Advies inrijden en korte ritjes

Ik zit op dit moment nog in de inrijd fase, zoals het boekje aangeeft, maar weet eigenlijk niet of dit tegenwoordig zozeer nodig is (hoor verschillende meningen van mensen). Of is het meer de vuistregel niet doortrekken naar max. toeren maar ook niet te lage toeren (zoals schakelindicator aangeeft)?

Bovendien las ik dat korte ritjes best slecht kunnen zijn voor turbomotoren. Tja, nu rijd ik slechts 15km (heen) dus retour 30 km per dag over polderwegen naar mijn werk. En soms in het weekend pas snelweg zo'n 30km. Injectoren zouden hierdoor vervuilt kunnen raken en motor mindere prestaties leveren op lange termijn, of is dat echt minimaal?

Ik ben (nog niet) het type persoon dat voor de lol een extra 20 km om rijd met de auto, maar wieweet komt daar nog verandering in. Eigenlijk zou mij de motorkwaliteit etc. niet zo uit moeten maken omdat het 'toch een leasebak is', maar hecht toch enige persoonlijke waarde aan een goede behandeling van 'Mijn' auto en de prestaties ervan omdat ik er nog wel 5 jaar in.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Hi kelvin,

Het gaat erom dat de motor de eerste paar kilometers zo dynamisch rijgedrag krijgt voorgeschoteld. Uiteraard zou ik geen 5000toeren gaan rijden maar paar keer +-4000 toeren kan echt geen kwaad! Ik heb trouwens ook een lease bak en wat jij zegt ik ga er gewoon mee om of dat het mijn eigen auto is.

Korte stukjes rijden is voor geen enkele auto goed!! Zeker nu we met zijn allen lekker E10 tanken en auto vaak stil staat omdat we vaker thuiswerken. Toch denk ik dat 30KM per dag genoeg is om de motor wat warm te laten worden! Vaak is mijn olietemperatuur rond de 90 na 20 a 30km rijden. Enige wat zou kunnen is aanslag op je injectoren/inlaat/EGR omdat het directe ingespoten motoren zijn en daar helpen korte stukjes natuurlijk niet mee. Als ik zo zie dat je af en toe ook op snelweg rijdt zou dat niet zo snel problemen geven.. En anders paar keer als die volledig is ingereden goed het gas intrappen :)
 
tba  tba  tba 
Hi kelvin,

Het gaat erom dat de motor de eerste paar kilometers zo dynamisch rijgedrag krijgt voorgeschoteld. Uiteraard zou ik geen 5000toeren gaan rijden maar paar keer +-4000 toeren kan echt geen kwaad! Ik heb trouwens ook een lease bak en wat jij zegt ik ga er gewoon mee om of dat het mijn eigen auto is.

Korte stukjes rijden is voor geen enkele auto goed!! Zeker nu we met zijn allen lekker E10 tanken en auto vaak stil staat omdat we vaker thuiswerken. Toch denk ik dat 30KM per dag genoeg is om de motor wat warm te laten worden! Vaak is mijn olietemperatuur rond de 90 na 20 a 30km rijden. Enige wat zou kunnen is aanslag op je injectoren/inlaat/EGR omdat het directe ingespoten motoren zijn en daar helpen korte stukjes natuurlijk niet mee. Als ik zo zie dat je af en toe ook op snelweg rijdt zou dat niet zo snel problemen geven.. En anders paar keer als die volledig is ingereden goed het gas intrappen :)

Dankje voor het advies! Bij mij is de olie temperatuur vaak al na zo'n 5 km op 90 graden. Misschien omdat de auto dan al een aantal uur eerder gebruikt is. Maar mijn ervaring is vaak (ook bij mijn vorige Seat Mii) dat de olie temp. na zo'n 5-10km al op 90 graden staat.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: IwanD
Dankje voor het advies! Bij mij is de olie temperatuur vaak al na zo'n 5 km op 90 graden. Misschien omdat de auto dan al een aantal uur eerder gebruikt is. Maar mijn ervaring is vaak (ook bij mijn vorige Seat Mii) dat de olie temp. na zo'n 5-10km al op 90 graden staat.

al na ongeveer 8 km is de olie temp bij mij al op 80 of hoger.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.8 245pk + stage2 DSG 
Hangt er natuurlijk enorm vanaf wat voor wegen je rijd he.

Ik ga de straat uit gelijk 80 dat is nog geen 300m.
Dus heel snel veel rijwind koeling.
Is pas op 50graden na 8km.

Als je eerst alles 50 of langzamer, en stoplichten o.i.d. hebt zal het minder lang duren voor die warm is.

Het is dus niet echt te vergelijken, op enkel kilometers.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Hangt er natuurlijk enorm vanaf wat voor wegen je rijd he.

Ik ga de straat uit gelijk 80 dat is nog geen 300m.
Dus heel snel veel rijwind koeling.
Is pas op 50graden na 8km.

Als je eerst alles 50 of langzamer, en stoplichten o.i.d. hebt zal het minder lang duren voor die warm is.

Het is dus niet echt te vergelijken, op enkel kilometers.

Helemaal gelijk, in mijn situatie is het n-weg met ongeveer 5 stoplichten waarbij ik rustig rij en aan de snelheid hou.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.8 245pk + stage2 DSG 
Over de motorolie temperatuur, ik keek naar mijn koelvloeistoftemperatuur meter. Die staat binnen een paar min. op 90. Niet geweten dat er ook iets als een aparte motorolie temp. meter was. Ontdekte ik vanochtend.

Net na de helft van mijn rit is de temp. zo'n 70 graden. En bij aankomst op werk net iets meer dan 80.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: IwanD
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!