Aankoop advies gevraagd - VW Polo 1.4 Highline 2010

Beste leden van MyPolo

Graag wil ik gebruik maken van jullie expertise voorde aanschaf van een vw polo.

Intro: Een van mijn eerste autos was ooit een vw polo uit 2001 daarna jaren lang bmw gereden.
onlangs mijn 5 serie verkocht en wil tijdelijk weer een mooi klein zuinig autootje. Vandaar weer overstap naar vw polo.

Viel mij op dat bijna alles op Marktplaats geïmporteerd is van prijzen tussen de 4,5 en 6k.
Het budget is ook max 6k. Er staan ook opvallend veel 1.2 op, na veel research en rondvragen adviseren de meeste toch 1.4 boven 1.2.
Minder problemen en betere rijcomfort. Dus het wordt een 1.4

Na week lang marktplaats afstruinen, deze gevonden:

VW Polo optie 1:
VW Polo 1.4 Highline 2010 met 135dkm - vraagprijs is 5.950 (uiterlijke prijs, aanstaande vrijdag bezichtiging)
- Verkoper zegt DB riem vervangen op c/a 90k
- Verkoper is een bedrijf (Hagro trading uit Oude Pekela)
- Cruise control, geblindeerde ramen, PDC achter, bank delen neerklapbaar, armsteun, comfort stoelen, stoel verwarming etc.
- Waarom grill van bluemotion?
- Helaas geen clima control -
- Geen licht metalen velgen (zoals advertentie beschrijft)

Daarnaast ook deze gezien:
VW Polo optie 2:
VW Polo 1.4 Comfortline 2010 met 117dkm - vraagprijs 5950 (na bezichtiging 5650 uiterlijke prijs)
- Onderhoudsboekje zegt DB riem vervangen op 107k
- Verkoper is een handelaar (particulier) auto is geschorst (A&T auto's Eerbeek. Turkse man, aan huis, vriendelijk; zegt elke maand wel een auto te verkopen)
- Bank niet in delen neerklapbaar -
- Onder de motorkap is het blok behoorlijk geoxideerd? -
- Schijfremmen voor en achter +


Vragen: Voorkeur uiteraard naar optie 1 met 18.000km meer.
- Verkopers van Marktplaats betrouwbaar?
- Is de km stand betrouwbaar?
- Hoe kan ik de historie zien van de auto in Duitsland?
- Adviezen/tips bij bezichtig en aankoop van optie 1 ?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.4 
Met geïmporteerde auto’s altijd uitkijken
Ook
Tussen marktplaats verkopers zitten oplichters..
handelaren kopen een polo met bv 250000 op de teller voor goedkoop.
komt in holland aan.. km teller terug naar 150000 en hoppa naar de rvd voor keuren..ik zou persoonlijk voor een Hollandse polo gaan!
 
Laatst bewerkt:
Volkwagen  Polo 6R  1.2 TDI 104PK/233 NM 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Met geïmporteerde auto’s altijd uitkijken
Ook
Tussen marktplaats verkopers zitten oplichters..
handelaren kopen een polo met bv 250000 op de teller voor goedkoop.
komt in holland aan.. km teller terug naar 150000 en hoppa naar de rode voor keuren..ik zou persoonlijk voor een Hollandse polo gaan!
Hallo Thopolo, bedankt voor je snelle reactie.

Ja begrijp het NL auto beter. Kan er helaas bijna geen vinden op MP voor die prijs.
Ik vraag mij alleen af hoe ik achter de historie van zo een Duitse auto kan komen.
Neem aan dat de handelaar die hem importeert toch ook wel een historie overzicht heeft.
Is dan de km stand te achterhalen? of is dit in praktijk niet gebruikelijk.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Hallo Thopolo, bedankt voor je snelle reactie.

Ja begrijp het NL auto beter. Kan er helaas bijna geen vinden op MP voor die prijs.
Ik vraag mij alleen af hoe ik achter de historie van zo een Duitse auto kan komen.
Neem aan dat de handelaar die hem importeert toch ook wel een historie overzicht heeft.
Is dan de km stand te achterhalen? of is dit in praktijk niet gebruikelijk.
Historie van geïmporteerde auto's is lastig te achterhalen.
Ik zou op autoscout kijken. Kentencheck doen en voordat je overgaat tot koop, een aankoopkeuring doen bij een garage.
1.4 16v is een prima motor. Ook kan je kijken voor een 1.2 tsi. Moet je kijken of de ketting wel vervangen is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Wat Roon zegt, ook even op autoscout kijken.
D.m.v. kentekencheck kan je al redelijk veel info zien, o.a. hoeveel eigenaren een auto al heeft gehad.
Persoonlijk ben ik geen fan van import en veel eigenaren Stick Out Tongue
Voorkeur voor een goed bijgehouden onderhoudsboekje, dan weet je ook hoe goed er voor de auto gezorgd is.
Check ook even de reviews van de garage waar je een auto op het oog hebt. Die van bovenstaande advertentie zijn erg wisselend (3 v.d. 5 sterren...)
Succes met je zoektocht naar een geschikte Polo!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2 & Golf 7  GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Ik zou persoonlijk voor een 1.2 tsi gaan, redelijk betrouwbaar als ketting is gedaan, en voldoende orgi nl van te vinden. Ook lekkerder rijden met turbotje en waarschijnlijk minimaal even zuinig als de 1.4
 
