Aral 102 vs Ron (98) (jullie ervaringen)

Jordyyy

Bekend lid
105
33
57
Hallo allen,

Geen idee of dit onderwerp al eens aan bod is gekomen, maar ik was toch even benieuwd.

Ik lees veel berichten dat de auto op Aral 102 een stuk beter rijd dan de 98 uit Nederland, heeft iemand hier ervaringen mee?
Zelf woon ik dicht bij de Duitste grens en wil ik het ook gaan uitproberen… het is ook nog eens goedkoper ook momenteel €2,13

Ook lees ik reacties dat Shell V-Power minder goed is dan het lijkt. Zijn hier bewijzen en/of bronnen voor?

Ik heb mij in het verleden laten vertellen dat BP Ultimate het beste is dat je in Nederland kan verkrijgen en dat dit de echte 98 is en dat Shell V-Power eigenlijk gezien kan worden als euro 97. Of dit waar is weet ik eigenlijk niet.

Ben benieuwd of er mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen.
 
Volkswagen  Polo gti  2.0 gti 
Ik heb ook van “horen” zeggen en het een en ander gelezen dat de bp fuel het beste zou zijn.

Als je dichtbij de grens woont kan je ichtanke.de gebruiken.

Dan kan je precies kijken waar je op dat moment bij jou in de buurt het goedkoopst de brandstof kan tanken.

Dit veranderd per uur/bepaalde tijd trouwens.

Kleine tip, je kan een Shell spaarpas bij een evt Shell tankstation pakken, dan kan je kiezen of voor punten of voor nog een paar cent extra korting per liter per tankbeurt. Je moet hem wel registreren, maar het maakt niet uit of je in de of nl woont.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Ik heb ook van “horen” zeggen en het een en ander gelezen dat de bp fuel het beste zou zijn.

Als je dichtbij de grens woont kan je ichtanke.de gebruiken.

Dan kan je precies kijken waar je op dat moment bij jou in de buurt het goedkoopst de brandstof kan tanken.

Dit veranderd per uur/bepaalde tijd trouwens.

Kleine tip, je kan een Shell spaarpas bij een evt Shell tankstation pakken, dan kan je kiezen of voor punten of voor nog een paar cent extra korting per liter per tankbeurt. Je moet hem wel registreren, maar het maakt niet uit of je in de of nl woont.
Ik ga de bp binnenkort ook nog eens proberen…
 
Volkswagen  Polo gti  2.0 gti 
Je hebt deze vraag zelf al een aantal keer gesteld in andere topics volgens mij, maar wat houdt 'beter' voor jou precies in? Beter rijden? Beter verbruik? Beter voor slijtage?

In auto's van tegenwoordig zit bijna zonder uitzondering een klopsensor. Als je 102 tankt ipv 95 dan gaat hij het mengsel meer samen kunnen drukken zonder dat het uit zichzelf wil gaan ontploffen en kan je ontsteking later inzetten. Gevolg is dat je bovenin meer vermogen krijgt. Daarom tunen de meeste mensen hem ook op 98, scheelt vaak zo'n 20pk als het niet meer is.

De vraag stellen is eigenlijk het antwoord geven, als je niet weet waar je op moet letten of wat je zou moeten voelen ga je het verschil niet merken en is het naar mijn idee niet de moeite om speciaal 102 te gaan tanken. Wil je hem laten chippen en wil je er het maximale uitwringen dan moet je ook je intercooler al meenemen en dan is er met 102 tov 98 nog wel wat extra's uit te halen. Maar qua beschikbaarheid van de brandstof lijkt me dat dan weer niet handig.

De korte versie: als je benieuwd bent naar het verschil: rijd erheen, tank het en kijk of je er wat van merkt. Ik zet mijn geld op dat je òf niks merkt òf een placebo-effect gaat waarnemen.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Ik zet mijn geld op dat je òf niks merkt òf een placebo-effect gaat waarnemen.
Over placebo effect gesproken; nog een leuk feitje...alle merken halen hun benzine uit dezelfde brandstofdepots in Nederland. De maatschappijen voegen daarna wel zelf hun eigen additieven toe, om de brandstof ook een reinigende werking te geven. De crux zit m in de hoeveelheid biobrandstof die is toegevoegd. In E10 (goed voor je grasmaaier) zit max 10 % bio-ethanol. In E5 max 5 %. In de premium brandstoffen zoals Shell V-power en BP Ultimate zit geen bio-ethanol. En dat merk je wel, omdat bio-ethanol een lagere calorische waarde heeft dan benzine. Een lagere verbrandingswaarde zeg maar. Hoe meer bio brandstof in je benzine, hoe "slechter" de motor presteert. Dat BP de beste benzine heeft, zoals weleens te lezen is, zou dan ook alleen maar komen omdat BP kennelijk de beste additieven toevoegt, die alleen maar zorgen voor een schonere verbranding, geen betere. Immers haalt BP z'n benzine uit dezelfde brandstof depots als Shell, Total, Tango etc. Qua prestaties zou het niets uit moeten maken...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: Jordyyy
Over placebo effect gesproken; nog een leuk feitje...alle merken halen hun benzine uit dezelfde brandstofdepots in Nederland. De maatschappijen voegen daarna wel zelf hun eigen additieven toe, om de brandstof ook een reinigende werking te geven. De crux zit m in de hoeveelheid biobrandstof die is toegevoegd. In E10 (goed voor je grasmaaier) zit max 10 % bio-ethanol. In E5 max 5 %. In de premium brandstoffen zoals Shell V-power en BP Ultimate zit geen bio-ethanol. En dat merk je wel, omdat bio-ethanol een lagere calorische waarde heeft dan benzine. Een lagere verbrandingswaarde zeg maar. Hoe meer bio brandstof in je benzine, hoe "slechter" de motor presteert. Dat BP de beste benzine heeft, zoals weleens te lezen is, zou dan ook alleen maar komen omdat BP kennelijk de beste additieven toevoegt, die alleen maar zorgen voor een schonere verbranding, geen betere. Immers haalt BP z'n benzine uit dezelfde brandstof depots als Shell, Total, Tango etc. Qua prestaties zou het niets uit moeten maken...


