Egr doorrijden

Hallo allemaal.

Heb een foutmelding in display.
Na uitlezen kwam de garage uit op defecte egr klep...
Ik rij nu al 9 maanden zonder enkel stotter of iets dergelijks.
Binnenkort ga ik ff langs een garage om egr uit te schrijven.
Heeft het uitschrijven negatief effect?
Wat gebeurd er met mijn originele polo software?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 Diesel Bluemotion 
ik rijd inmiddels een dik jaar zonder werkende EGR (uitgeschreven en afgedopt) geen schrijntje pijn. Ik snap niet waar al die kreten "problemen met regenereren" vandaan komt. klinkklare onzin. werkt gewoon prima! auto regenereert gewoon zoals normaal hoort!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
ik rijd inmiddels een dik jaar zonder werkende EGR (uitgeschreven en afgedopt) geen schrijntje pijn. Ik snap niet waar al die kreten "problemen met regenereren" vandaan komt. klinkklare onzin. werkt gewoon prima! auto regenereert gewoon zoals normaal hoort!
Lange termijn effecten zijn moeilijk vast te stellen op een korte termijn. Als je roetfilter bijvoorbeeld 60k km minder meegaat vind ik dat niet echt klinklare onzin. Het wordt niet voor niets gezegd. Beetje kort door de bocht
 
Polo  6c  Verkocht 
@BlackDiesel hoe lang je roetfilter mee gaat, hangt af van 1001 factoren. onderandere:
- rijstijl
- korte/lange afstanden
- goedkope/dure diesel

Om te bewijzen dat je roetfilter minder lang mee gaat, zou je toch eerst testen moeten doen onder gelijke omstandigheden... En waar haal je t weg dat je filter 60k minder lang mee gaat? Vaak word EGR-off icm chippen gedaan. Een slechte chip zorgt voor meer roet, meer roet is een reden dat je filter sneller vol zit.. Zo veel factoren!

Ik zeg maar zo: lekker die EGR uitschakelen. het is niet de vraag OF deze kapot gaat, maar WANNEER deze kapot gaat op de 1.2TDI... En dan ben je grof geld kwijt!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@BlackDiesel hoe lang je roetfilter mee gaat, hangt af van 1001 factoren. onderandere:
- rijstijl
- korte/lange afstanden
- goedkope/dure diesel

Om te bewijzen dat je roetfilter minder lang mee gaat, zou je toch eerst testen moeten doen onder gelijke omstandigheden... En waar haal je t weg dat je filter 60k minder lang mee gaat? Vaak word EGR-off icm chippen gedaan. Een slechte chip zorgt voor meer roet, meer roet is een reden dat je filter sneller vol zit.. Zo veel factoren!

Ik zeg maar zo: lekker die EGR uitschakelen. het is niet de vraag OF deze kapot gaat, maar WANNEER deze kapot gaat op de 1.2TDI... En dan ben je grof geld kwijt!
Ik zei "BIJVOORBEELD" 60k. Ik snap dat mensen hun EGR weg laten schrijven als ze geen 1200 euro kunnen ophoesten, maar omdat jij het idee hebt dat het geen negatieve effecten heeft op je roetfilter, betekend dat niet dat het ook daadwerkelijk niet schadelijk is voor je roetfilter. Zoals ik al zei, misschien zie je de negatieve effecten niet in een jaar, en, wat? 30k km? 40k km? Misschien wel na 100k? We zullen er wss nooit achter komen. Ik laat de mijne iig lekker werkend op mn 1.4tditje
 
Polo  6c  Verkocht 
@BlackDiesel ik snap niet waar jij dit op gebaseerd hebt... Weet wel dat 1x een roetfilter vervangen goedkoper is dan 3x je EGR in 250.000km.
Tevens, een roetfilter gaat c.a. 250.000km mee. Aangezien mijn hok inmiddels 205.000 heeft gedraaid en geen roetfilterperikelen heeft, zal dit reuze mee vallen!

Daarnaast heb ik meerdere tuners en dieselexperts gesproken, maar roetfilterproblemen schijnen zeer weinig voor te komen met de 1.2TDI. EGR-problemen daar in tegen wel.
Persoonlijk wil ik niemand een kant op dwingen en ben hier alleen om mijn eigen ervaring te delen in plaats van lukraak lopen schreeuwen dat iets slecht is zonder onderbouwing.

