205x55x16 onder 9N?

Beste,

Ik kan voor een leuk prijsje een setje zwarte 16inch velgen krijgen maar hier zit bandenmaat 205x55xr16 op.

Past dit onder de 9N? Ik weet dat geadviseerd word 205x45 eronder te doen, maar dat vind de portemonnee momenteel niet zo leuk. De 55igers die erop liggen zijn zgan dus zou die dan wel eerst op willen rijden mocht het passen.

Hoor het graag.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Ik zou het niet doen. Alles past in principe, maar je krijgt enorme tellerafmetingen en ik vond het al eng om 195/50 erop te leggen.
Wellicht kopen, banden verkopen, en een goedkoop gebruikt setje banden kopen? Of ruilen bij een bandenboer?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Scribbie
Ik twijfel heel erg. De lichtmetalen die er nu onder liggen zien er niet uit, die zijn nooit schoongemaakt.

Momenteel heb ik 195 50 15. Ik merk dat als ik 100 op de teller rijd, dit op gps rond de 92 ligt.

Wat zou er veranderen met 205 55 16? Word dat verschil dan nog groter of juist kleiner?

Hoor het graag, in principe zou ik ze vanavond op kunnen halen maar de twijfel is sterk. Jammer dat er niet 205 45 onder ligt....
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
De maat 195/50 R15 is een voorgeschreven maat. Het verschil bij de banden is ~10%. Dat houdt in, dat als je met 195/50 R15 op de teller 100 rijdt, je met je nieuwe band al 110 aan het rijden bent. Bij 130 rij je dan eigenlijk al 141.

In principe mogen de tellers niet meer weergeven dan dat je daadwerkelijk rijdt, dus dit zal altijd iets onder zitten, mits je auto niet geijkt is.
Als het echt een koopje is, koop ze, test het. Er kunnen altijd nog een setje nieuwe banden om de velg, in de velg hoef je niks te wijzigen.

Hou je rekening met de steekmaat van de velg, net zoals de naafdiameter en de breedte (j-maat)? Anders gaat het sowieso al niet plug&play zijn. Als de steekmaat niet klopt, passen ze sowieso niet. Steekmaat voor jouw auto is 5x100 met een naaf van (als ik me niet vergis 57,1mm).


Ik heb bij mijn auto (205/45R16) wel een alternatieve bandenmaat eronder gelegd: 195/50R16 (alleen winterset). Dit heeft een afwijking van ~1.8% en dat is eigenlijk al veel. Vuistregel is 1.5% maximaal. Maar door de afwijking in mijn teller, komt nu de teller overeen met de daadwerkelijke snelheid. Dus eigenlijk komt t net goed uit. Verwacht dit niet bij jou, daarvoor is 10% verschil eigenlijk te veel.

Vergeet niet dat hogere banden (want dat zijn ze), wellicht aanlopen en/of de vering beperkt.
Dus, als het past en niet aanloopt en je vrede hebt met de flinke kilometerafwijking: dan kun je het doen. Ik raad het je echter af.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Scribbie
Ik heb ze bij nader inzien niet gekocht. We zouden ruim over de 1.5 of zelfs 2 procent heen gaan en de teller wijkt al af.

Kijk liever naar andere 15 inch velgen dan met misschien dezelfde bandenmaat die er nu om ligt.

Dank voor de reacties.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
Mag niet?
Waarom is dat dan Robin?
Onder mijn oude auto's had ik heel vaak hogere banden.
En ik had nooit apk afkeur ermee.
Zijn dit nwe regels?

Zolang het niet aanloopt zal het geen afkeur zijn.
Mag niet bedoel ik meer dat het af te raden is.
Mede door snelheid afwijking ect.
Ik werk bij volvo en bij ons is alles boven de 1,5 of 2%(moet ik even na kijken) niet aan te raden vanwege alle systemen die tegenwoordig in de auto zitten.
En het ziet er ook niet uit te grote banden onder een auto Stick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: Scribbie
Zolang het niet aanloopt zal het geen afkeur zijn.
Mag niet bedoel ik meer dat het af te raden is.
Mede door snelheid afwijking ect.
Ik werk bij volvo en bij ons is alles boven de 1,5 of 2%(moet ik even na kijken) niet aan te raden vanwege alle systemen die tegenwoordig in de auto zitten.
En het ziet er ook niet uit te grote banden onder een auto Stick Out Tongue
Ah Ok.
Thnx voor de uitleg
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!