Hallo allemaal, het werd tijd dat ik mij een keer voorstelde en liet weten wat voor Polo ik heb

.
Ik heb mijn Polo begin februari gekocht bij een garage in Urk. De auto was in goede staat, van eerste eigenaar en met VW Mobiliteitsgarantie t/m oktober 2014. Er zit wel een krasje op de achterbumper en de voorbanden en ruitenwissers waren versleten.
Banden, uitlijnen en ruitenwissers
Ik heb de voorbanden vrij snel vervangen. Er zaten Continental SportContact 2 banden op. Ik heb deze laten vervangen voor een setje Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Bewust niet gekozen voor de Dunlop SP Sport Maxx. Naar verluid willen deze Dunlop's nog wel eens cuppen. De schade was € 232 voor de banden en € 45 voor het uitlijnen bij een lokale bandenboer. Ik heb online 3 nieuwe ruitenwissers (Bosch AeroTwin) besteld voor € 33. Ik heb deze er zelf opgezet, ging vrij gemakkelijk.
Remmen
Het viel mij op dat de remmen toch wat vreemd aanvoelden en de auto vertraagde ook niet goed genoeg naar mijn mening. Ik heb hiervoor de nodige VAG auto's gereden zoals een Audi A3 1.4T en twee Skoda Octavia's met een 1.6 TDI. Bij deze auto's voelde het rempedaal lekker hard aan en reageerden de remmen ook voorspelbaar. Bij de Polo was het rempedaal wat slapjes en had ik soms het idee dat hij niet zou afremmen. Ik heb de auto naar een VAG garage gebracht en de monteur gaf aan dat het wat slappere gevoel van het rempedaal bij deze remmen hoorden. Na wat onderzoek bleek dat de schijven en blokken in orde waren, echter waren de remmen nogal vervuild. Waarschijnlijk vanwege het lange staan bij de verkoper, toch zo'n 3 maanden. Ik kreeg de optie om nieuwe blokken te plaatsen i.v.m. eventuele verglazing (ondanks dat ze recentelijk waren vervangen) of om de boel los te halen en schoon te laten maken. Ik heb gekozen voor het laatste. De schijven en blokken zijn opnieuw geschuurd en de remklauwen hebben ook wat aandacht gekregen. Ook bleek dat de remklauw links achter vastzat en totaal niet werkte. Deze kon gelukkig gangbaar gemaakt worden en voor de zekerheid heb ik nog een remvloeistofservice uit laten voeren. Het resultaat mocht er zijn, een auto die veel beter afremt. Het rare gevoel in het pedaal is voor een gedeelte wel gebleven maar de Polo remt nu als een echte GTI

.
Het rijden
Ik vind dat de Polo heerlijk rijdt, vooral accelereren is een feest. Vanaf 2.000 rpm is de turbo bij de les, maar na 3.000 rpm begint het feest pas echt. Gelukkig woon ik in de buurt van Duitland zodat ik de Polo af en toe kan uitlaten. Tot 210 km/pu gaat het vrij soepel, daar loopt hij wat moeizamer door naar 225 km/pu (op de teller). In de bochten heeft hij veel grip en de stoelen geven veel ondersteuning. Schakelen gaat heel soepel en hierdoor kun je moeiteloos de juiste versnelling kiezen.
Uiteraard heb ik ook de nodige duels uitgevochten met andere auto's. Een beetje gespeeld met een snelle Golf 4 die achter mij zat. Bij de eerste de beste gelegenheid haalde hij mij vrij gemakkelijk in. Bleek een R32 te zijn, heb ik weer :S). Ook nog een stoplicht sprint gedaan met een Golf 3 GTI (150 PK), die ik op 90% een auto lengte voorbleef. Verder in een sprint van 50 km/pu tot 130 het leven zuur gemaakt van een Giulietta Quadrifoglio. Hij kwam mij met erg veel moeite nipt voorbij :twisted:.
Nadelen
Er zijn wel wat kleine nadelen aan deze type Polo. De draaicirkel is vrij matig voor zo'n kleine auto. Ook is er al een tellerafwijking van 10 km bij snelheden vanaf 100 km/pu. Ik heb wat navraag gedaan bij vrienden/kennissen die ook een Polo 9N3 hebben en die geven aan dat dit een Polo kwaal is. Verder valt het mij op dat de besturing licht aanvoelt. Bij normaal gebruik is dit niet zo erg, echter bij het serieuze stuurwerk is dit vervelend. Na wat leeswerk op het forum heb ik begrepen dat dit te verhelpen is door de draagarm rubbers te vervangen voor een ander type. Dat ben ik nog van plan om te doen.
Achterbanden en stadslichten
Net voor de APK heb ik ook de achterbanden laten vervangen. Er zat nog wel genoeg profiel op maar de banden hadden toch wat droogtescheuren. Uit voorzorg dus laten vervangen en wederom gekozen voor de Goodyears omdat deze prima bevallen. De stadslichten waren defect en heb ik samen met een buurjongen vervangen.
Longlifebeurt en APK
Telefonisch heb ik een prijsopgave gevraagd voor een Longlifebeurt bij VW dealer in Duiven (Zijm). Ik kreeg te horen dat dit € 475 zou kosten en dat het 3,5 uur zou duren. Niet goedkoop uiteraard maar ik kon er mee leven en heb een afspraak gemaakt. Tijden de beurt zijn de volgende zaken vervangen/gedaan:
- Olie en oliefilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Bougies (4x)
- APK
- Kentekenverlichting vervangen
- Stoelframe linksvoor vastgezet (zat een beetje los)
Remvloeistof service werd op mijn verzoek overgeslagen omdat ik dit al eerder had laten doen. Ze waren binnen 2,5 uur al klaar en de kosten vielen gelukkig lager uit (€ 379). De APK werd met 2 jaar verlengd net als de Mobiliteitsgarantie van VW.