Accuprobleem

Ik heb een Polo uit april 2002 en sinds ruim anderhalf a twee jaar accuproblemen.
In de winter van februari 2009 was de accu stuk en werd deze door de ANWB vervangen. Na 2 dagen was ie weer stuk en kwam de ANWB opnieuw met een andere accu. Na ongeveer een jaar was accu leeg. Ik reed niet veel omdat nieuwe baan in Amsterdam niet bereikbaar is met auto. Ik rijd daarom alleen in het weekend of 's avonds. Auto deed na 3 weken niet gereden te hebben, helemaal niets meer (centrale vergrendeling werkte zelfs niet meer). Mijn garageman meette alles door, was helemaal niets aan de hand, laadde accu een nachtje bij en zei me iets vaker te gaan rijden.
Na ongeveer half jaar (ik had 2 weken niet gereden) was ie weer leeg. Mijn garageman meette opnieuw alles door, maakte e.e.a. schoon en zei opnieuw, je hebt een prima auto, alles gemeten, ik heb maar e.e.a. schoongemaakt, hopelijk was het een vuiltje. En anders had ik stroomlekkage dan zou hij er beter naar gaan kijken.
Begin dit jaar was accu weer leeg nadat ik ziek was geweest en de auto een tijd niet had gebruikt. De ANWB kwam en merkte op dat mijn garantie bijna verliep en dat hij de accu zou vervangen omdat de accu die ik had van een serie was die veel problemen kende. Ik kreeg nu een accu van een nieuwe serie. Eindelijk dacht ik verholpen te zijn van alle ellende. Maar nee hoor.
Nu stond ie weer leeg. Mijn eigen garageman op vakantie dus naar een ander. Tja, die constateerde hetzelfde als mijn eigen garageman: accu in orde, dyname in orde, geen stroomlekkage waarneembaar als hij stil staat. Wel werd geconstateerd dat van de 50 ampère er tijdens rijden slechts 10 naar accu gaat. Ze menen dat er tijdens rijden stroom weggetrokken wordt naar een 'onbekend' onderdeel en dat hij daardoor steeds leeggeraakt. Maar ik kreeg als tip mee dat ik meer moest rijden. Wat ik tegenstrijdig vind? Maar goed ik heb niet veel verstand van auto's....
Kent iemand dit probleem? Snapt iemand iets van dit verhaal? Alvast dank voor je moeite!
Celian
 
Hoe vaak pak je op dit moment de auto dan? En hoeveel kilometers maak je dan?

Als ik mijn auto nu 2 weken stil zou zetten kan ik hem daarna echt nog gewoon starten, je moet dus of evengoed wéér een slechte accu hebben (geen idee wat voor merk de ANWB levert) of je hebt een lek-stroom, in dat geval moet je garage (of een andere die het wel kan) kijken welke verbruiker dit weg vreet door een ampere meting te doen (en eventueel wat delen van de auto loskoppelen, bijvoorbeeld door de zekering eruit te trekken, om te kijken in welke richting gezocht moet worden)
 
Alweer die remschakelaar! Kennelijk echt een zwak punt van VW (in voorgaande jaren).
Bij m'n gloedje nieuwe Golf V ging de cruise controle er niet af bij het remmen, pas als ik echt hard ging remmen. Toen ik dat tegen een collega vertelde, vroeg die "branden je remlichten wel als je remt?" Nee dus! Lag ook aan de remschakelaar. Was toen een bekend euvel...
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
@Yvonne en @deMercer:
Bedankt voor de tip rond de remlichtschakelaar. Ik zal mijn garageman er naar laten kijken als hij terug is van vakantie! Als er iets uit komt laat ik t horen.

@Johan:
Hartelijk dank voor je reactie. Tja, ik had nu weer 2 weken niet gereden. :-(
De ampèremeting is gedaan en blijkt tijdens rijden 40 van de 50 ampère naar iets anders te gaan, en slechts 10 naar de accu. Wellicht kan hij daardoor niet goed opladen tijdens rijden..?

Hartelijke groet, Celian
 
Ze hebben gemeten bij stilstand: nihil. Daarom vermoeden ze dat lekkage tijdens rijden is. En aeremeting bevestigt voor hen dat accu tijdens rijden niet voldoende kan bijladen. Maar hoe kan het dan dat bij regelmatig rijden de auto het doet, en bij stilstand van langer dan 2 weken niet?
 
Een maand geleden heeft de garage besloten een nieuwe comfort unit in de auto te plaatsen. Er was ook nog achter het stuurkolom iets stuk gegaan (hendels richtingaanwijzers e.d.). Kortom 1000,= euro armer, maar nu zou de auto het moeten doen.
Hij startte niet altijd even prettig. Andere (reserve)sleutel gepakt op advies van de garage. Maar opnieuw problemen. Hij start nog steeds niet altijd. Soms toch extra boost nodig. Alhoewel accu niet (geheel?) leeg is. Want de lichten (stads, groot, alarm etc) doen het. En als hij dan start dan geef hij soms geen gas, hoe diep je de pedaal ook indrukt. Dan contact uit, dan opnieuw starten en doet hij het weer wel. Erg onzeker allemaal.
Morgen gaat garage opnieuw kijken.....heeft iemand nog tips die ik de garageman kan meegeven?
 
Ik weet natuurlijk niet het hele verhaal, maar persoonlijk zou ik eventueel een andere auto gaan overwegen als gasgeven ook al niet meer zomaar werkt zonder opnieuw te starten.

Zo'n geintje aan een auto waar diverse goede garages niet echt uitkomen heeft mij ooit (vorig jaar) 7000,- gekost. Uiteindelijk bleef het een probleemauto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn reactie had betrekking tot onderstaande reactie.

Een maand geleden heeft de garage besloten een nieuwe comfort unit in de auto te plaatsen. Er was ook nog achter het stuurkolom iets stuk gegaan (hendels richtingaanwijzers e.d.). Kortom 1000,= euro armer, maar nu zou de auto het moeten doen.
Hij startte niet altijd even prettig. Andere (reserve)sleutel gepakt op advies van de garage. Maar opnieuw problemen. Hij start nog steeds niet altijd. Soms toch extra boost nodig. Alhoewel accu niet (geheel?) leeg is. Want de lichten (stads, groot, alarm etc) doen het. En als hij dan start dan geef hij soms geen gas, hoe diep je de pedaal ook indrukt. Dan contact uit, dan opnieuw starten en doet hij het weer wel. Erg onzeker allemaal.
Morgen gaat garage opnieuw kijken.....heeft iemand nog tips die ik de garageman kan meegeven?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!