Airco probleem, gerelateerd aan Diesel Particle Filter Differential Pressure Sensor?

Ik heb sinds vorige week probleem met de airco (en dat is vervelend met dat warme weer).
Probleem is dat mijn AC soms niet aan gaat. Ik heb climatronic, het AC logo staat in beeld, temperatuur staat op LO, maar er blijft 'lauw warme' lucht uit de roosters komen.
Nu komt dit probleem maar soms voor en de oplossing is redelijk simpel, motor uit, motor weer starten, en de airco doet het weer.
Dit probleem deed zich het eerst voor 10 dagen geleden (toen merkte ik dat het warm bleef). Gisteren had ik 2x dit probleem, 1x van werk naar huis en 1x later op de avond.
Auto is 2 weken geleden bij de dealer geweest voor een servicebeurt, hier hebben ze geen problemen vermeld. (ik had toen ook nog geen problemen ontdekt)

Nu heb ik VCDS en baalde er gisteren stevig van dat het probleem dus vaker voorkomt, dus meteen de storingcodes uitgelezen, zie hieronder:
Code:
Address 01: Engine (J0000-CFWA)
2 Faults Found:
14131 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
          P2453 00 [008] - Implausible Signal
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Mileage: 143296 km
                    Date: 2047.14.29
                    Time: 22:40:20

14136 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
          P2454 00 [008] - Short to GND
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 32
                    Mileage: 143089 km
                    Date: 2047.14.26
                    Time: 11:50:37

Address 08: Auto HVAC (J255)
1 Fault Found:
00898 - Control Circuit A/C compressor
            010 - Open or Short to Plus - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101010
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 103
                    Mileage: 141925 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2047.14.11
                    Time: 20:06:39

Nu staat er 1 foutcode bij de HVAC module, maar die is al wat ouder (1400 km). Dus ik verwacht eigenlijk niet dat deze er veel mee te maken heeft.
De andere 2 foutcodes van de motor maken mij meer zorgen, en ik vraag mij dan ook af of hierdoor de AC niet aan zou kunnen gaan.
De P2453 code is van gisteren, toen de AC het dus ook niet deed om 22:40. Het lijkt er dus wel op dat deze fouten gerelateerd zijn

PS, er verschijnt geen error melding in beeld, ook geen lampjes. Wel heb ik dat het start-stop systeem soms niet werkt (motor valt uit en springt meteen weer aan)
 
Wel heb ik dat het start-stop systeem soms niet werkt (motor valt uit en springt meteen weer aan)
Dan werkt het systeem wel degelijk, een start- en stop-systeem is zo ontwikkeld om ten alle tijden de systeem werking te waarborgen, ik denk eerder aan te een te lage accu capicateit, waardoor de motor weer gestart word.

Oh en trouwens, de storingen hebben niks met elkaar te maken.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Dat de storingen niets met elkaar te maken hebben ben ik nu ook achter
Ik heb namelijk de DPS sensor vervangen een paar weken geleden. Echter nu toch nog soms airco problemen.

Gisteren had ik onderweg naar huis geen airco, dus heb thuis de motor laten draaien om vervolgens wat metingen te kunnen doen.
  • Weer opnieuw een error 00898, Control Circuit A/C compressor, Open or Short to Plus
  • Compressor Shut-Off Code: 16
  • Refrigerant pressure (G65): 9.6 bar
  • Compressor Load: 0.2 Nm
Vervolgens de motor uit gezet en opnieuw gestart, opnieuw waardes uitgelezen
  • Compressor Shut-Off Code: 0
  • Refrigerant pressure (G65): 22.0 bar
  • Compressor Load: 16.2 Nm
Een shut-off code van 16 betekend volgens VCDS: Compressor Activation Faulty

Iemand ervaring hiermee?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!