Volkswagen  AW  1.0 tsi 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Altijd nederlandse belgische of duitse deze kun je de kilometerstanden altijd achterhalen maar een nederlanse is altijd t best betreft dit een turbo motor of niet heb 2 jaar in een polo zonder turbo gereden 1.4 9n3 niet vooruit te branden als je redelijk kilometersmaakt kan je ook voor diesel kiezen worden wel minder waard maar zijn dus ook goedkoper
 
Volkswagen  6c  1.4 tdi stage 1 115 pk 290nm 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Naar mijn weten zijn er genoeg garagisten die een door jou gekozen auto uit Duitsland willen importeren. Ik weet niet hoe het prijstechnisch met 6R's in Duitsland zit, maar mijn 9N3 (geïmporteerd uit Duitsland) was bijna de helft van wat een 9N3 met deze kilometerstand, leeftijd en algemene staat in Nederland zou kosten. Tel hier de importkosten bij op en ik kwam uit op een besparing van bijna 40% t.o.v. een vergelijkbare Nederlandse auto. Daar komt nog eens bij dat de regelgeving en wetten in Duitsland strenger zijn én beter gecontroleerd worden.

Mocht je niet willen importeren (dat ik kan begrijpen), dan zijn bijvoorbeeld TÜV rapporten (Duitse APK, maar dan beter) eigenlijk altijd wel op te vragen bij o.a. de importeur of de TÜV zelf. Op deze rapporten staat altijd de kilometerstand, dus zo is makkelijk te achterhalen of er met kilometerstanden gesjoemeld is.

Ikzelf zou voor een 2e hands Polo niet in Nederland kijken, maar in Duitsland (maar er zijn vanzelfsprekend uitzonderingen). Importeren kost natuurlijk wel wat tijd en moeite, maar naar mijn mening is dit het zeker weten waard. Maar als ik één tip mag geven, vertrouw niet blindelings op de mooie verkooppraatjes van verkopers. Helaas kun je tegenwoordig mensen niet meer echt vertrouwen zoals dat vroeger het geval was. Mocht je toch een reeds geïmporteerde auto kopen (zoals auto 1) kijk dan ook even naar vergelijkbare modellen op mobile.de en hoe duur deze zijn. Zou zuur zijn om 2000 euro meer te betalen terwijl importeren nog niet eens 500 euro zou kosten bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Bedankt voor jullie adviezen super blij mee! :cool:

Historie van geïmporteerde auto's is lastig te achterhalen.
Ik zou op autoscout kijken. Kentencheck doen en voordat je overgaat tot koop, een aankoopkeuring doen bij een garage.
1.4 16v is een prima motor. Ook kan je kijken voor een 1.2 tsi. Moet je kijken of de ketting wel vervangen is.
Wat Roon zegt, ook even op autoscout kijken.
D.m.v. kentekencheck kan je al redelijk veel info zien, o.a. hoeveel eigenaren een auto al heeft gehad.
Persoonlijk ben ik geen fan van import en veel eigenaren Stick Out Tongue
Voorkeur voor een goed bijgehouden onderhoudsboekje, dan weet je ook hoe goed er voor de auto gezorgd is.
Check ook even de reviews van de garage waar je een auto op het oog hebt. Die van bovenstaande advertentie zijn erg wisselend (3 v.d. 5 sterren...)
Succes met je zoektocht naar een geschikte Polo!
Bedankt voor jullie adviezen Ron en Allison, ik ga het kenteken nakijken en het bedrijf. Heb inderdaad op auto scout gezocht. Helaas ook allemaal bijna import of NL met veel eigenaren. Daarnaast kan ik voor 6k geen 1.4 Highline vinden onder de 150.000 met full opties.