Ik weet trouwens wel dat de 1.6TDI iets vaker last heeft van roetfilter perikelen (vol roetfilter) maar ook dat komt, volgens mij, zelden voor op een ongebruikelijke kmstand. correct me if I'm wrong.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
@BlackDiesel ik snap niet waar jij dit op gebaseerd hebt... Weet wel dat 1x een roetfilter vervangen goedkoper is dan 3x je EGR in 250.000km.
Tevens, een roetfilter gaat c.a. 250.000km mee. Aangezien mijn hok inmiddels 205.000 heeft gedraaid en geen roetfilterperikelen heeft, zal dit reuze mee vallen!

Daarnaast heb ik meerdere tuners en dieselexperts gesproken, maar roetfilterproblemen schijnen zeer weinig voor te komen met de 1.2TDI. EGR-problemen daar in tegen wel.
Persoonlijk wil ik niemand een kant op dwingen en ben hier alleen om mijn eigen ervaring te delen in plaats van lukraak lopen schreeuwen dat iets slecht is zonder onderbouwing.

Ik weet trouwens wel dat de 1.6TDI iets vaker last heeft van roetfilter perikelen (vol roetfilter) maar ook dat komt, volgens mij, zelden voor op een ongebruikelijke kmstand. correct me if I'm wrong.
Nee oke de tuners zeggen het voor niets, dan weet ik dat
 
Polo  6c  Verkocht 
Voor als nog moeten mensen voor zichzelf afwegen wat voordeliger is. 2/3x je EGR vervangen of 1x een roetfiltertje (mocht het inderdaad zijn zoals jij zegt) Dan denk ik voor alsnog dat 1x een roetfiltertje goedkoper is dan 2/3x 1200 euro voor een EGR....

Er is een reden dat EGR uitzetten zo enorm populair is onder de 1.2TDI-rijders! Weet van een kennis (rijd ook een 1.2TDI) dat zijn auto in het verleden meer bij de garage stond dan op de weg reed. Elke keer EGR-problemen. Meneer heeft de auto laten chippen en de EGR uitgeschreven. Daarna nooit meer problemen gehad (op een gescheurde turboslang na dan)
Zelf heb ik ook nooit problemen gehad met de EGR, de vorige eigenaar heeft deze echter wel 1x moeten laten vervangen (voor de 100.000km nog zelfs) en heb deze dan ook uit voorzorg dicht gezet. Wel viel mij meteen op dat het spruitstuk echt he-le-maal vol roet zit.... lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de motorprestaties...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Voor als nog moeten mensen voor zichzelf afwegen wat voordeliger is. 2/3x je EGR vervangen of 1x een roetfiltertje (mocht het inderdaad zijn zoals jij zegt) Dan denk ik voor alsnog dat 1x een roetfiltertje goedkoper is dan 2/3x 1200 euro voor een EGR....

Er is een reden dat EGR uitzetten zo enorm populair is onder de 1.2TDI-rijders! Weet van een kennis (rijd ook een 1.2TDI) dat zijn auto in het verleden meer bij de garage stond dan op de weg reed. Elke keer EGR-problemen. Meneer heeft de auto laten chippen en de EGR uitgeschreven. Daarna nooit meer problemen gehad (op een gescheurde turboslang na dan)
Zelf heb ik ook nooit problemen gehad met de EGR, de vorige eigenaar heeft deze echter wel 1x moeten laten vervangen (voor de 100.000km nog zelfs) en heb deze dan ook uit voorzorg dicht gezet. Wel viel mij meteen op dat het spruitstuk echt he-le-maal vol roet zit.... lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de motorprestaties...
Ik vraag me af in hoeverre de 6c 1.4tdi aan EGR problemen lijdt. Mijne is zover ik weet nog nooit vervangen in 160k km. Wat zijn de voordelen van EGR wegschrijven?
 
Polo  6c  Verkocht 
1.4TDI schijnt veel minder last te hebben van EGR. heb er zelf eigenlijk nog nooit over gehoord zelfs. Net als bij de 1.6TDI, daar vervuilt de EGR ook nauwelijks. Vermoed zelf dat bij de 1.2TDI de EGR-problemen voortkomen uit de te grote turbo voor het slagvolume van de motor (turbo is gemaakt voor een motor met slagvolume van 1400cc). Hierdoor draait de motor tot 16-1800 rpm zonder turbodruk en zal hierdoor ook meer roeten omdat de berijder wel vermogen wil van de motor en dus meer gas geeft om sneller op snelheid te zijn.

