18 inch velgen comfort en rand

Goedeavond!

Ik heb hier veel topics gelezen over 18 inch velgen, veel voors en tegens, wel/niet mooi, slecht comfort enz...maar op een aantal zaken heb ik geen duidelijk antwoord.

Ik krijg over 3 weken eindelijk mijn polo BM (full option en leren bekleding) en wl graag deze maat onder mijn auto laten monteren.

Aangezien ik erg aan het twijfelen, heb ik een aantal vragen die van invloed zijn of ik toch voor een maatje kleiner ga, al zal 2,54 het verschil ook niet maken.. :)

1 Wat is jullie ervaring m.b.t. Comfort, indien je (zonder verlaging/schroefet) deze velgen plaatst. Is dit echt pijnlijden, of rijdt hij gewoon wat stugger?

2 Wegligging, ik neem aan dat hij ook vaster op de weg ligt, aangezien je meer contact hebt met de grond, wat is jullie ervaring hoermee?

3 Beschadiging, zijn er ook breedtes die je velgrand beschermen, aangezien ook het andere geslacht erin gaat rijden :) (nee ik rijd nooit tegen de stoeprand;) ....haha )

4 ik las dat sommige nog steeds vinden dat er teveel ruimte tussen zit (wielkast en velg) zou het dan toch niet mogelijk zijn om een dikkere band te kiezen?

Alvast bedankt voor jullie reactie
 
Jve zei:
Goedeavond!

Ik heb hier veel topics gelezen over 18 inch velgen, veel voors en tegens, wel/niet mooi, slecht comfort enz...maar op een aantal zaken heb ik geen duidelijk antwoord.

Ik krijg over 3 weken eindelijk mijn polo BM (full option en leren bekleding) en wl graag deze maat onder mijn auto laten monteren.

Aangezien ik erg aan het twijfelen, heb ik een aantal vragen die van invloed zijn of ik toch voor een maatje kleiner ga, al zal 2,54 het verschil ook niet maken.. :)

1 Wat is jullie ervaring m.b.t. Comfort, indien je (zonder verlaging/schroefet) deze velgen plaatst. Is dit echt pijnlijden, of rijdt hij gewoon wat stugger?

het is geen pijnlijden het rijdt wat stugger :)

2 Wegligging, ik neem aan dat hij ook vaster op de weg ligt, aangezien je meer contact hebt met de grond, wat is jullie ervaring hoermee?

dat valt wel mee ik merk er niks van

3 Beschadiging, zijn er ook breedtes die je velgrand beschermen, aangezien ook het andere geslacht erin gaat rijden :) (nee ik rijd nooit tegen de stoeprand;) ....haha )

ik heb een band met velgbeschermer en er zat wel een kleine beschadigging op (door mij )

4 ik las dat sommige nog steeds vinden dat er teveel ruimte tussen zit (wielkast en velg) zou het dan toch niet mogelijk zijn om een dikkere band te kiezen?

ik denk dat het niet uit ziet naar mijn mening (schroefset ;) )

Alvast bedankt voor jullie reactie

groeten ger
 
Dit is inderdaad al vaker besproken. even mijn mening / antwoord op je vragen:

1 Wat is jullie ervaring m.b.t. Comfort, indien je (zonder verlaging/schroefet) deze velgen plaatst. Is dit echt pijnlijden, of rijdt hij gewoon wat stugger?

hoe groter de velg, hoe platter de band, je wil niet dat de totale wielomtrek veel groter wordt dan origineel, je km teller gaat afwijken en bij een grotere omtrek gaat de auto minder hard optrekken (moet harder werken omdat met het zelfde aantal motor omwentelingen een grotere afstand afgelegd moet gaan worden) dit ga je zeker bij een BM merken om dat het vermogen al beperkt is. Zaak dus om met de bandencalulator op de site een velg band combinatie te kiezen die niet groter is dan de originele maat 185/60/r15
ik rij nu met 205/40/17 en het verschil tussen origineel en deze is best groot. vond het verschil in comfort ingrijpender dan het verlagen van de auto met eibach veren. met 18 inch en 35 banden wordt het nog net ff harder.



