan ook doen.

Weet je misschien welke maat luidsprekers ik nodig heb? Welke diameter en welke inbouwdiepte?
 
Origineel is 13cm (vooraan) maar 16.5 past ook zonder probleem, heb je wel inbouwkaders nodig.

Maar heey bosino, het kraakt pas als je echt tegen het max open draait! Half open volume speelt nog zonder gekraak (tenzij je echt bass op max zet). Versterker plaats je niet achter de deurpanelen dus daar moet je niet voor zien, speaker moet je ook alleen achter de deurpanelen & a stijlen zijn.

Inbouwdiepte ken ik niet meteen vanbuiten maar meeste speakers passen wel.

Veel hangt natuurlijk ook af van welke muziek je luisterd, dubstep & techno & hardcore etc ga je natuurlijk veel rapper hebben dat je speakers kraken dan dat je bvb klassiek luisterd ik zeg maar iets. Ik luister afwisselend rock, 'normale' muziek (daarmee bedoel ik wat je ook op de radio hoort etc en heeel zelde wat D&B en ik heb op het volume dat ik luister nog nooit gekraak gehoord. Onversterkte helix heb ik steken, wel deuren goed gedempt.
 
Ik zou ook beginnen bij je radio. De VW radio is absoluut geen winnaar als het neer komt op geluid. Met alleen al een high end radio merk je het verschil al gigantisch.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Radio doet idd ook veel aan kwaliteit, maar goede radio op 'slechte' speakers geeft nog altijd niet echt iets. Met mijn JVC dubbeldin had ik idd veel betere kwaliteit + veel betere afstelmogelijkheden dan met de RCD200 in de 9n3.

Heb nu nog de JVC liggen & soms twijfel ik om die in de 6r te steken maar dan ben ik mijn sensoren op de radio kwijt.
 
Klopt, de radio wat er nu inzit is niet de beste. Maar je hebt toch geen goede radio nodig als je een goede versterker hebt?

Morgen ga ik ff langs bij een audiozaak om te kijken wat ik ongeveer nodig heb en wat het gaat kosten. En misschien hebben hun nog een paar tips voor mij :).
 
Radio merk je toch wel aan sound quality & de afstelmogelijkheden zijn ook veel beter. Nu heb je trebble middle en bass enkel maar met een aftermarket heb je echt een equalizer die je perfect naar je wens kan afstellen. Maar zonder deftige speakers sta je even ver dus eerst daarin investeren voor je een andere radio koopt.
 
Vandaag naar de shop geweest, en terug gekomen met 2 composetjes, een versterker, isolatie materiaal en 5kg aan kabels. En een groot gat in m'n portemonnee.

ImageUploadedByTapatalk 21373562637.517499.jpg

Ik heb weinig kennis van kabels en electro. Maar ben goed geinformeerd door de verkoper.
 
Hertz is ook geen slechte keus! Speelt goed.

ivm je deuren, zien dat je achter je speakers ook wat plak, dus de ruimte waar je ruit zt. Dan onder de adapter ring ook een laagje & onder je speaker (dus op de adapter ring & de speaker) en dan zoveel mogelijk metaal ook dempen.

Je zal weer even je werk hebben! Big Grin Maar eens het erin zit zal je er wel geniet van hebben.
 
Ik had verwacht dat ik met een paar uur wel klaar was. Maar shittt man wat heb ik dat onderschat. Ben gisteren van 10.00u tot 23.00u bezig geweest om alle deuren te isoleren en alle kabels netjes wegwerken.

Ik heb nu alle speakers voorzien van nieuwe bedrading, de versterker is voorzien van voeding en van massa. Alleen zit ik nu vast.

Hoeveel extra kabels moet ik nog trekken die van de radio naar de versterker gaan?
 
Hoe dat je signaal (van je geluid) bij de versterker moet aankomen,et speakerdraad of rca kabel? Welke versterker heb je, zal een opzoeken dan of je speakerdraad nog moet leggen of via rca.

Heb je er een high-low Converter bij gekregen, om high (speakerdraad) om te zetten naar low (rca).

Ik vermoed dat je versterker high ingang heeft.
Dan moet je van aan je radio de plus en min van je speaker naar een kanaal op je versterker leggen, dus per kanaal sluit je 1speaker aan.
Sent from my RM-846_eu_belgium_380 using Board Express
 
Er zijn 2 ingangen waar ''High'' bij staat, dus ik denk dat het een versterker met high ingang is.


Ik heb er 2 stekkers bij gekregen waar 4korte draden aan zitten per stekker. Deze kun je in die high ingang klikken.

10dgz68.jpg


2utnfo2.jpg


De speakers heb ik op die linker gaatjes aangesloten.
2zpsgsh.jpg



Hier een schema van hoe het er nu uitziet.

30w046s.jpg
 
Hartstikke bedankt!! Ze doen het Big Grin.

Heb alleen de luidsprekers aan de voorkant vast gesoldeerd. Morgen of maandag doe ik de achterste.

Damnn wat een geluid komt daar vanaf zeg!! Niet overdreven hard, maar gewoon lekkere zuivere muziek :).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!