Moraal van dit verhaal: bij de 1.2 kan EGR uitschrijven prima! zal geen problemen opleveren, enkel problemen oplossen.
Bij andere motoren zal ik t lekker laten werken als er geen problemen zijn (dit is ook het advies van veel tuners).

voordelen van EGR uitschrijven:
- soepeler oppakken van het motorvermogen (immers, de motor "stikt" niet meer in zn eigen uitlaatgassen)
- minder interne motorvervuiling door aanzuigen van roet
- hogere verbrandingstemperatuur waardoor er minder roet vrijkomt (EGR zorgt voor lagere verbrandingstemperatuur waardoor de NOX uitstoot lager word)
- motor zal zuiniger lopen omdat deze niet langer zn eigen uitlaatgassen inademt. T ding zal je dankbaar zijn... ;P
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
1.4TDI schijnt veel minder last te hebben van EGR. heb er zelf eigenlijk nog nooit over gehoord zelfs. Net als bij de 1.6TDI, daar vervuilt de EGR ook nauwelijks. Vermoed zelf dat bij de 1.2TDI de EGR-problemen voortkomen uit de te grote turbo voor het slagvolume van de motor (turbo is gemaakt voor een motor met slagvolume van 1400cc). Hierdoor draait de motor tot 16-1800 rpm zonder turbodruk en zal hierdoor ook meer roeten omdat de berijder wel vermogen wil van de motor en dus meer gas geeft om sneller op snelheid te zijn.

Moraal van dit verhaal: bij de 1.2 kan EGR uitschrijven prima! zal geen problemen opleveren, enkel problemen oplossen.
Bij andere motoren zal ik t lekker laten werken als er geen problemen zijn (dit is ook het advies van veel tuners).

voordelen van EGR uitschrijven:
- soepeler oppakken van het motorvermogen (immers, de motor "stikt" niet meer in zn eigen uitlaatgassen)
- minder interne motorvervuiling door aanzuigen van roet
- hogere verbrandingstemperatuur waardoor er minder roet vrijkomt (EGR zorgt voor lagere verbrandingstemperatuur waardoor de NOX uitstoot lager word)
- motor zal zuiniger lopen omdat deze niet langer zn eigen uitlaatgassen inademt. T ding zal je dankbaar zijn... ;P
Ik stond ook op het punt hem te laten uitschrijven maar werd toen ten strengste afgeraden ivm roetfilter blablabla maar als ik t zo hoor had ik het dus prima kunnen doen
 
Polo  6c  Verkocht 
1.4TDI schijnt veel minder last te hebben van EGR. heb er zelf eigenlijk nog nooit over gehoord zelfs. Net als bij de 1.6TDI, daar vervuilt de EGR ook nauwelijks. Vermoed zelf dat bij de 1.2TDI de EGR-problemen voortkomen uit de te grote turbo voor het slagvolume van de motor (turbo is gemaakt voor een motor met slagvolume van 1400cc). Hierdoor draait de motor tot 16-1800 rpm zonder turbodruk en zal hierdoor ook meer roeten omdat de berijder wel vermogen wil van de motor en dus meer gas geeft om sneller op snelheid te zijn.

Moraal van dit verhaal: bij de 1.2 kan EGR uitschrijven prima! zal geen problemen opleveren, enkel problemen oplossen.
Bij andere motoren zal ik t lekker laten werken als er geen problemen zijn (dit is ook het advies van veel tuners).

voordelen van EGR uitschrijven:
- soepeler oppakken van het motorvermogen (immers, de motor "stikt" niet meer in zn eigen uitlaatgassen)
- minder interne motorvervuiling door aanzuigen van roet
- hogere verbrandingstemperatuur waardoor er minder roet vrijkomt (EGR zorgt voor lagere verbrandingstemperatuur waardoor de NOX uitstoot lager word)
- motor zal zuiniger lopen omdat deze niet langer zn eigen uitlaatgassen inademt. T ding zal je dankbaar zijn... ;P

Bij VAGTechniek adviseren ze idd om de EGR niet uit te schakelen, niet zo zeer bij een bepaald blokkie wat jij zegt maar vanaf bj 2010 en nieuwer (zie bijv https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/volkswagen/polo/6c/1.4+tdi+cr+75pk/).

Dus bij 1.2 laten uitschrijven en bij 1.4 lekker zo laten?
 
Zolang je geen problemen hebt met je EGR en je auto is hier niet gevoelig voor, waarom dan geld uitgeven aan het uitschrijven van een EGR?
Volgens mij valt de 1.4TDI niet in de risicogroep (1.2TDI wel, zeker na de sjoemelupdate). Lekker doorkachelen zou dan ook mijn advies zijn!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!