"Qua prestaties zou het niets uit moeten maken..."

Waarom wordt er dan getuned op 98 of 102 ?
 
Waarom wordt er dan getuned op 98 of 102 ?
Er wordt nogal eens gesteld dat het ene merk benzine beter dan de andere is. Echter zit t verschil m alleen in de additieven, want; alle merken benzine komen uit t zelfde grote vat...en die additieven dragen niet bij aan de prestaties, alleen maar een schonere verbranding. Het verschil in prestatie zit m in het octaan getal en de hoeveelheid toegevoegde bio brandstof. Hoe hoger het octaangetal en hoe minder bio brandstof, hoe beter de verbranding/prestaties. En worden de opgegeven waardes van tuners gehaald (als t goed is...andere discussie...) bij gebruik van 98 of 102.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
De enige ervaring die ik heb met 98 is dat ik die tijdens corona tankte omdat E10 volgens berichten sludge vorming kon gaan geven wanneer hij langer stilstond. Mijn Passat heeft altijd 95 te drinken gehad en reed daar prima op. Ik merkte persoonlijk helemaal geen verschil in prestaties.

ik heb 30 jaar bij BP olie gekookt. De benzine uit de primaire destillatie heeft rechte ketens en gaat daarna naar een fabriek waar deze worden omgezet in ringketens. Aromaten. Die bepalen de RON, of octaangetal. Vroeger deden ze dat met lood maar dat is allang niet meer.

Het enige verschil bij een hoger octaangetal is dat de motor later zal gaan pingelen. Dat wil zeggen dat er geen verbranding meer plaats vind maar een explosie boven de zuiger wat kwalijk is voor de motor. Overigens, bij een diesel is het cetaan getal.

En volgens mij, maar dit weet ik niet zeker, is dat de moderne motoren een pingelsensor hebben die de ontsteking kan bijstellen in geval van pingelen.

Maar in ieder geval tank ik alweer een tijdje good old 95 hoor. Je rijdt er geen klap zachter mee.
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Er wordt nogal eens gesteld dat het ene merk benzine beter dan de andere is. Echter zit t verschil m alleen in de additieven, want; alle merken benzine komen uit t zelfde grote vat...en die additieven dragen niet bij aan de prestaties, alleen maar een schonere verbranding. Het verschil in prestatie zit m in het octaan getal en de hoeveelheid toegevoegde bio brandstof. Hoe hoger het octaangetal en hoe minder bio brandstof, hoe beter de verbranding/prestaties. En worden de opgegeven waardes van tuners gehaald (als t goed is...andere discussie...) bij gebruik van 98 of 102.
Ik snap wat je bedoelt te zeggen maar dit klopt niet...Ethanol heeft een hoger octaan getal dan benzine. Hoger octaan getal, kan zich vertalen naar meer timing in de motor en/of compressie wat vermogens voordelen kan geven als de tuner hier rekening mee heeft gehouden. Klopsensoren monitoren detonatie van de motor en zal actief de motor hierop sturen door bv timing of afr bij te stellen.

Maaaar, ethanol heeft een andere stoich verhouding (veeel lager=meer brandstof nodig voor perfecte verbranding) dan benzine waar door de tuner rekening mee gehouden moet worden. Vermogen kan dus afhankelijk van de brandstof en de additieven (wat ook andere octaan verhogers kunnen zijn=meer vermogen?). Hierbij moet je je realiseren dat een tuner voor de particuliere markt er geen studie van maken om achter de komma vermogen te vinden met eventuele risico's die daarbij horen.

Tuners kunnen inderdaad ook aangeven wat hun voorkeurs brandstof, wat logisch is als je kijkt naar bovenstaande. Heb je een brandstof met bio erin zal de afr en timing anders zijn dan zonder, dit geldt ook voor de overige additieven die allemaal invloed hierp hebben.

Wat levendstratego heeft aangeeft, uitkomst zal gebasseerd zijn op je buttdyno
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ik tank met de Polo ron98 daar waar het uit komt, in de GT turbo en de S60 (gechipt) tank ik uitsluitend Aral 102.
De 5 GTT is een oldskool carburatie motor zonder ecu dus onder gemiddelde omstandheden merk ik niks van 102 vs 98, maar aangezien deze 1.1 bar turbodruk draait ipv 0.68 neem ik gewoon geen risico.
Met de Volvo s60 is het verschil aanzienlijk, voelbaar meer power en ook nog iets zuiniger.
 
Volkswagen  Polo  1043cc 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!