Airco gaat geregeld niet aan bij starten auto

Hoi,

Ik heb nu tot 2x over gehad dat als ik de auto start, de airco niet aangaat. De aanjager gaat dan op vol vermogen draaien (omdat hij het koel wil krijgen) maar de airco gaan niet aan (heb full climate control). AC aan/uit via knopje op climate control unit heeft geen nut, ik moet de auto volledig stoppen, van het contact halen en opnieuw aanzetten. Dan gaat de airco wel aan en werkt vervolgens ook prima en zonder problemen.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Grt,
Gerard
 
Kunnen een paar dingen zijn, oorzaak heb ik minder weet van maar laat even de vulling vd airco controleren, wil nog wel eens ebeuren dat het aircosysteem zogenaamd leegloopt en bij onvoldoende vulling schakelt de drukschakelaar niet in waardoor er geen inschakeling van de aircocompressor is. Kan ook dat de lagedruk schakelaar kapot is.

Qua oorzaken heb ik dit gevonden:


  • Te weinig gas (koudemiddel)
    Bij normaal gebruik kan
    een airco-systeem per jaar tot 8% van het koudemiddel verliezen via
    microscopisch kleine poriën in leidingen en afdichtingen. U merkt dat doordat uw
    systeem minder goed koelt. Er kan ook een klein lekje ontstaan zijn, waardoor
    het systeem geleidelijk aan leegloopt.
    Met mijn professioneel diagnose- en
    vulstation (links) stel ik vast wat er aan de hand is. Ingeval van een lekje kan
    ik dat met U.V.-licht opsporen en vrijwel steeds verhelpen.
    Het deugdelijk op
    peil brengen van de voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel is niet een kwestie
    van even "bijvullen". Het is nodig het systeem éérst grondig vacuum te trekken,
    zodat alle vocht verwijderd wordt. Dus: "even bijvullen vanuit een busje" is er
    bij mij niet bij!
  • Vervuilde verdamper (zie 2e
    afbeelding)

    Omdat de verdamper door de kou aan de buitenkant vocht, en
    dus stofdeeltjes aantrekt, kan hij vervuild raken, minder goed werken en een
    muffe lucht veroorzaken. Schoonmaken met een speciaal middel is dan de
    oplossing.
  • Muffe lucht.
  • Deze ontstaat door
    bacteriën- en schimmelaangroei op de lamellen van de verdamper. Dat wordt deels
    tegengegaan door een pollenfilter in het kanaal van de binnenkomende lucht. Dit
    pollenfilter kan vervuild zijn. Vervanging is eenvoudig.
  • De magneetkoppeling werkt niet of niet naar
    behoren

    De magneetkoppeling schakelt de compressor in. Soms slipt hij of
    blijft hij de grip niet volhouden. Dit kan ik in de meeste gevallen vrij
    eenvoudig verhelpen zonder vervanging door een (dure) nieuwe.
 
Afgelopen donderdag is de airco, onder garantie, opnieuw gevuld. Garage d8 dat het daarmee opgelost is, mocht dat niet het geval zijn dan moest er een klep vervangen worden (zit nu fluor in dus kunnen een evt lek zo zien)
 
Is er iemand die exact hetzelfde probleem heeft (gehad) als ik heb? Probleem speelt alleen als de auto een tijd in volle zon heeft gestaan. Mijn garage heeft geen idee wat het zou kunnen zijn, dus wil graag naar een specialist maar zou wel handig zijn als ik een beetje een idee heb wat het kan zijn (en gaat kosten, want zo super storend is het nou ookw eer niet).
 
@rard Ik heb precies hetzelfde probleem. Het lijkt alsof m'n AC soms gewoon niet aangaat. In 99% van de gevallen moet ik de motor uitzetten en sleutel eruit trekken, dan wil hij het weer doen. Heb ook climate control. Ik heb het vroeger ook wel eens gehad, maar het lijkt nu wel elke keer te gebeuren. Heel erg irritant. Weet niet of het aan het "gas" ligt, mijn airco heeft net een onderhoudsbeurt gekregen.

Ben overigens een beetje klaar met die Polo BM. M'n turbo klapt er ook om de haverklap uit. Dan heb ik echt geen power meer en doet hij 0-100 in werkelijk 3 minuten. Ook hiervoor geldt motor uit en weer gaan met die banaan. Misschien toch maar kijken voor een andere wagen...
 
Goede avond, hoe is het met de airco problemen?
Ik heb een kennis met dit zelfde probleem dat airco niet werkt na starten, storing is dan Aansturing N280 kortsluiting met plus/massa
Ik ben benieuwd of dat de storingscode het zelfde is

Groeten Nils
 
Ik heb dit probleem ook gehad. Was vlgs de dealer de compressor die vervangen moest worden. ( probleem bij een bepaalde serie). Om dat ik het net na de garantie periode van 2 jaar melde, kwam ik niet meer in aanmerking voor volledige garantie, maar wel coulance regeling, arbiedsloon e.d. voor mijn rekening. Ik was hier al niet zo blij mee want ik had het al eerder bemekt, maar niet zoveel aandacht aangeschonken, want na een stop en de motor uit en weer aan deed hij het weer. Heb nu weer, voor de 2e maal problemen met de navigatie, die totaal verkeerde positie aangeeft. Dit wass de eerste maal wel binnen garantie gerepareerd (een nieuwe antenne). maar nu de 2e maal (binnen een jaar), kan het alleen onder coulance. Dus betaal ik dubbel voor slechte producten. Waarschijnlijk geen VW meer voor mij.
uitlezen geeft geen storing...
 
Heb het probleem ook. In eerste instantie werd gehint op te lage koelvloeistof stand. (zou erg krap gevuld zijn af-fabriek)
Daarna is de airco compressor vervangen. Probleem bleef terug komen.
Bekabeling is vervangen.Probleem bleef terug komen.
Nu staat de auto bij de garage om de centrale unit in het dashboard te vervangen Wachten af.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!