Ascari :: 2008 volkswagen polo gti
Ascari :: 2008 volkswagen polo gti

Showroom Ascari :: 2008 volkswagen polo gti

Hallo allemaal, het werd tijd dat ik mij een keer voorstelde en liet weten wat voor Polo ik heb :).

Ik heb mijn Polo begin februari gekocht bij een garage in Urk. De auto was in goede staat, van eerste eigenaar en met VW Mobiliteitsgarantie t/m oktober 2014. Er zit wel een krasje op de achterbumper en de voorbanden en ruitenwissers waren versleten.

Banden, uitlijnen en ruitenwissers

Ik heb de voorbanden vrij snel vervangen. Er zaten Continental SportContact 2 banden op. Ik heb deze laten vervangen voor een setje Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Bewust niet gekozen voor de Dunlop SP Sport Maxx. Naar verluid willen deze Dunlop's nog wel eens cuppen. De schade was € 232 voor de banden en € 45 voor het uitlijnen bij een lokale bandenboer. Ik heb online 3 nieuwe ruitenwissers (Bosch AeroTwin) besteld voor € 33. Ik heb deze er zelf opgezet, ging vrij gemakkelijk.

Remmen

Het viel mij op dat de remmen toch wat vreemd aanvoelden en de auto vertraagde ook niet goed genoeg naar mijn mening. Ik heb hiervoor de nodige VAG auto's gereden zoals een Audi A3 1.4T en twee Skoda Octavia's met een 1.6 TDI. Bij deze auto's voelde het rempedaal lekker hard aan en reageerden de remmen ook voorspelbaar. Bij de Polo was het rempedaal wat slapjes en had ik soms het idee dat hij niet zou afremmen. Ik heb de auto naar een VAG garage gebracht en de monteur gaf aan dat het wat slappere gevoel van het rempedaal bij deze remmen hoorden. Na wat onderzoek bleek dat de schijven en blokken in orde waren, echter waren de remmen nogal vervuild. Waarschijnlijk vanwege het lange staan bij de verkoper, toch zo'n 3 maanden. Ik kreeg de optie om nieuwe blokken te plaatsen i.v.m. eventuele verglazing (ondanks dat ze recentelijk waren vervangen) of om de boel los te halen en schoon te laten maken. Ik heb gekozen voor het laatste. De schijven en blokken zijn opnieuw geschuurd en de remklauwen hebben ook wat aandacht gekregen. Ook bleek dat de remklauw links achter vastzat en totaal niet werkte. Deze kon gelukkig gangbaar gemaakt worden en voor de zekerheid heb ik nog een remvloeistofservice uit laten voeren. Het resultaat mocht er zijn, een auto die veel beter afremt. Het rare gevoel in het pedaal is voor een gedeelte wel gebleven maar de Polo remt nu als een echte GTI :).

Het rijden
Ik vind dat de Polo heerlijk rijdt, vooral accelereren is een feest. Vanaf 2.000 rpm is de turbo bij de les, maar na 3.000 rpm begint het feest pas echt. Gelukkig woon ik in de buurt van Duitland zodat ik de Polo af en toe kan uitlaten. Tot 210 km/pu gaat het vrij soepel, daar loopt hij wat moeizamer door naar 225 km/pu (op de teller). In de bochten heeft hij veel grip en de stoelen geven veel ondersteuning. Schakelen gaat heel soepel en hierdoor kun je moeiteloos de juiste versnelling kiezen.
Uiteraard heb ik ook de nodige duels uitgevochten met andere auto's. Een beetje gespeeld met een snelle Golf 4 die achter mij zat. Bij de eerste de beste gelegenheid haalde hij mij vrij gemakkelijk in. Bleek een R32 te zijn, heb ik weer :S). Ook nog een stoplicht sprint gedaan met een Golf 3 GTI (150 PK), die ik op 90% een auto lengte voorbleef. Verder in een sprint van 50 km/pu tot 130 het leven zuur gemaakt van een Giulietta Quadrifoglio. Hij kwam mij met erg veel moeite nipt voorbij :twisted:.

Nadelen
Er zijn wel wat kleine nadelen aan deze type Polo. De draaicirkel is vrij matig voor zo'n kleine auto. Ook is er al een tellerafwijking van 10 km bij snelheden vanaf 100 km/pu. Ik heb wat navraag gedaan bij vrienden/kennissen die ook een Polo 9N3 hebben en die geven aan dat dit een Polo kwaal is. Verder valt het mij op dat de besturing licht aanvoelt. Bij normaal gebruik is dit niet zo erg, echter bij het serieuze stuurwerk is dit vervelend. Na wat leeswerk op het forum heb ik begrepen dat dit te verhelpen is door de draagarm rubbers te vervangen voor een ander type. Dat ben ik nog van plan om te doen.