2 Wegligging, ik neem aan dat hij ook vaster op de weg ligt, aangezien je meer contact hebt met de grond, wat is jullie ervaring hoermee?

grotere velg veranderd niet de wegligging niet zo zeer, bredere band wel, ook hoe platter de band des te stugger de ride.

3 Beschadiging, zijn er ook breedtes die je velgrand beschermen, aangezien ook het andere geslacht erin gaat rijden :) (nee ik rijd nooit tegen de stoeprand;) ....haha )

Banden nemen met velgrand beschermer en/of opletten dat de breedte maat van de velg niet te groot is (bij 7J kun je nog prima 205 brede banden plaatsen zonder dat ze getrokken op de velg staan. zou persoonlijk ook niet breder dan 205 gaan onder een BM omdat het verbruik flink toeneemt door nog bredere banden.

4 ik las dat sommige nog steeds vinden dat er teveel ruimte tussen zit (wielkast en velg) zou het dan toch niet mogelijk zijn om een dikkere band te kiezen?

Dikkere banden geven dus grotere omtrek waardoor de auto niet meer vooruit te branden is.
 
18 inch en niet verlagen is geen gezicht. De band is een stuk platter wat de ruimte tussen band en wielkast alleen maar groter doet lijken.
Met 17 inch hoef je hem niet te verlagen al staat het wel dikker (met 18 nog meer)
De keuze alleen veren of een schroefset hang helemaal van je budget af.
Na zelf een aantal auto's te hebben gehad met alleen (eibach)veren nu een schroefset van KW v2 genomen. Dit had ik veel eerder moeten doen.
Auto is wel stug meer geen stuiterbak, moet wel zeggen dat je met 18 inch meer voelt en merkt van het wegdek als deze slecht is.
Wat stoepranden betreft is het zo ver mogelijk daarvan uit de buurt blijven Big Grin

Wat ik me wel afvraag is of een Polo BM met 18 inch nog wel vooruit te krijgen is..helemaal als je imitaties eronder gaat zetten die vaak zwaarder zijn dan een merk velgen.
Maar misschien valt het wel mee...

Weet niet of je het weekend bij de Meet & greet bent dan kan je even naar mijn auto kijken en de band-velg combinatie.

Succes met je auto.
 
Bluemotion en 18 inch gaan slecht samen. Ik heb al een verhaal gelezen over iemand die met deze combi vanuit stilstand de helling in een parkeergarage niet op kwam vanwege het ontbreken van voldoende kracht om deze wielen in beweging te krijgen.

Vaster op de weg liggen....tsja, hier kun je je bij een GTI druk over maken, maar als je daar bij een BM over nadenkt, dan denk ik dat je serieus de verkeerde auto hebt gekozen (belastingvrij als enige prioriteit?).

Bredere banden betekent bij water op de weg juist minder wegligging omdat de druk per vierkante centimeter aanzienlijk lager is dat bij normale banden, dus veel kans op aquaplaning.

Standaard is 185-60-15, de vervangende maat bij 18 inch zou dan zijn 215-35-18. Dat ga je zeker voelen. De BM is al vrij stug geveerd omdat hij 15mm lager is dan de andere Polo's, dus bereid je voor op weinig comfort.
 
Bedankt voor jullie reacties, zoals ik een beetje uit de reacties kan opmaken ziet het er naar uit dat 18inch velgen bij een BM meer nadelen opleveren als voordelen, met uitschieter het beperkte vermogen bij een parkeergarage :) dan sta je echt voor lul haha!

Ik ga naar alle waarschijnlijkheid voor de veilige weg, en zal voor 17 inch velgen gaan, dus hopelijk meer comfort, minder kans op beschadigingen :) En wat er bij komt is een vrouw die erin rijdt, en 2 kids...dus ja moet je ook rekening mee houden...al blijven die bakken van snowdude en Ger enorm vet met die dikke wielen!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!