Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Ik heb ook liever fysieke knoppen.
Moet wel zeggen in mijn Polo AW dat je soms wel afgeleid bent door bv Android auto als je Spotify afspeelt en je wil een ander album afspelen of zoeken. Heb wel spraakbediening, voor navigatie werkt dit wel prima.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jpv en JayS
Het is natuurlijk ook belachelijk om het aanpassen van je ruitenwisser-interval alleen via stem of touch-screen mogelijk te maken. Heb je al slecht zicht vanwege de regen, moet je ook nog de aandacht van de weg halen om naar een speciaal menu te gaan op een touch-screen die je geen tactile feedback geeft. Lekker handig...

Het is inderdaad een trend waar veel autofabrikanten naartoe gaan, om steeds meer achter dit soort touch-screens te zetten. Zo kan ik mijn voorruitverwarming alleen via het touch-screen activeren, maar dat is dan 1 knop, geen slider, dus makkelijker dan wanneer je een slider op een exacte positie moet vastpakken en loslaten. Gelukkig is dit 1 van de weinig dingen waar geen fysieke knop voor is, die tijdens het rijden nodig is.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
In principe is alles al afleidend. Zelfs het bedienen van een 1-Din radio in oude auto's met fysieke knoppen is al afleidend. Je moet ervoor je ogen van de weg houden.

Aan de andere kant; bij touchscreens en uitgebreidde menu's moet je wel meer 'nadenken' of stappen ondernemen voordat je bij een gewenste instelling komt.

Eigenlijk ben ik toch wel blij dat het in NL niet zo streng is, en mobiele apparaten niet toegestaan zijn tijdens het rijden. Navigatie etc. instellen onderweg gelukkig wel, of het bedienen van een smartphone in een carkit.

Ik ben ermee eens dat het niet veilig is, maar door deze vrijheden af te nemen en dit soort instellingen maar op een parkeerplaats iedere keer te doen lijkt me ook wat overbodig.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik ben ermee eens dat het niet veilig is, maar door deze vrijheden af te nemen en dit soort instellingen maar op een parkeerplaats iedere keer te doen lijkt me ook wat overbodig.
Tsja, in bredere zin verwacht ik van iedere automobilist dat ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om zichzelf en mij (en alle andere medeweggebruikers) veilig van A naar B te krijgen. We hebben immers allemaal een rijbewijs, we weten allemaal hoe het verkeer werkt en we kennen allemaal de regels.

En tegelijkertijd zie ik heeeeel vaak mensen lekker appen achter het stuur, handheld bellen, rijden kijkend naar hun stoel die licht geeft (ja daar ligt een telefoon) en noem het allemaal maar op. En laat ik maar niet eens beginnen met alle foto's van de weg voor ons, gemaakt door mensen die zelf aan het rijden zijn.
Vertrouwen op dat de mensen doen wat het veiligst is is gewoon een utopie. We willen allemaal appen. snapchatten, instagrammen, mailen en we zijn allemaal eigenwijs genoeg om dat te doen terwijl we zelf denken het prima op de A1 kan met 130 per uur. En we vinden allemaal dat dat kan omdat we allemaal goeie bestuurders zijn. En we zijn allemaal verslaafd aan onze mobiele devices...

Je telefoon blijf je gewoon met je klauwen vanaf terwijl je aan het rijden bent. Dat zijn de regels. Houd je eraan :)
 
Tsja, in bredere zin verwacht ik van iedere automobilist dat ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om zichzelf en mij (en alle andere medeweggebruikers) veilig van A naar B te krijgen. We hebben immers allemaal een rijbewijs, we weten allemaal hoe het verkeer werkt en we kennen allemaal de regels.

En tegelijkertijd zie ik heeeeel vaak mensen lekker appen achter het stuur, handheld bellen, rijden kijkend naar hun stoel die licht geeft (ja daar ligt een telefoon) en noem het allemaal maar op. En laat ik maar niet eens beginnen met alle foto's van de weg voor ons, gemaakt door mensen die zelf aan het rijden zijn.
Vertrouwen op dat de mensen doen wat het veiligst is is gewoon een utopie. We willen allemaal appen. snapchatten, instagrammen, mailen en we zijn allemaal eigenwijs genoeg om dat te doen terwijl we zelf denken het prima op de A1 kan met 130 per uur. En we vinden allemaal dat dat kan omdat we allemaal goeie bestuurders zijn. En we zijn allemaal verslaafd aan onze mobiele devices...

Je telefoon blijf je gewoon met je klauwen vanaf terwijl je aan het rijden bent. Dat zijn de regels. Houd je eraan :)

Klopt. Ik zou ook nooit puur voor vermaak mijn mobiele telefoon tijdens het rijden gebruiken (hand-held).

Ik zie het niet zo zwart-wit als in Duitsland. Een interval instelling voor je ruitenwisser aanpassen, voor beter zicht, en meer veiligheid is iets anders van voor vermaak op snapchat of Whatsapp zitten.

Ik volg de NL regelgeving. Geen hand-held mobiele digitale apparatuur gebruiken tijdens het rijden. In een carkit dus wel toegestaan (gebruik het dan enkel voor navigatie) en ingebouwde apparatuur ook toegestaan voor bediening. Zover ik weet. Of het bevoordelijk is voor de veiligheid is een ander verhaal. Ik houd me aan de huidige regelgeving.

Foto's of filmpjes van de weg of ongevallen maken (voor de ramptoeristen) laat je over aan een dashcam.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Ik heb overigens ook uitzonderingsgevallen gezien die een boek of krant lezen tijdens het rijden.. en dan zelfs in oude auto's zonder lane assist.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Tsja, in bredere zin verwacht ik van iedere automobilist dat ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om zichzelf en mij (en alle andere medeweggebruikers) veilig van A naar B te krijgen. We hebben immers allemaal een rijbewijs, we weten allemaal hoe het verkeer werkt en we kennen allemaal de regels.

En tegelijkertijd zie ik heeeeel vaak mensen lekker appen achter het stuur, handheld bellen, rijden kijkend naar hun stoel die licht geeft (ja daar ligt een telefoon) en noem het allemaal maar op. En laat ik maar niet eens beginnen met alle foto's van de weg voor ons, gemaakt door mensen die zelf aan het rijden zijn.
Vertrouwen op dat de mensen doen wat het veiligst is is gewoon een utopie. We willen allemaal appen. snapchatten, instagrammen, mailen en we zijn allemaal eigenwijs genoeg om dat te doen terwijl we zelf denken het prima op de A1 kan met 130 per uur. En we vinden allemaal dat dat kan omdat we allemaal goeie bestuurders zijn. En we zijn allemaal verslaafd aan onze mobiele devices...

Je telefoon blijf je gewoon met je klauwen vanaf terwijl je aan het rijden bent. Dat zijn de regels. Houd je eraan :)
De regels zijn pure betutteling van de staat!!!

Nee, dat is NIET mijn visie maar ik ken helaas mensen die daar wel zo over denken.
Gezond verstand gebruiken is tegenwoordig erg zeldzaam.
Doen wat mensen zelf willen op het moment dat ze het zelf willen is meer van de orde, helaas. En als je die mensen daarop aanspreekt dan ben je zelf de gebeten hond. :mad:
Dat gezegd hebbende ben ik ook niet helemaal vrij van zonden maar het is echt heel erg sporadisch maar zelfs dat is al te veel.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: JayS
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!