Afstellen van Koplampen

KYC

Nieuw lid
2,027
0
0
Hey ik vroeg me af het afstellen van een koplampunit hoe gaat dat precies in zijn werking? hoe kan ik precies weten dat mijn H4/H7 lampen goed afgesteld staan?
ik zie telkens mensen naar de dealer gaan, maar dit zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?
Gebruik van tools?

zeg maar als je zelf die Osram nightbreaker plus inbouwt of de Pilot Xenon lampen dan moeten vaak je lampen weer opnieuw afgesteld worden...
 
Dit vroeg ik me ook al af! Tijdens het los halen van de licht-unit heb ik bij 1 koplamp ook de stel-schroef per ongeluk los gedraait. Nadat ik de Osram's er in had gestopt, leek het wel alsof ze hoger stonden, maar dat kon ook omdat ik meer licht zag... Hoe zie je nou precies wanneer ze goed staan? Welke hoogte en hoeveel meter van en op de muur?
Heb nog niemand zien seinen dat ze verblind werden, dus misschien zit het wel goed...
 
Eerste voorwaarde is een vlakke vloer.

Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.

Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)

Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.

Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.

Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.

Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.

Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).

Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.

Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.(sorry Adriaan)

Het makkelijkste is afstellen met een koplampafstelapparaat die de afstand van 10 meter verkleint tot binnen het apparaat.

Het is wel zo dat je er best een tijdje mee bezig bent en om tijd bij de garage te besparen zou ik de grof afstelling zoals hierboven beschreven zelf doen en de fijnafstelling met een koplampafstelapparaat.

:mrgreen:

Of voordat je aan het werk gaat de huidige aftekenen / aftapen op de muur
 
wat is nu het probleem? Ik heb mijn lampen ook vervangen. Ik ben gewoon 10 meter voor een muur gaan staan in het donker en mn lampen aangezet. Dan zie je zo de lijn lopen en zie je toch zo of het een beetje goed staat of niet? Links naast je stuur zit een knop waarme je de lampen naar boven of beneden kunt afstellen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!