Je kan ook kijken in duitsland en zelf de auto laten importeren
Klopt, heb op mobile.de gekeken maar kan geen vergelijkbare 1.4 vinden die een stuk goedkoper is.
Veel te duur deze auto's.
Voor deze prijs... nl auto met volledige documentatie
Ik kan geen NL auto vinden met gelijke opties voor deze prijs? Zou ook liever een NL auto willen en iets meer betalen maar kan er gewoon geen vinden... Marktplaats/autoscout niet.

Naar mijn weten zijn er genoeg garagisten die een door jou gekozen auto uit Duitsland willen importeren. Ik weet niet hoe het prijstechnisch met 6R's in Duitsland zit, maar mijn 9N3 (geïmporteerd uit Duitsland) was bijna de helft van wat een 9N3 met deze kilometerstand, leeftijd en algemene staat in Nederland zou kosten. Tel hier de importkosten bij op en ik kwam uit op een besparing van bijna 40% t.o.v. een vergelijkbare Nederlandse auto. Daar komt nog eens bij dat de regelgeving en wetten in Duitsland strenger zijn én beter gecontroleerd worden.

Mocht je niet willen importeren (dat ik kan begrijpen), dan zijn bijvoorbeeld TÜV rapporten (Duitse APK, maar dan beter) eigenlijk altijd wel op te vragen bij o.a. de importeur of de TÜV zelf. Op deze rapporten staat altijd de kilometerstand, dus zo is makkelijk te achterhalen of er met kilometerstanden gesjoemeld is.

Ikzelf zou voor een 2e hands Polo niet in Nederland kijken, maar in Duitsland (maar er zijn vanzelfsprekend uitzonderingen). Importeren kost natuurlijk wel wat tijd en moeite, maar naar mijn mening is dit het zeker weten waard. Maar als ik één tip mag geven, vertrouw niet blindelings op de mooie verkooppraatjes van verkopers. Helaas kun je tegenwoordig mensen niet meer echt vertrouwen zoals dat vroeger het geval was. Mocht je toch een reeds geïmporteerde auto kopen (zoals auto 1) kijk dan ook even naar vergelijkbare modellen op mobile.de en hoe duur deze zijn. Zou zuur zijn om 2000 euro meer te betalen terwijl importeren nog niet eens 500 euro zou kosten bijvoorbeeld.
Bedankt voor de tip van de rapporten; deze handelaar heeft de auto zelf geïmporteerd dus het lijkt mij dan dat hij zo een TUV rapport van deze auto heeft? of begrijp ik het verkeerd. Oke wist niet dat je dat kan aangeven dat die garages dan opzoek gaan.

Over het besparen van zelf importeren, ik denk dat er weinig marge op zit voor deze types. De 1.4 highline uit 2010 zie ik nauwelijks staan op mobile.de alleen een stuk of 5. Het klopt inderdaad de 2008 en lager staan er veel meer op. Maar op mobile.de staat bijvoorbeeld een 1.4 met 128dkm heeft een vraagprijs van 5k dus veel marge zit er niet op lijkt mij dan?

Zelf importeren is niet altijd interessant omdat de beste deals vaak niet eens meer op mobile.de komen maar handelaren in Nederland al connecties hebben met partijen in Duitsland. Denk aan een vw dealer die Nederlandse handelaar op belt en hierdoor direct van zijn auto af is.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik vindt dat iedereen veel te negatief is over import auto's. Bedrijven worden hier vaak behandeld als oplichters en afzetters, jammer van de vooroordelen als je het mij vraagt.

Dealers moet je ook al nooit zijn want die vindt men te duur, alles wordt over één kam geschoren bij steeds meer leden.

Ik denk dat je met gezond verstand heel goed een geïmporteerde auto kunt kopen, Duitsers zijn over het algemeen veel zuiniger (lees: beter onderhoudend) op hun auto dan Nederlanders en volgens mij liggen de normen voor de Duitse APK (Tüv) ook wat hoger dan hier. Daarbij opgeteld dat vaak de optielijsten veel vaker afgevinkt zijn op auto's dan hier zou ik het zelf zeker overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
De import van tweedehands auto’s neemt de laatste jaren erg toe. Bij deze import zien we dat er steeds meer auto’s met gemanipuleerde tellers ons land in komen. Vaak wordt de teller opgedraaid om zo min mogelijk BPM te betalen, daarna weer teruggedraaid voor een zo hoog mogelijk verkoopbedrag. Staat én consument worden dus opgelicht.

Vereniging Aanpak Tellerfraude heeft in samenwerking met RDW onderzoeken laten uitvoeren naar importauto’s uit Duitsland. Hieruit blijkt dat bij 1 op de 5 geïmporteerde auto’s vanuit Duitsland twijfel is over de tellerstand.

