Afdekkap voor bougiekabels 1.2 TSI tegen marters en andere knagers

Een tijdje terug was ik al eens op zoek naar een motorafdekking voor de 1.2 TSI n.a.v. een artikeltje in de Autoweek waarin werd aangegeven dat deze gratis was op te halen bij de VW garage (als goedmakertje dat ze zo cheap waren geweest de TSI-motor af fabriek van geen enkele vorm van afdekking te voorzien). M'n idee was dat dat er iets fraaier uit zou zien dan het aanzicht van de kale motor (die ik an sich al niet om aan te gluren vind zo lelijk), en om knagers af te weren van essentiële bekabeling.

Destijds de dealer gebeld, maar die wisten van niets, van gratis uitgifte/plaatsing al helemaal niet, maar ook van de motorafdekking zelf leken ze nog nóóit van te hebben gehoord, ondanks de verwijzing ernaar in de Autoweek.

Idee toen maar opzij gezet, tot afgelopen kerst. Na een bezoekje bij m'n ouders, die aan de rand van de stad wonen, bleek de auto bij het starten op nog maar 3 cilinders te lopen. Na wat krachttermen (bobine was nog maar net vervangen dus ik dacht dat die opnieuw kapot was) motorkap geopend waar ik dit te zien kreeg:

12408582775_3a58dcb037_z.jpg


Het was 2e kerstdag dus geen dealer open, mobiliteitsservice had dus ook geen zin. Kabel was natuurlijk ook nog niet te solderen of anderszins aan elkaar te zetten, maar uiteindelijk kwam m'n pa met de onderstaande oplossing om maar in ieder geval weer even te kunnen rijden tot ik terecht zou kunnen bij de dealer. Het is zo'n flexible klem die je normaal bij een multimeter gebruikt, de klem hield de twee uiteinden van de bougiekabel bij elkaar, waarna het geheel strak werd ingetaped in electratape (warmtebestendig, niet geleidend), en tie-wraps

12409055984_d11f7c492c_z.jpg
.

Werkte wonderwel, en zelfs nog een paar honderd kilometer mee kunnen rijden zonder dat de motor in de fik vloog. Bij de eerstvolgende gelegenheid bij de dealer de kabel laten vervangen, en deze keer kon de man achter de balie het afdekkapje zowaar wel vinden in de computer, hoewel de monteurs nog steeds uiterst verbaasd reageerden dat zoiets überhaupt bestond (echt onbegrijpelijk vind ik dat).

Voor mensen, als ik destijds, die op zoek zijn naar dit onderdeel (en hier terecht komen via Google of wat dan ook), het betreft onderdeel 03F 103 935 (abdeckung), kost 33,48 excl. montage (maar kan je prima zelf doen) en ziet er zo uit:

12408969544_a715a66cb5_z.jpg


Gemonteerd (eerst het originele TSI plaatje verwijderen) ziet het er dan zo uit:

12408499985_5de86d107c_z.jpg


Nog steeds geen echt fatsoenlijke afdekking zoals je ziet (ik zou net als 'vroeger' gewoon een volledige motorafdekking willen), en natuurlijk achterlijk duur voor zo'n klein stuk plastic, maar goed, het lijkt effectief genoeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die kabelhouder heb ik zelf niet geplaatst, maar is gewoon de standaardhouder zoals die bij aflevering er al in zat. Ook de bougiekabels, waarvan je aangeeft dat die niet zouden passen, zijn door de VW dealer zelf zo geplaatst bij het vervangen van de bobine.

Oorspronkelijk zaten die ribbelkousen er niet omheen, maar volgens de monteur worden die nu standaard geplaatst bij vervanging aangezien gebleken is dat de kabels in het oorspronkelijke motorontwerp beschadigden door wrijving en warmte als gevolg van contact met hete motoronderdelen. Overigens was er bij mij geen sprake van sporen aan de kabels als gevolg daarvan.

Ik begrijp dat bij jij dus andere kabels en kabelhouders hebt in je 6R TSI? Wellicht omdat je recentere versie van de motor hebt, die van mij is in ieder geval uit januari 2012, ik kan me voorstellen dat een aantal zaken in de layout van de motor zijn veranderd in de loop van de tijd, en er daardoor dus kleine verschillen zullen zijn. Er hangt verder ook niets los, dit is gewoon zoals het nieuw bij aflevering was, en verder ook nooit problemen heeft opgeleverd.

Ik kan aandringen op kabels die over de hele lengte van een kous zijn voorzien, en daardoor ook een nieuwe houder nodig hebben, maar dat brengt ook weer aanvullende kosten met zich mee neem ik aan (aangezien het blijkbaar ook bij vervanging niet standaard door VW zelf wordt gedaan), en wat mij betreft is het ook niet noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi als je nu nieuwe bougie kabels koop krijg je het nieuwe type (met ribbelkous) deze past dus niet meer in de twee kunststof houders en dienen ook vervangen te worden ik denk dat je dealer dat niet heeft gedaan of anders zijn ze vergeten de bougie kabels goed te monteren aangezien hij niet in de houder zit zo als je op de foto kan zien
Grt donna
 
Dank voor je antwoord, maar wat bedoel je dat de kabels niet in de houder zouden zitten? Zoals je hieronder ziet zitten de kabels gewoon geklemd in de houder in het midden van de foto, daar overheen zal oorspronkelijk alleen nog een klein TSI embleempje om ze erin te houden, nu zit daar dus de afdekkap op.

12408968044_7c2f9dd686_z.jpg


De kabels zijn echt nergens anders meer aan te bevestigen :), en zijn dat ook nooit geweest. Wel zie je inderdaad dat de ribbelkousen alleen aan de onderzijde over de kabels heen zitten. Dit is ook de plek waar de kabels de motor kunnen raken en aanwrijven, bij de rest van de kabel is dat niet het geval en is de kous dus ook niet nodig.

Ik begrijp dus niet helemaal wat je bedoelt met dat ie niet in de houder zou zitten.
 
Ja super die bedoel ik dank je krisrock voor de verduidelijking
Het is maar een klein detail maar ze zitten er niet voor niks op
Als je nieuwe klemmetjes bestelld zorg dan dat de dealer wel de nieuwe type bestelen
Zeg maar voor het gemak model jaar 2014
Grt donna
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!