Aan wat moet een auto voldoen om tot aankoop over te gaan?

ik heb het niet over polos, volkswagen maar gewoon algemene autos.
Wat vindt jij dat gecontroleerd moet worden bij een auto die jij zou willen kopen en waarom? Ik vind dat dit heel veel mensen zou helpen die niet veel verstand hebben van autos, zo is de kans kleiner dat ze genaaied zullen worden.
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
Trap hem wel af voor je :

Standaard lijstje wat ik altijd doorloop

Auto van buiten inspectie op krassen, vernieuwd spuitwerk, deuken etc.
Banden of ze gelijkmatig zijn geslijt profiel ervan
Onder de motorkap op lekkages en of alle vloeistoffen op goed niveau zitten.
Kijken op toestand van alle rubbers en leidingen
Keer onder de auto kijken met een lamp op roest etc

Tijdens het rijden
Rem inspectie dus van 40 naar 0 stevig remmen handen los van stuur auto mag niet naar een kant trekken

Controle aangrijpingsmoment koppeling
Een keer goed doorpakken met de wagen

En tja.. voelen hoe die rijd voelen op geen gekke trillingen of geluiden horen etc
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Je kan van alles controlen en eventueel een autotechnicus meenemen, maar je weet nooit 100% zeker of het een goede koop is...

Ik raad je aan om de auto heen te lopen en controleren of de ruimte tussen de carosserie delen in vergelijking met de andere kant van de auto. Dus de ruimte tussen de bumper en motorkap Of de ruimte tussen achterbumper en kofferklep. Mocht het een groot verschil zijn, dan kan dat duiden op een schade verleden.

De olievuldop losdraaien binnenin kijken of je oliedrap ziet.

Controleer de koppeling.

Belangrijk is tijdens je hele inspectie is luisteren, rare geluiden waarnemen onder de motorkap, tijdens de testrit etc. Piepjes en kraakjes. Het kan geen kwaad om even onder de auto te kruipen. Stick Out Tongue

Kmstand: Is het een Nederlandse auto, vraag dan een nap tellerrapport op en ga na of het wel echt een logisch verloop heeft.
Zowel bij import als Nederlandse auto’s controleer het onderhoudsboekje, en kijk of alle bladzijden er nog inzitten! Bel desnoods de dealer op en vraag om meer info! Dit geeft btw ook geen garantie... maar goed:)

Als je er een goed gevoel bij hebt, koop dan! Meestal klopt dat gevoel dan ook



Als je een 20 jaar oude auto koopt voor een paar honderd euro, die zal heus niet in de beste staat zijn, dus hou daar rekening mee. Koop je een frisse gti of R dan zou ik goed controlen of alles het goed: alle knopjes, multimediasysteem, airco etc.



We kunnen er nog wel een paar tips ondergooien maar nogmaals je weet het nooit!

Een Kapotte koppakking, zuigerveren etc is best lastig om zo met het blote oog waartenemen.

Succes:)
 
Volkswagen  Golf 7 DSG  1.6 TDI 
Trap hem wel af voor je :

Standaard lijstje wat ik altijd doorloop

Auto van buiten inspectie op krassen, vernieuwd spuitwerk, deuken etc.
Banden of ze gelijkmatig zijn geslijt profiel ervan
Onder de motorkap op lekkages en of alle vloeistoffen op goed niveau zitten.
Kijken op toestand van alle rubbers en leidingen
Keer onder de auto kijken met een lamp op roest etc

Tijdens het rijden
Rem inspectie dus van 40 naar 0 stevig remmen handen los van stuur auto mag niet naar een kant trekken

Controle aangrijpingsmoment koppeling
Een keer goed doorpakken met de wagen

En tja.. voelen hoe die rijd voelen op geen gekke trillingen of geluiden horen etc
hoeveel rij je dan ongeveer bij het controleren op trillingen?
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
hoeveel rij je dan ongeveer bij het controleren op trillingen?
Binnendoor en stukje snelweg sowieso tot 130 ongeveer 5 minuutjes ofzo.

Bij de ene auto trilt die op 100 de ander 80 maar kan allemaal verschillende oorzaken hebben maar je voelt dat al gauw hoor of in je stuur of je stoel of gewoon dr hele auto
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Binnendoor en stukje snelweg sowieso tot 130 ongeveer 5 minuutjes ofzo.