Kosten tellerfraude gemiddeld € 1.500,- voor consument​

Jaarlijks kost tellerfraude ons land zo’n 160 miljoen euro. Een groot gedeelte komt ten nadele van de staat, door tellerstanden die in eerste instantie worden opgedraaid om minder BPM te betalen. Consumenten hebben jaarlijks 42 miljoen euro schade. Gemiddeld wordt een consument voor € 1.500,- gedupeerd door de aankoop van een auto met een teruggedraaide tellerstand. Een groot gedeelte daarvan is het bedrag dat men teveel betaald voor het voertuig. Ook zijn er extra kosten in onderhoudsverloop voor de auto.
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ik vindt dat iedereen veel te negatief is over import auto's. Bedrijven worden hier vaak behandeld als oplichters en afzetters, jammer van de vooroordelen als je het mij vraagt.

Dealers moet je ook al nooit zijn want die vindt men te duur, alles wordt over één kam geschoren bij steeds meer leden.

Ik denk dat je met gezond verstand heel goed een geïmporteerde auto kunt kopen, Duitsers zijn over het algemeen veel zuiniger (lees: beter onderhoudend) op hun auto dan Nederlanders en volgens mij liggen de normen voor de Duitse APK (Tüv) ook wat hoger dan hier. Daarbij opgeteld dat vaak de optielijsten veel vaker afgevinkt zijn op auto's dan hier zou ik het zelf zeker overwegen.
Daar gaat het toch allemaal niet om!
Tuurlijk kan je makkelijk een import auto kopen.
Echter bij een handelaar zou ik dat never doen!!
En bij een vw dealer een import auto kopen is gewoon veel te duur!!
Je bent tenslotte geen dief van je eigen portemonnee... ik niet iig!!
 
Volkwagen  Polo 6R  1.2 TDI 104PK/233 NM 
er zijn een aantal "key-factoren" om te kijken of de kilometerstand van een auto in de buurt zit van het geen de teller aangeeft:

- Stuur: Bij lage kmstand moet deze er nog netjes uit zien, bij hoge kmstand mag en kan deze slijtage vertonen
- Versnellingspook: Bij lage kmstand kan deze er nog netjes uitzien, bij hoge kmstand kan deze slijtage vertonen
- Pedalen: Bij een lage kmstand mogen deze geen extreme slijtage vertonen, bij hoge kmstand mogen ze meer slijtage vertonen

Dan heb je nog de onderhoudsboekjes:
- Zijn alle beurten gedaan aan de auto? en is de interval 1x per jaar of om de 15-30.000km? Hiermee is het makkelijk te beoordelen hoe betrouwbaar de kmstand is.
(Voorbeeld: Laatst een geimporteerde Saab 9-3 Aero gekocht, alle boekjes zaten erbij en waren (logisch) ingevult tot de laatste (Recente) beurt.)

Uitlezen met VAGcom of een andere "dealertool". Op verschillende plekken in de auto word de kmstand opgeslagen, Deze kmstand moet overal overeenkomen met de kmstand op te teller. Is dit niet het geval? Dan is de kans groot dat er met de kmstand gesjoemelt is (een afwijking van 10k zou ik mij niet druk om maken).
Onderdelen waar onderandere de kmstand word opgeslagen:
- Radio (origineel)
- Tellerbak
- BCM
- ECU
- Control module voor een automatische versnellingsbak
- HVAC-systeem

Nu is het natuurlijk allemaal mogelijk om tegenargumenten te verzinnen op het bovenstaande, maar met deze kenmerken is het snel duidelijk of dit een "eerlijke" of een "oneerlijke" auto betreft. Betekend dit bijvoorbeeld dat, als enkel je stuur versleten is en de rest niet, dat de auto dan terug gedraaid is? Nee, het stuur kan vervangen zijn. Kijk daarom zoveel mogelijk van deze kenmerken na om te beoordelen of JIJ de auto vertrouwd met zn kilometerstand. Daarnaast is het ook verstandig om even terug te rekenen wat het jaarkilometrage is van de auto, is dit 1000-2000 per jaar geweest als je terug rekend? Dan is de kans groot dat de kmstand niet helemaal jovel is.