Achterbanden en stadslichten
Net voor de APK heb ik ook de achterbanden laten vervangen. Er zat nog wel genoeg profiel op maar de banden hadden toch wat droogtescheuren. Uit voorzorg dus laten vervangen en wederom gekozen voor de Goodyears omdat deze prima bevallen. De stadslichten waren defect en heb ik samen met een buurjongen vervangen.

Longlifebeurt en APK
Telefonisch heb ik een prijsopgave gevraagd voor een Longlifebeurt bij VW dealer in Duiven (Zijm). Ik kreeg te horen dat dit € 475 zou kosten en dat het 3,5 uur zou duren. Niet goedkoop uiteraard maar ik kon er mee leven en heb een afspraak gemaakt. Tijden de beurt zijn de volgende zaken vervangen/gedaan:

  • Olie en oliefilter
  • Luchtfilter
  • Interieurfilter
  • Bougies (4x)
  • APK
  • Kentekenverlichting vervangen
  • Stoelframe linksvoor vastgezet (zat een beetje los)

Remvloeistof service werd op mijn verzoek overgeslagen omdat ik dit al eerder had laten doen. Ze waren binnen 2,5 uur al klaar en de kosten vielen gelukkig lager uit (€ 379). De APK werd met 2 jaar verlengd net als de Mobiliteitsgarantie van VW.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Distributieriem 67.000 KM
In januari van dit jaar heb ik de distributieriem laten vervangen bij een VAG Dealer, kosten waren € 550. Het advies voor de 1.8T is om de 6 jaar of 120.000 een distributiewissel. Omdat de 6 jaar net om waren leek het mij verstandig om er niet langer mee te wachten. De volgende zaken zijn vervangen/gedaan.
  • Distributieriem
  • Multiriem
  • Waterpomp
  • Spanningsdemper
  • Koelvloeistof ververst
De onderdelen die er af kwamen zagen er nog goed volgens de monteur. Ontluchten van het koelsysteem was wel een hele klus, maar is net voor sluitingstijd toch nog gelukt.

Kleine upgrades
Verder heb ik zelf nog wat kleine upgrades gedaan:
  • Polo 6R antenne
  • Kentekenplaathouder voor vervangen (aantal clipjes waren kapot)
  • Ruitenwissers voor+achter
  • 4200K Mistlampen van Osram Coolblue
  • Led stadslichten
De mistlampen zijn iets witter dan de OEM lampen en geven een licht blauwe gloed over het wegdek. Lichtopbrengst is ook zeer goed. Ik had wel een wittere gloed verwacht, achteraf gezien had ik toch voor 7000K lampen moeten gaan. Verder heb ik nieuwe ruitenwissers van Bosch gemonteerd. De oude zijn circa 10 maanden mee gegaan.

url]

Autobahn
Ik ben met enige regelmaat in Duitsland en meestal hang ik de Polo dan met 120 km/h netjes aan de cruisecontrol. Zo af en toe gaat het gas er dan toch op en houd de Polo zich (zonder chip) goed staande tegen andere auto's.

Mazda RX8: bij snelheden tussen 120-200 km/h kwam hij niet bij mij weg. Op de stukken dat wij naast elkaar reden was hij wel een fractie sneller.
Audi A3 sedan 1.8 TFSI (180 PK): deze Audi kwam kon ik van 130 km/h tot 190 achter mij houden. Toen ik naar de 5e versnelling moest kwam hij mij wel overtuigend voorbij en kon ik hem niet meer bijhouden.
VW New Beetle 2.0 TFSI 200 PK: een beetje hetzelfde verhaal als met Audi. Na de 220 km/h kwam hij mij pas met erg veel moeite voorbij.
Audi A4 2.0 TDI 150 PK: Deze A4 bezorgde ik de schrik van zij leven door bij 130 km/h (terwijl hij vlak achter mij reed) overtuigend bij hem weg te rijden.

Binnenkort
De kilometerstand staat nu op 79.000 KM. Op het programma staan nog wat klein onderhoud en upgrades zoals een Yatour module. Daarover later meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: starsky en capszz
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!