Bij de ene auto trilt die op 100 de ander 80 maar kan allemaal verschillende oorzaken hebben maar je voelt dat al gauw hoor of in je stuur of je stoel of gewoon dr hele auto
die van mij trilt ook maar dat hangt af van de weg soms.
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
Trap hem wel af voor je :

Standaard lijstje wat ik altijd doorloop

Auto van buiten inspectie op krassen, vernieuwd spuitwerk, deuken etc.
Banden of ze gelijkmatig zijn geslijt profiel ervan
Onder de motorkap op lekkages en of alle vloeistoffen op goed niveau zitten.
Kijken op toestand van alle rubbers en leidingen
Keer onder de auto kijken met een lamp op roest etc

Tijdens het rijden
Rem inspectie dus van 40 naar 0 stevig remmen handen los van stuur auto mag niet naar een kant trekken

Controle aangrijpingsmoment koppeling
Een keer goed doorpakken met de wagen

En tja.. voelen hoe die rijd voelen op geen gekke trillingen of geluiden horen etc

Goede toevoeging hieraan is de electronica van de auto checken. Denk dus bijv. aan ramen*, sloten*, alarm, cruise, airco/climate control, spiegels, verwaming, ruitverwarming, interieur lampjes (ook in de kachelventilators), speakers, verstelbare stoelen, stoelverwarming, lichtschakelaar, automatische ruiterwissers, etc. etc. Niks is zo k*t om er, na een paar weken rijden, achter te komen dat er meer elektra kapot is dan je ooit zou bedenken.

*En zeker bij VAG betekent dat controleren of alle elektrische ramen open en dicht gaan, kijken of alle portiersloten werken - zowel op afstandsbediening als met sleutel in de deur. Zijn er problemen met de deuren (sommige gaan niet open of op slot door gebruik ab of sleutel) of ramen (niet open of dicht of gaan met half op het knopje drukken niet op juiste wijze open of dicht) dan duidt dit op kapotte deursloten, kapotte raammotoren of mechanisme of computer. Vooral serie golf 4 en 5, passat 3b, 3bg, 5c, bora, jetta, fabia 1 en 2, etc. hebben hier vaak problemen mee. Deursloten en ramen zijn helemaal drama bij de VAG autogroep.
 
  • Leuk
Waarderingen: Laszlo
Bij een import auto.
Check welk bpm bedrag er is betaald. Is dit bij een redelijke nieuwe auto een behoorlijk laag bedrag(200,-) bv. Dan is de kans groot dat hij met schade is ingevoerd. Check de auto dan volledig door een erkend bedrijf.

Dit is overigens te controleren bij de rdw kenteken check.

Bekijk de lak goed, vaak zie je wel of de auto eerder gespoten is.

Controleer of de auto zijn beurten heeft gehad. Check ook de sticker in het boekje wat bij de auto zit. Zit hier geen sticker in, dan weet je niet zeker of het boekje bij deze auto hoort.

Verder goed naar je gevoel luisteren. Bij twijfel, niet doen of kiezen voor een uitgebreide keuring.
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
Voor mij persoonlijk:

- DSG (Automaatbak, kans is zeer klein dat ik nog een handgeschakelde auto koop na 2 auto's met DSG)
- Duidelijk onderhoudshistorie
- Menig paardjes onder de motorkap
- Relatief lage kilometerstand
- Multifunctioneel stuur
- Panoramadak is een pré kan echter gecompenseerd worden

Success Andy, een mooie auto kopen is lastig
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Voor mij persoonlijk:

- DSG (Automaatbak, kans is zeer klein dat ik nog een handgeschakelde auto koop na 2 auto's met DSG)
- Duidelijk onderhoudshistorie
- Menig paardjes onder de motorkap
- Relatief lage kilometerstand
- Multifunctioneel stuur
- Panoramadak is een pré kan echter gecompenseerd worden

Success Andy, een mooie auto kopen is lastig
het wordt volgend jaar een blue gt. althans als ik 1 kan vinden, ze zijn behoorlijk moeilijk te vinden in mijn ogen.
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
Hangt vooral van de prijsklasse en leeftijd af in hoeverre je dan de dingen controleert. maar als je gaat voor een blue gt van max 12K ja dan zou ik er even goed omheen lopen en alles checken.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!