Controleer bij een import auto (nouja, eigelijk bij ELKE auto die je koopt) ook altijd even de "panelgaps", de ruimtes tussen de panelen/deuren van de auto, Deze moeten allemaal parralel lopen en mogen niet 2-3mm verschillen als je van punt A naar punt B kijkt (voorbeeld: Spatbord. de panelgap tussen het spatbord en jou deur moet boven en onder ongeveer gelijk zijn, er mag geen 2-3mm verschil tussen zitten). Open daarna even de motorkap en werp een blik op de chassisbalken, lijken deze nog recht? of is er zichtbaar met deze balken geknooit (beschadigingen, kreukels, lelijk laswerk etc).
Dit verteld een heleboel over het schadeverleden van de auto. En ja, ik weet ook heel goed dat dit geen garantie geeft dat het een "schadeloze auto" is geweest, maar ik heb zelf het motto: "kun je niet meer zien aan de auto dat deze schade heeft gehad, is de schade CORRECT hersteld en hoef je niet bang te zijn voor een onveilige auto".
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De import van tweedehands auto’s neemt de laatste jaren erg toe. Bij deze import zien we dat er steeds meer auto’s met gemanipuleerde tellers ons land in komen. Vaak wordt de teller opgedraaid om zo min mogelijk BPM te betalen, daarna weer teruggedraaid voor een zo hoog mogelijk verkoopbedrag. Staat én consument worden dus opgelicht.

Vereniging Aanpak Tellerfraude heeft in samenwerking met RDW onderzoeken laten uitvoeren naar importauto’s uit Duitsland. Hieruit blijkt dat bij 1 op de 5 geïmporteerde auto’s vanuit Duitsland twijfel is over de tellerstand.

Kosten tellerfraude gemiddeld € 1.500,- voor consument​

Jaarlijks kost tellerfraude ons land zo’n 160 miljoen euro. Een groot gedeelte komt ten nadele van de staat, door tellerstanden die in eerste instantie worden opgedraaid om minder BPM te betalen. Consumenten hebben jaarlijks 42 miljoen euro schade. Gemiddeld wordt een consument voor € 1.500,- gedupeerd door de aankoop van een auto met een teruggedraaide tellerstand. Een groot gedeelte daarvan is het bedrag dat men teveel betaald voor het voertuig. Ook zijn er extra kosten in onderhoudsverloop voor de auto.
1 op de 5... als ik eens ga scrollen op marktplaats gaat mijn vermoeden vaker uit naar de 4 op de 5... allemaal te mooi om waar te zijn sommige kilometerstanden... en ze zijn nog toevallig allemaal imports ook met de mooie kilometerstanden. 1+1=2
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
1 op de 5... als ik eens ga scrollen op marktplaats gaat mijn vermoeden vaker uit naar de 4 op de 5... allemaal te mooi om waar te zijn sommige kilometerstanden... en ze zijn nog toevallig allemaal imports ook met de mooie kilometerstanden. 1+1=2
Hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mijn oud werkgever heeft een Mercedes E320CDI gekocht die geimporteerd was uit Zweden. Van de eerste eigenaar, 120.000km gereden. Boekjes ingevult en daaruit was te herleiden:

- eerste jaren is er veel gereden met deze auto (kilometerstand liep met 30.000km per jaar op)
- De laatste jaren was de eigenaar met pensioen gegaan (dit is gechecked met de eeste eigenaar) en de kilometerstand liep hierna nog met enkele duizenden kilometers op.

Persoonlijk heb ik de auto ook van binnen en van onderen gezien, maar het verhaal achter deze auto leek 100% te kloppen. De ophangingsdelen waren mooi schoon en droog, motor en transmissie waren mooi, schoon en droog. Interieur vertoonde geen overtollige slijtage. En een aantal HELE vreemde zaken gingen kapot. Geen zaken die kapot waren omdat ze versleten waren maar omdat ze te weinig gebruikt werden (uitdroging, corrosie)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
Hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mijn oud werkgever heeft een Mercedes E320CDI gekocht die geimporteerd was uit Zweden. Van de eerste eigenaar, 120.000km gereden. Boekjes ingevult en daaruit was te herleiden:

- eerste jaren is er veel gereden met deze auto (kilometerstand liep met 30.000km per jaar op)
- De laatste jaren was de eigenaar met pensioen gegaan (dit is gechecked met de eeste eigenaar) en de kilometerstand liep hierna nog met enkele duizenden kilometers op.

Persoonlijk heb ik de auto ook van binnen en van onderen gezien, maar het verhaal achter deze auto leek 100% te kloppen. De ophangingsdelen waren mooi schoon en droog, motor en transmissie waren mooi, schoon en droog. Interieur vertoonde geen overtollige slijtage. En een aantal HELE vreemde zaken gingen kapot. Geen zaken die kapot waren omdat ze versleten waren maar omdat ze te weinig gebruikt werden (uitdroging, corrosie)
Er zullen vast uitzonderingen zijn! Ik zet alleen mijn vraagtekens bij sommige (veel te mooie) kilometerstanden....
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Stan0412
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!